خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه هنر شیراز خبرداد؛

برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در دانشگاه هنر

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۹۸۷

رئیس دانشگاه هنر شیراز از برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی (ادیب، خوشنویس و مبتکر خطوط دوره عباسی) خبر داد.

 به گزارش ایلنا، ستار خالدیان  در جمع خبرنگاران با بیان این مقدمه که مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه، آیینه‌ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه به شمار می‌رود و شخصیت‌های تاریخی و هنری از افتخارات ارزشمند ما هستند، گفت: خطه‌  فارس و شهر شیراز، در طول تاریخ مهد دانشمندان، ادبا و هنرمندان بزرگی بوده است که آوازه‌ نامشان در جای‌جای این کره‌  خاکی مشهود است.

رئیس دانشگاه هنر شیراز اظهار کرد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ادبی و هنری، گامی بلند در زمینه‌ تقویت فرهنگ، ادب و هنر است و می‌تواند زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های بزرگ در زمینۀ علم و هنر باشد و البته این‌گونه مراسم‌ها، حداقل کاری است که می‌توان در شأن و مقام بزرگان ادبی و هنری انجام داد.

وی تصریح کرد: دانشگاه هنر شیراز باهدف معرفی و پاسداشت یکی از شخصیت‌های بزرگ ادبی و هنری ایران و جهان اسلام «ابن‌مقله شیرازی» اقدام به برگزاری همایش پاسداشت این شخصیت تاریخی کرده است.

خالدیان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مختصری از ابن‌مقله شیرازی پرداخت و گفت: ابن‌مقله، در تاریخ هنر خوشنویسی نه تنها در ایران و جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، بلکه در سطح جهانی نیز این شخصیت ادبی-هنری جایگاه ممتازی دارد.

به‌گفته‌  این مقام مسئول، زندگینامه ابن‌مقله شیرازی، آثار و تألیفات او، زیبایی‌شناسی آثار و نقش او در سبک، پیشبرد و ارتقای هنر خوشنویسی ازجمله محورهای این همایش بوده است که از مهرماه فراخوان آن منتشر شده و آثار ارسال‌شده به دبیرخانه‌ این همایش در دست داوری است.

دبیر اجرایی همایش پاسداشت ابن مقله شیرازی از برگزاری این همایش در روزهای ۲و۳بهمن‌ماه در دانشگاه هنر شیراز خبر داد و گفت: پاسداشت ابن‌مقله، به‌صورت یک همایش دو روزه، با ارائه‌ی مجموعه‌ای از برنامه‌های پژوهشی، فرهنگی و هنری همراه خواهد بود که از آن جمله می‌توان به سخنرانی و ارائه‌ مقاله‌ 14نفر از پژوهشگران، استادان و خوشنویسان و چاپ و رونمایی از کتاب‌ها و آثار در پیوند با ابن‌مقله و هنر خوشنویسی، مانند آثار و تألیفات ابن‌مقله، آثاری دربارۀ خط نسخ و مجموعه‌مقالات درباۀ ابن‌مقله و همایش بزرگداشت او اشاره کرد.

به‌گفته‌ رئیس دانشگاه هنر شیراز، برپایی نمایشگاه نمونه‌های خط ابن‌مقله و پیروان مکتب ابن‌مقله و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه‌ی خوشنویسی از دیگر ویژه‌برنامه‌های پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در این دانشگاه است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز