خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد؛

فاجعه زیست محیطی برای روستانشینان آب شیرین گچساران/ بروز مشکلات تنفسی در بین روستاییان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۸۶۷

فاجعه زیست محیطی، روستانشنیان آب شیرین گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند که اگر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز این شهرستان تدبیری نیندیشد به طورحتم بیماری‌های تنفسی دامن گیر روستانشینان این روستا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، روستای آب شیرین گچساران دارای جمعیتی حدود 1500 نفر است که اکنون با یک فاجعه زیست محیطی روبرو هستند.

آنان می‌گویند شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اقدام به نصب فِلر گازی در میدان مرکز روستا کرده‌اند که به دلیل نصب این دستگاه اکنون با مشکلات گسترده تنفسی مواجه شده‌اند و هرکاری هم می‌کنند شرکت بهره‌برداری نفت و گاز این شهرستان پاسخگوی دغدغه‌های آنان نیست.

به گزارش ایلنا، سیستم فِلر که آن را با نام «فِلر گازی» (Gas Flare) نیز می‌شناسند، دستگاه احتراقی است که در واحدهای صنعتی همچون پالایشگاه‌های نفت و گاز و همچنین در محل تولید چاه‌های نفتی و گازی به خصوص در سکوهای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تاسیسات صنعتی، سیستم فِلر به طور عمده برای سوختن گازهای آزاد شده از «شیر اطمینان» (Pressure Relieve Valve) استفاده می‌شود. همچنین در مواقع شروع به کار یا اتمام کار تاسیسات، از سیستم فلر در مدت زمان کوتاهی بهره می‌گیرند.

سیستم فِلر در بسیاری از محل‌های تولید و بهره‌برداری از چاه‌های نفت و گاز، به منظور حفاظت از خطرات «فشار بالا»‌ (Over-Pressure) در تاسیسات از آن استفاده می‌شود.

در زمان استخراج نفت خام، گاز همراه این نفت نیز به سطح می‌رسد. در مناطقی که لوله‌کشی‌های مناسبی وجود نداشته باشد یا امکان انتقال گاز فراهم نباشد، مقادیر زیادی از این «گاز همراه» (Associated Gas) سوزانده می‌شود.

تعدادی از دانش آموزان روستای آب شیرین گچساران با در دست داشتن دست نوشته هایی تحت مضامین "هرکجا باشیم آسمان از آن ما است در حفظ آن کوشا باشیم" ،" آسمان آبی حق فرزندان ما است"، " قانون هوای پاک قانون نفس است و این غده آلوده را باید از روستا خارج کنیم"، از عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان اظهار نگرانی کرده و گللایه دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه مطالبه روستانشینان و دانش آموزان روستای آب شیرین در حوزه حفاظت حیط زیست یک مطالبه بحق و کاملا درستی است، اظهار داشت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اقدام به نصب دستگاهی به نام فِلر در روستای آب شیرین گچساران کرده که اکنون مشکلات زیست محیطی و تنفسی زیادی را برای مردم روستا بوجود آورده است.

"اسلام جاودان خرد" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج، با بیان اینکه روستانشینان آب شیرینی این سیستم گازی را غدهِ آلوده نامیده و از نصب آن در مرکز روستا بشدت گله مند هستند، خاطرنشان کرد: آنان خواستار ساماندهی این سیستم شده و از اکنون به مطالبه بحق دانش آموزان و مردم این روستا تبدیل شده است.

وی از صدور اخطاریه برای مسئولان شرکت نفت گچساران هم خبرداد و یادآورشد: مطابق با قانون هوای پاک، شرکت بهره برداری نفت و گاز یکی از دستگاه های اجرایی است که قانونگذار وظایف متعددی در راستای سالم نگه داشتن هوا به آن مُحول کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای این قانون، محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی با اهرم نظارتی بر و ظایف و فعالیت دستگاه های مشمول قانون هوای پاک نظارت دارد.

وی گفت: سیستم فِلر گازی مستقر در روستا مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده و اداره کل حفاظت محیط زیست هم اخطاریه های لازم و قانونی را صادر کرده و مسئولان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مِلزم به ساماندهی این سیستم هستند.

جاودان خرد افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران توانایی انجام این کار را دارد همان طور که بخش زیادی از این سیستم را در عسلویه ساماندهی کرده است.

فاجعه زیست محیطی برای روستانشینان آب شیرین گچساران/ بروز مشکلات  تنفسی در بین روستاییان

فاجعه زیست محیطی برای روستانشینان آب شیرین گچساران/ بروز مشکلات  تنفسی در بین روستاییان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز