خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد:

شروع مولدسازی با فروش فضاهای آموزشی در شیراز /استفاده از مولدسازی برای اتمام پروژه های نیمه تمام

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۱۸۴

به رغم اینکه تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان، موضوع مولد سازی را به نفع کشور نمی‌دانند اما برخی افراد و مسئولان در استان فارس بر این باورند که مولد سازی و فروش دستگاه‌های دولتی می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده دارایی‌های دولت را تبدیل به احسنت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، هنوز به صورت شفاف مشخص نشده است که در مصوبه مولد سازی قرار است چه اتفاقی بیفتد اما پیش بینی بیش از 108 هزار میلیارد تومان از محل مولد سازی و فروش دستگاه‌های دولتی در بودجه سال آینده بیانگر این امر است که این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور عملیاتی خواهد شد.

دستگاه های دولتی در مقابل مولد سازی مقاومت می کنند

جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه مولد سازی یکی از موضوعاتی است که بحث آن از زمان دولت احمدی نژاد مطرح و در دولت‌های روحانی و رئیسی همچنان ادامه داشته است، می‌گوید: متاسفانه این مهم تاکنون عملکردی نداشته است و مولد سازی از سال‌های گذشته تاکنون کمتر از 10 درصد تحقق یافته است.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی به دلایلی متعددی در مقابل مولد سازی دارایی‌های‌شان و واگذاری اموال غیر منقولی که دارند مقاومت می‌کنند، می‌افزاید: دستگاه‌های دولتی به دلیل اینکه در آمد فروش مولد سازی به دستگاه‌ها و سازمان‌های خود نمی‌رسد این در حالیست که درآمدهای حاصل از فروش دارایی‌های به حساب خزانه واریز می‌شود و در مرحله بعد به سازمان‌ها و ادارات منتقل می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نگرانی دستگاه‌های نظارتی در امور واگذاری‌ها از دیگر دغدغه‌های دستگاه‌های دولتی در امر مولد سازی است، بیان می‌کند: دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی همواره از این نگرانند که در سال‌های آینده دستگاه‌های نظارتی آن‌ها را به دلایلی مانند فروختن با قیمت پایین وسائل دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ماخذه و مورد سرزنش دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و کارکنان خود قرار بگیرند.

شروع مولدسازی با فروش فضاهای آموزشی در شیراز /استفاده از مولدسازی برای اتمام پروژه های نیمه تمام

قادری می‌گوید: افزایش ارزش اموال واگذار شده در سال‌های بعد به دلیل تورمی که در کشور وجود دارد از دیگر نگرانی مسئولان دولتی است چرا که امکان دارد گرانی ها و افزایش قیمت ها اجازه ندهد که دیگر مسئولان نتوانند به راحتی املاک و دستگاه‌هایی که واگذار می‌کنند را خریداری و جایگزین کنند.

افراد و مجموعه هایی که قرار است مولد سازی را انجام دهند از تعقیب مصون باشند

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در این شرایط نیاز است تا مجموعه‌ای با قدرت بالاتر خارج از دستگاه‌های دولتی جهت مولد سازی تصمیماتی را اتخاذ کنند، بیان می‌کند: قطعا در این شرایط نیاز است تا مجموعه هایی که قرار است اموال دولتی را واگذار کنند باید از تعقیب قضایی مصون باشند و در سال های آینده مورد ماخذه قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه قطعا پول حاصل از فروش اموال دارایی به مجموعه‌ها بازگردد، می‌گوید: اگرچه موضوع مولد سازی در پایان دولت دوازدهم مطرح شد اما نبود انگیزه برای انجام این مهم باعث شد که این اتفاق رخ ندهد که خوشبختانه در حال حاضر این مهم وارد مرحله عملیاتی شده است.

فرآیند واگذاری های اموال دولتی کاملا شفاف است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه به‌رغم مطرح شدن مسائلی مانند شفاف نبودن روند واگذاری‌ها اما ذکر این نکته ضروری است که فرآیند واگذاری‌های اموال دولتی کاملا شفاف است، می‌افزاید: واگذاری املاک دولتی در طرح مولد سازی به صورت رقابتی هم انجام می شود.

قادری با اشاره به اینکه پیش بینی شده است تا از محل واگذاری های اموال دولتی مبلغی بالغ بر 108 هزار میلیارد تومان بودجه دولت را تامین کند، می افزاید: زمانی که دولت دارای اموال و دارائی هایی است که می تواند با آن پروژه های نیمه تمام را تکمیل کند چرا باید از این فرصت استفاده نکند.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی زمین و فضاهای آموزشی در نقاط خوب شهر شیراز وجود دارد که هیچ استفاده ای نداردو تغییر کاربری و فروش آن ها می تواند بودجه‌های بسیاری از طرح‌های نیمه تمام آموزش و پرورش را تامین کند، بیان می‌کند: قطعا تعداد فضاهای زیادی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند راه و شهرسازی، علوم پزشکی و... وجود دارد که فروش آن‌ها می‌تواند به اتمام پروژه‌های نیمه تمام کمک کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان‌های شهر در نقاط مناسب شیراز قرار دارد که تبدیل کاربری آن‌ها به تجاری می‌تواند کمک شایانی به ساخت بیمارستان های بهتر کند، می‌گوید: اگر راه و شهرسازی هم بتواند بسیاری از زمین های متروکه و غیر مولد را مولد سازی کند و تغییر کاربری و به فروش برساند می‌تواند خود را از لحاظ تامین مالی بی نیاز کند.

در مولد سازی نباید تنها به هیئت 7 نفره اکتفا کرد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم با بیان اینکه از اوایل انقلاب تاکنون همواره موضوعاتی مانند مصادره بسیاری از کارخانه‌ها که بدون کارشناسی انجام گرفت و اجرای بدون کارشناسی اصل 44 قانون اساسی دو اتفاق بد را در حوزه اقتصاد رقم زد، می‌گوید: متاسفانه مصادره بعضی از کارخانه‌ها بدون کارشناسی سبب شد تا بسیاری از واحدها دیگر به چرخه تولید بازنگردند و به فضایی متروکه تبدیل شد.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه واگذاری کارخانه‌ها به افرادی که اهلیت نداشتند باعث رخ دادن اتفاقات نامناسب شد، می افزاید: متاسفانه خصوصی سازی بعضی از کارخانه ها به افراد خصوصی سبب شد تا سرنوشت آن ها هم خیلی زیبا نباشد.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه واگذاری اموال غیر منقول که کارایی ندارد به بخش خصوصی با تمام حمایت هایی که دارد اگر به مثابه قدیم باشد قطعا با مشکل مواجه می شود که تولیدی ایجاد می شود نه هیچ چیز دیگر، می افزاید: به رغم اینکه کوچک سازی دولت باعث چابک تر شدن می شود و نبود دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

شروع مولدسازی با فروش فضاهای آموزشی در شیراز /استفاده از مولدسازی برای اتمام پروژه های نیمه تمام

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تمامیت خواهی دولت در سال های گذشته سبب شده تا دولت به یک بدنه نا کارآمد تبدیل شود، بیان می‌کند: قطعا انجام مولد سازی نیاز به یک تیم کارشناسی دقیق در تمام استان ها وجود دارد و در مولد سازی نباید تنها به هیئت 7 نفره اکتفا کرد.

شرفی با بیان اینکه مولد سازی تنها با حضور هیئت 7 نفره باعث می شود تا دیگر اشتباهات این طرح دیده نشود و جهت این اتفاق باید تیم تشکیل شود، می گوید: قطعا اطلاع رسانی وسیع و ...... باعث می شود تا تخلف در این بخش کمتر اتفاق نیفتد.

رئیس خانه صمت فارس در ادامه با بیان اینکه دولت نباید در مولد سازی به اموال به عنوان گوشت قربانی نگاه کند، می گوید: قطعا دولت باید در این طرح باید از تمام ظرفیت های خود استفاده کند.

شرفی با اشاره به اینکه مولد سازی خیلی فضایی را در استن فارس آزاد نمی کند، می گوید: همانگونه که در سال های گذشته کارخانه‌هایی مانند لامپ سازی، کفش ملی، مخابرات راه دور، ارج، کابل سازی و ... به جایی نرسیدند اما امکان دارد تا دولت بعضی از فضاهایی که در اختیار دارد را آزاد کند.

منابع حاصل از مولد سازی به دارائی های سرمایه ای ماندگار تبدیل شود

ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه قطعا هر دولتی دارای دارایی‌های خاص خود مانند ساختمان، پروژه‌های عمرانی و است، می گوید: دولت جهت مدیریت و تبدیل به احسنت کردن پروژه هایی که دارد می‌تواند اقداماتی انجام دهد و طبق ماده 27 قانون تملیک به دولت اجازه داده شده است که پروژه ها و دارائی هایی که دارد را در قالب پرداخت بدهی به پیمانکاران و ... پروژه ها را واگذار کند، می‌گوید: در همین راستا سرمایه گذاران می‌توانند بخشی از پروژه‌ها را مانند تصفیه خانه فاضلاب، بیمارستان ها و ..... را تکمیل کنند و از پساب آن به یک مدت معین استفاده کند.

محسن ربانی زاده در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه اخیرا دولت علاوه بر پروژه های عمرانی موضوع مولد سازی رامطرج کرده است که این مهم با هدف بیشتر شدن ارزش دارائی های دولت انجام شده است، می افزاید: بر پایه این دولت می‌تواند ملک زمین یا دارائی که راکد است و کمکی به توسعه و رونق تولید نمی کند باید شناسایی شود و در قالب روش های مختلف تبدیل به احسنت و به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه منابع حاصل از فروش اموال دستگاه ها در قالب مولد سازی باید به دارائی های سرمایه ای ماندگار تبدیل شود، ادامه می دهد: در حال حاضر مدرسه ای که در شهر شیراز در نقطه خوب و تجاری قرار دارد می تواند واگذار و این مدرسه به نقطه دیگر انتقال یابد که این مهم باعث ایجاد ارزش افزوده و ارائه خدمات بهتر می شود.

ربانی زاده با اشاره به اینکه پولی که مابه التفاوت از فروش این مدرسه کسب می‌شود می‌تواند در ساخت یک ساختمان چند طبقه یا ایجاد مدرسه مجهز استفاده شود، می افزاید: قطعا دولت به دنبال به حداکثر رساندن ارزش دارائی هایی که دارد است که این مهم نباید به عنوان چوب حراج دولت به دارائیهایش تلقی شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه‌ها مهمان‌سراهایی دارند که سالیانه حدود 10 الی 20 درصد از ظرفیت آن استفاده می‌کنند، بیان می کند: قطعا این مهمانسراها می تواند تبدیل به احسنت استفاده شود و این بخش به بخش خصوصی واگذار شود که باعث کاهش هزینه های نگهداری آن شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز