خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می‌دهد؛

خودپرداز های مازندران پول ندارند/ سرگردانی مردم برای تهیه پول نقد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۸۱۳

در روزها و هفته گذشته مردم در شهرهای مختلف مازندران با کمبود پول نقد در عابر بانک‌ها مواجه بودند و همچنان در برخی از عابربانک‌ها این مسئله وجود دارد و نبود پول نقد در عابربانک‌ها مردم را برای دریافت پول نقد سرگردان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، محدودیت‌های اینترنت، اعمال مالیات بر تراکنش‌ها، خود پردازها در ماه های اخیر موجب شده که خودپردازها خیلی سریع خالی از اسکناس می‌شوند و در سال جاری این وضعیت چندین بار تکرار شده است.

این روزها  انگار نبود اسکناس و خالی شدن خودپردازها از اسکناس تنها به یک یا چند روز خلاصه نمی‌شود و استمرار نبود پول نقد در خودپردازها مردم را کلافه و سرگردان کرده است.

برخی از شهروندان‌مازندرانی با گلایه از این وضعیت، خواهان رسیدگی به وضع موجود شدند؛حسینی یکی از رانندگان آژانسی در ساری در این باره می گوید، متاسفانه پرداخت اینترنتی به دلیل وضعیت اینترنت و مشکلات تلفن انجام نمی شود و برای گرفتن پول از مسافران با مشکل مواجه هستیم.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: چند روزی است که هم برای انتقال و هم دریافت وجه نقد در خودپردازها با مشکل مواجهیم و برای گرفتن پول نقد باید ده ها عابربانک را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: بارها اتفاق افتاده که مسافر بدون‌ پرداخت کرایه پیاده شده و پرداخت به زمان بعدی و وصل نت موکول شده و یا اینکه بیشتر از آنچه باید پرداخت کرده است و ما شرمنده مسافران شدیم. 

حسینی همچنین گفت: بعضی از عابر بانک‌ها هم فقط چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی دارند و در واقع پول به اندازه کافی وجود ندارد که باید چاره اندیشی شود.

 چاپ اسکناس جدید علت کمبود پول نقد

قلندری از دیگر شهروندان مازندرانی هم با اعلام اینکه بنا به گفته برخی از کارمندان بانکی چاپ اسکناس‌های جدید موجب شده که شاهد کمبود پول نقد در خودپردازها باشیم، به خبرنگار ایلنا گفت: کارکنان بانک‌ها بر این باورند که پول به اندازه کافی وجود دارد و جای نگرانی نیست و تبدیل پول‌ها در هر زمانی این مشکلات را در پی دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته می‌توانستیم پول نقد از فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان دارند دریافت کنیم، اما این روزها به دلیل پرداخت مالیات، فروشندگان از این امر سر باز می‌زنند و وضع مالیات موجب شد که کمبود وجه نقد بیشتر احساس شود.

خودپردازهای خالی از اسکناس در مازندران و افزایش نارضایتی‌ها

نصرالهی دیگر شهروند مازندرانی هم به خبرنگار ایلنا گفت: نبود پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز مردم را کلافه کرده و اغلب بر این باورند که بانک‌ها دیگر پول نقدی در اختیار ندارند و همین امر موجب شده که بسیاری از مردم خواهان دریافت  موجودی و سپرده‌های خود از بانک‌ها باشند.

وی افزود: در کنار همه مسائل همچون کمبود اسکناس و پول نقد، وجود مالیات و عدم‌پرداخت پول نقد توسط فروشندگان، کم بودن سقف برداشت پول از عابربانک ها هم دلیلی بر ازدحام‌ جمعیت در عابربانک ها و کمبود پول نقد می‌شود.

وی اظهار کرد: سقف روزانه پرداخت دستگاه‌های خودپرداز ۲۰۰ هزار تومان است و سالها است که ثابت مانده و در دوره کوتاهی در زمان کرونا به ۵۰۰ هزار تومان رسید اما دوباره به حالت عادی برگشت که این رقم به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش ارزش پول ملی خیلی نمی‌تواند نیازهای مردم را به پول نقد تامین کند و همین‌مسئله مصرف پول را افزایش و اغلب عابربانک ها پس از چند ساعت تهی از اسکناس شده و مردم برای تهیه اسکناس سرگردان می شوند.

 افزایش سقف برداشت پول نقد از عابربانک‌ها

قنبرپور شهروند دیگر هم معتقد است باید سقف برداشت پول نقد از عابربانک‌ها افزایش یابد و در شرایط فعلی و گرانی‌های افسار گسیخته مردم به پول نقد بیشتری احتیاج دارند و افزایش سقف برداشت از تراکم جمعیت در عابر بانک‌ها می‌کاهد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: متاسفانه در این روزها که مشکلات اقتصادی و اجتماعی به مردم فشار آورده، بی تدبیری برخی بانک‌ها در این بخش و سرگردانی مردم برای تهیه پول نقد به دلیل عدم اسکناس و پول کافی در عابربانک‌ها موجب شده است که این فکر در بین‌مردم تداعی شود که بانک‌ها پول ندارند و به ورشکستگی رسیدند.

وی افزود: در چنین شرایطی که گرانی و مشکلات معیشتی بر مردم فشار آورده است باید تدبیری اندیشیده شود که مردم برای گرفتن‌پول خود سرگردان‌ نشوند.

کاهش محدودیت های اینترنتی راهکاری مهم 

اصغری از کارشناسان اقتصادی هم در این باره افزود: در چنین شرایطی که اجرای سیاست گذاری‌های کلان موجب شده است که برخی موارد دست و پاگیر را شاهد باشیم و به عنوان مثال چون براساس سیاست گذاری های جدید، شاهد اخذ مالیات از کارتخوان‌ها هستیم، این موضوع باعث شده تا فروشندگان و پزشکان خیلی راغب به دریافت پول از خریداران از طریق کارتخوان‌ها نباشند، چرا که انجام هر تراکنش بانکی به دلیل پرداخت مالیات به زیان آنها تمام می‌شود و ترجیح می دهند که پول نقد دریافت کنند و یا کارت به کارت انجام شود که در شرایط فعلی انجام هر دو ی این موارد به دلیل نبود زیر ساخت مناسب در سقف برداشت و همچنین سرعت پایین اینترنت و خرابی های دستگاه‌های خودپرداز موجب شده که مردم سرگردان تر از همیشه به فکر چاره برای سپرده های خود در بانک ها باشند که این امر در شرایط فعلی نه به نفع مردم است و نه بانک ها.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: در این روزها همه‌ ما شاهد هستیم که بسیاری ازخودپردازها نه فقط پول نقد ندارند بلکه بعضا خاموش یا دردست تعمیر هستند و عملا دریافت پول نقد امکان‌پذیر نیست و این در حالی است که  برخی از بانک ها در پی ناآرامی های اخیر اقدام به استفاده از حفاظ برای عابربانک‌ها شدند که عملا دسترسی به عابر بانک را به حداقل رسانده و مردم را با مشکل مواجه کرده است.

اصغری افزود: همه این‌موارد در کنار  افزایش میزان تقاضا برای پول نقد و کاهش خدمات رسانی بانک‌ها موجب شده است که شاهد موج سرگردانی مردم باشیم و به وضوح این مسئله در تاکسی، اداره، خانه و بازار در بین‌مردم تکرار می شود که پول نقدی در بانک ها وجود ندارد و لذا دولت باید در این بخش با چاره اندیشی بیشتری وارد کار شده و ضمن افزایش سقف برداشت، راهکار بهتری برای اخذ مالیات از فروشندگان و پزشکان و... انخاذ کرده  و خدمات بهتری به مردم  و تقویت زیرساخت های بانکی و اینترنتی ارائه کند و با کم کردن و حداقل با از بین بردن‌محدودیت های اینترنتی و افزایش نقل و انتقالات از این طریق رضایت‌مندی ها را افزایش دهد.

به گزارش ایلنا،  با وجود تماس متعدد با مسئولان امور بانکی استان ،هیچکدام حاضر به پاسخگویی نشدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز