خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمان گزارش می‌دهد؛

تبدیل شدن جنوب کرمان به قطب قاچاق سوخت/ برخی افراد از روی فقر و نداری به سمت قاچاق سوخت می روند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۴۳۲

این روزها خبر قاچاق سوخت در جنوب استان‌های مانند کرمان و سیستان و بلوجستان بسیار داغ است و مشکلات فراوانی از جمله صف های طولانی در جایگاه های سوخت و تصادفات منجر به فوت زیادی در جاده ها را به وجود آورده است و به قول نماینده کرمان در شورای عالی استان هر خودروی سوخت در جاده‌ها با سرعت بالایی که دارند مانند یک بمب عمل می کنند که علاوه بر کشته شدن خودشان باعث جان باختن عده‌ای افراد بیگناه هم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صف‌های عریض و طویل در جایگاه های سوخت، مردم جنوب استان کرمان را همانند مردم سیستان و بلوچستان با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است که ساعت ها مجبورند برای دریافت بنزین از جایگاه‌های سوخت کلی معطل بمانند. از سویی برخی‌ها قاچاق سوخت و کارت های آزاد سوخت را علت اصلی این مشکلات می‌دانند.

یک فعال مدنی در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: صدور کارت سوخت متاسفانه زمانبر شده و حدودا 6 ماهی طول می‌کشد تا به دست متقاضی برسد و برای افرادی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند در جیرفت 2 جایگاه سوخت در نظر گرفته‌اند و افرادی که قاچاق سوخت می‌کنند از این موضوع سوء استفاده کرده و با طولانی کردن صف‌ها در بین این افراد اعلام می‌کنند که ما کارت سوخت نداریم و کارت‌های شان را ارئه نمی‌دهند.

رسما دو تا جایگاه سوخت را به قاچاق برها اختصاص داده‌اند

مرضیه محمودی ادامه داد: افرادی که موقتا کارت سوخت ندارند برای مصرف داخل شهر اگر بخواهند بنزین بزنند باید بیش از 3 ساعت در جایگاه های سوخت در صف بمانند. رسما دو تا جایگاه سوخت را به قاچاق برها اختصاص داده‌اند و مردم با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند.

وی افزود: قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان به شدت شبکه‌ای شده و افرادی از اصفهان، فارس، یزد و هرمزگان به جنوب استان کرمان می‌آیند و سوخت را قاچاق می‌کنند و حتی در بین این افراد خانم‌هایی هم هستند که به شبکه قاچاق سوخت ورود پیدا کرده‌اند. جنوب کرمان به قطب قاچاق سوخت تبدیل شده است چرا که هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد. قبلا بومی‌ها قاچاق می کردند، آن هم تعدادی جوان برای تامین خورد و خوراک شان ولی در حال حاضر این کار به منبع درآمدی برای خیلی ها درآمده است.

محمودی گفت: این افراد سوخت را از جیرفت به فاصله 30 کیلومتری این شهر به میثم آباد منتقل و تحویل افرادی می‌دهد که همانجا سوخت دریافتی را دپو می کنند و به اصطلاح خودشان به این منطقه پالایشگاه می‌گویند و بوی نفت، بنزین و گازوئیل در منطقه کاملا قابل استشمام است و سوخت برها در مخازن چند هزار لیتری، سوخت‌ها را به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و به مرز این استان منتقل می کنند که این کارشان کاملا سازمان یافته است.

مشکلی که حل نکردند هیچ، فاجعه‌ هم به بار آوردند

این فعال مدنی اضافه کرد: چند وقت پیش از جاده میثم آباد می‌گذشتم که بیش از 50 خودروی سایپا با مخازن پر از سوخت در حال گذشتن بودند. آن هم با سرعت بسیار زیاد و برخی از آنها حتی مسلح بودند و هنگام عبورشان مجبور شدم خودرو خود را کنار جاده متوقف کنم که رد شوند چرا که ممکن بود با آن سرعت زیاد با خودرو ام تصادف کنند. این سوخت برها برای رد شدن از ایست بازرسی مسیر را دور می‌زنند و از جاده فرعی به منطقه میثم آباد می روند. از وقتی که طرح کدینگ کارت های سوخت را اجرا کردند باید بگویم این طرح ناموفق بود و رسما جنوب استان کرمان با سهمیه بندی شدن سوخت قاچاق سوخت را رونق دادند. متاسفانه مشکلی که حل نکردند هیچ تازه فاجعه‌ای را به بار آوردند. 

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها هم در این باره به ایلنا، گفت: سوخت از طریق شرکت نفت به اندازه نیاز مردم به جنوب استان صادر می‌شود و اما صف‌های طولانی سوخت در جنوب کرمان دلایل مختلفی دارد که یکی از از این دلایل می‌تواند تفاوت قیمت بنزین با مرز کشور همسایه باشد و در مرز، این قیمت بسیار افزایش می‌یابد که عده‌ای برای سود بردن سهمیه سوخت‌شان را به آنجا می برند و می‌فروشند.

علیرضا عباس زاده بیان کرد: بر مبنای سهمیه‌ای که در جایگاه سوخت آزاد حساب می‌کنند، عده‌ای سوء استفاده می‌کنند و سوخت بیشتری برای خودروی شان می‌زنند. هر چند که در شهرهای جنوبی و شرقی استان دیگر سهمیه خاصی می‌دهند. یکی دیگر از عوامل صف های طولانی در این مناطق عدم شغل می تواند باشد و باید در برخی مناطق استان کرمان و سیستان و بلوچستان فرصت های شغلی از جمله کشاورزی شناسایی شوند که کمتر شاهد مشکلات این‌چنینی در بین استان ها باشیم. با توجه به شرایط موجود مردم به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و مشکلات زیادی دارند. هر چند بیشتر افرادی که قاچاق سوخت می کنند  ممکن است برای جنوب و شرق استان نباشند و ممکن است از استان های همجوار به اینجا بیایند و بخواهند سوخت را به نحوی از اینجا به مرز منتقل کنند.

راهکاری برای بهتر شدن شرایط کشاورزان پیدا کنند

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بیشترین پتانسیل‌هایی که در این مناطق برای ایجاد شغل وجود دارد کشاورزی است که البته باید در بحث کود شیمیایی مورد حمایت قرار بگیرد. همچنین با توجه به هزینه‌هایی که کشاورز می‌کند و محصولی که به دست می آید برایش نمی‌صرفد چرا که هزینه ها بالا است و متاسفانه کشاورزان با این چالش مواجه هستند. همه دولتمردان باید به این موضوع ورود و راهکاری برای بهتر شدن شرایط کشاورزان پیدا کنند.

عباس زاده با اشاره به اینکه نمی خواهیم کسی را زیر سئوال ببیریم، تصریح کرد: اما در بخش کشاورزی هنوز نتوانسته ایم آن جایگاه واقعی خودمان را پیدا کنیم که افراد بتوانند با درآمد مناسبی به این شغل ادامه دهند. با هزینه‌های زیادی که کشاورز می کند اما متاسفانه دلال سود می برد و محصول کشاورزی را از کشاورز ارزان خریداری و در بازار به قیمت گزاف به فروش می رسانند. باید برنامه ریزی شود و این محصولات از تولید به مصرف برسند و دستگاه های متولی هر محصولی را بر اساس نیاز کشور و صادرات  نیاز سنجی کنند و با نظارت کاملی از تولید به مصرف برسانند. اگر این اتفاق بیفتد کاملا مشکل حل می شود. اما به طور مثال وقتی محصول پرتقال را از کشاورز به قیمت 1000 تومان می خرند و به قیمت 20000 تومان فروخته می‌فروشند خب معلوم است که این محصول درآمد پایداراری را برای کشاورز ایجاد نمی کند و کفاف زندگی اش را نمی دهد

وی ادامه داد: هر چند دولت یارانه‌هایی هم برای مردم واریز می کند که به عنوان کمک خرج زندگی شان است اما باز هم از روی اجبار و فقر و نداری مجبورند از راه‌های دیگری کسب درآمد کنند که یکی از راه های درآمد  در منطقه برای مردم قاچاق سوخت است که به هر نحوی شده  سهمیه بنزین خودشان را می‌فروشند و همین باعث صف‌های عریض و طویلی در جایگاه‌های سوخت می شود. بیشتر کامیون‌داران سهمیه گازوئیل‌شان را می فروشند چرا که برای شان به صرفه‌تر است و اگر بخواهی کالایی را جابه جا کنید به سختی کامیونی گیرتان می‌آید.

عباس زاده عنوان کرد: کرمان استانی است که معادن بسیاری دارد. اما چقدر از این معادن که استخراج می شود برای این استان سودآور است؟ از نیروهای بومی استان در بخش معادن چقدر استفاده می‌شود؟ بیشتر افرادی که در معادن استان مشغول به کار هستند غیربومی‌اند. ابتدا استخراج هر معدن اعلام می‌کنند که از نیروی بومی بکار می گیرند اما بعدا به عنوان کارگر ساده و غیر فنی از آنها استفاده می شود که مطمئنا اگر از نیروهای متخصص بومی استفاده کنند، استان پیشرفت بهتری خواهد داشت چرا که بومی ها دلسوزانه تر کار خواهند کرد.

بیشتر خودروهای حامل سوخت در جاده حکم یک بمب را دارند

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: بیشتر خودروهای حامل سوخت در جاده حکم یک بمب را دارند که با هر تصادف فاجعه‌های غیر قابل جبرانی را بر جای می‌گذارند. خودروی سواری حامل سوخت با سرعت بالا در جاده‌های استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان که بیشترشان هم اتوبان نیستند در حرکت هستند منجر به تصادفات خطرناکی می شوند که علاوه بر سوختن خودروها و جان باختن خودشان حتی باعث مرگ عده‌ای بیگناه هم می شوند.

وی گفت: باید به وضعیت معیشتی مردم بیشتر توجه شود. هرچند دولت دارد تلاش خودش را می‌کند اما یک جای کار ایراد دارد که هنوز نتوانسته‌ایم وضعیت معیشتی مناسبی را برای مردم فراهم کنیم. با افزایش روزانه تورم در این مناطق که بیشتر مردم که یا کشاورز و یا کارگر هستند وضعیت معیشتی شان بدتر می شود و  که باید فکری برای شان اندیشیده شود. حتی کارمندای که دریافتی شان زیر 10 میلیون تومان است نیز در شرایط سختی زندگی می‌کنند. برخی افراد واقعا از روی فقر و نداری به سمت قاچاق سوخت می روند.  

مشاور استاندار در جنوب استان کرمان  هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: بخش اعظمی از سوخت استان از  هرمزگان  و بخشی نیز از رفسنجان و شهر کرمان به جنوب منتقل و توزیع می‌شود و یکی از دلایل صف‌های طولانی در جنوب به دلیل یخ زدگی جاده‌ها در مقطعی باعث شده که  سوخت آن طوری که باید به جنوب استان نرسد. حالا آن شرایط هم دارد برطرف می‌شود و تا حدودی در پمپ های بنزین در سطح شهر جیرفت مشکل طولانی بودن صف‌ها تا حدودی برطرف شده است. 

در جنوب استان تنها یک جایگاه سوخت داریم

حمدالله فاریابی ادامه داد: مشکل بعدی در جنوب استان کمبود کپسول گاز است و متاسفانه تنها یک شرکت گاز داریم که چند روز پیش در کرمان با شرکت چراغ گاز توافق کردیم در 3 ماه آینده یک ایستگاه در جیرفت و یک ایستگاه در رودبار جنوب راه اندازی کنیم تا مقداری مشکل مردم حل شود.

وی تصریح کرد: قاچاق سوخت در جنوب استان هم به بحثی جدی تبدیل شده است و این استان به هرمزگان و سیستان و بلوچستان وصل است و بخشی از سوخت قطعا در این منطقه قاچاق می‌شود و شکی در این موضوع نیست. ما تلاش خودمان را کرده‌ایم و مثلا در شهرستان جیرفت بیشتر کارت‌های آزاد سوخت جمع آوری شده‌اند و هم اکنون به صورت موردی کارت سوخت به صورت آزاد در جایگاه‌ها داریم. و از ابتدای هفته جاری هم اعلام کرده‌ایم که با کارت هم 30 لیتر بیشتر به هر خودرو سوخت ندهند. دوربین هایی را هم فعال کرده‌ایم که پلاک‌ها را چک می کنند.

فاریابی افزود: بخشی از سوخت هم از مناطق دیگر کشور از جاده های جنوب استان کرمان می گذرد و همه این قاچاق ها به خود استان مربوط نمی شود به طور مثال از اصفهان، شهرهای شمالی و خود شهر کرمان از این محورهای جنوب می‌گذرند و قاچاق سوخت انجام می‌شود. آن بخش‌هایی را که ما می‌توانیم کنترل کنیم و نظارت داشته باشیم را داریم پوشش می‌دهیم. همچنین مصوب کردیم کامیون‌هایی که بار دارند و به خصوص آنهایی که تره بار دارند در هیچ جایگاهی معطل نشود و 3 تا جایگاه را مشخص کرده‌ایم که سوخت بزنند و از شهرستان ها خارج شوند.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز