خبرگزاری کار ایران

یک فعال فرهنگی مطرح کرد:

وعده ثبت جهانی منظر طبیعی_ تاریخیِ ایذه عملی نشد/ مدیران فکری عاجل کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۳۸۰

موضوع پرونده ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی ایذه در لیست یونسکو، مدت‌هاست که دوستداران میراث و تاریخ این شهرستان را به خود معطوف داشته و همواره این موضوع به‌عنوان یکی از دغدغه‌های عمومی مردم این سرزمین فرهنگ‌دوست دنبال شده و این مسیر همچنان تا نتیجه نهایی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مجید کیوانی (دبیر انجمن میراث فرهنگی نوژان کارون) می‌گوید: از سال ۱۳۹۴ تاکنون با پیگیری و تلاش‌هایی که توسط انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و برخی از مردم فرهنگ‌دوست ایذه در خصوص به سرانجام رساندن موضوع پرونده ثبت جهانی ایذه صورت گرفته است، این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد که بیشتر وعده‌هایی که تاکنون در این خصوص داده شده، وعده‌ای بیش نبوده و در یک دهه گذشته با توجه به این اصل که چندین مدیرکل سکان مدیریت حوزه میراث فرهنگی خوزستان را در دست گرفتند، موضوع ثبت جهانی منظر طبیعی - تاریخی شهرستان ایذه برای این مدیران اهمیت نیافت و به‌عنوان یک هدف دنبال نشد و همیشه آرمان‌های فرهنگی شهرستان محروم ایذه درمیان چالش‌های ناتمام این مجموعه مغفول ماند.

کیوانی با اشاره به نیاز حیاتی شهرستان ایذه در خصوص موضوع اشتغال‌زایی و ایجاد یک مسیر میان‌بر برای حل مشکلات اقتصادی شهرستان، ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون هیچ‌ پروژه مهمی در حوزه میراث فرهنگی خوزستان آغاز به کار نکرده و در وظایف ذاتی این مجموعه یک نوع ایستایی و رکود متوالی دیده می‌شود و تنها خروجی این مجموعه را می‌توان در موارد کم هزینه‌ای مانند برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، ثبت میراث ناملموس، وام‌های اندک اشتغال‌زایی و صدور مجوزها و استعلام‌ها تعریف کرد که ادامه این مسیر برای استانی با این تعدد اثر و گستره میراثی یک ایستایی فرهنگی است.

این فعال اجتماعی - فرهنگی با اشاره به شرایط فعلی در شهرستان ایذه، می‌افزاید: ایذه کنونی بدون شک گرفتار مشکلات فرهنگی، توسعه اجتماعی و اقتصادی است و مدیران کلان استان باید برای رفع معضلات و کمبودهای شهری در این منطقه فرهنگی فکر کنند و با شنیدن مطالبات مردم در این شهر باستانی برای محرومیت و بخشی‌نگری در این شهر به یک اقدام درست دست بزنند و بدون تردید یکی از این اقدامات موضوع پرونده هرگز دیده نشده ثبت جهانی ایذه است.

کیوانی ضمن تاکید بر موضوع بیکاری و عدم توسعه زیرساختی در شهری مانند ایذه تصریح کرد: بدون تردید موضوع ثبت جهانی ایذه یکی از عمده مواردی است که با توجه به قابلیت‌های خاص اقلیمی و آب‌وهوایی که دارد می‌تواند باعث رونق گردشگری و تقویت مسیرهای مواصلاتی خوزستان به مناطق مرکزی شود. کمااینکه در کنار این اتفاق، توسعه زیرساخت‌های صنعت دامپروری و کشاورزی به‌عنوان مکمل‌هایی در بحث جذب جهانگرد باید به‌عنوان یک اصل راهبردی دنبال شود.

وی گفت: در روزهای آتی، تلاش داریم به کمک مردم فرهنگ‌دوست شهرستان ایذه و پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و انجمن‌های تخصصی این حوزه، جهت پیگیری وضعیت پرونده مغفول مانده ثبت جهانی ایذه و تعیین تکلیف در این خصوص با حضور مدیران کلان استانی و شخص استاندار جلساتی را ترتیب داده و از قالب وعده‌هایی که تاکنون شنیده‌ایم بگذریم و برای یکبار هم که شده این موضوع را به‌عنوان یک اولویت روی میز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده و تمامی توان خود را برای نتیجه‌بخشی این موضوع به میدان آوریم.

این فعال اجتماعی - فرهنگی اظهار امیدواری کرد که مدیران استانی شرایط شهرستان ایذه را درک کرده و برای این شهرستان محروم کار اساسی انجام دهند.

وی افزود: شرایط میراثی در شهرستان ایذه به‌هیچ‌عنوان امیدوارکننده نیست. به دلیل بی‌توجهی و کم‌کاری اداره میراث فرهنگی ایذه و در کنار آنها برخی از دهیاری‌ها و شوراهای روستایی و اداره منابع طبیعی، ساخت‌وسازها به‌گونه‌ای است که به‌راحتی افراد ذی‌نفوذ در حال تجاوز به حریم و عرصه محوطه‌های تاریخی هستند، بخصوص در مناطقی مانند خنگ اژدر و کول فرح. بدتر اینکه حفاری‌ها به‌شدت در حال رشد است و به‌راحتی حفاران در منطقه در حال آمد و رفت هستند و این خطر را باید مستقیما به عدم نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه و نبود پیگیری در مرکز استان مربوط دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز