خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث فرهنگی:

قلعه فلکه الفلاک خرم آباد ثبت جهانی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۲۱۵

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به رعایت شاخصهای یونسکو برای ثبت ملی قلعه فلک الفلاک ،گفت: شرایط ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک فراهم می‌شود.

به گزارش ایلنا، عزت‌اله ضرغامی در بازدید از قلعه فلک الافلاک در جمع خبرنگاران قلعه فلک الافلاک را نشان و نمادی از ایران بزرگ  عنوان کرد و  اظهار داشت: قلعه فلک الافلاک از جهت  فرهنگ ملموس  و معماری بسیار ارزشمندی که از دوران ساسانی باقی مانده و دوران پس از اسلام تقویت و بناهای جدیدی  اضافه شده تا امروز  از جهت ویژگی های معماری  بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه قلعه فلک الافلاک به تنهایی مجموعه‌ای از فرهنگ ناملموس و میراث تمدنی و معنوی ایران است افزود: بخش‌های مردم شناسی طراحی شده در قلعه فلک الافلاک پیام‌های بسیار ارزشمندی برای بازدید کنندگان دارد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: قلعه فلک الافلاک سالهاست ثبت ملی شده ولی جایگاه  این قلعه بدون  تردید جز رده‌های اول ثبت جهانی است، البته این را همه کسانی که از سراسر دنیا از قلعه فلک الافلاک بازدید کردند به خوبی می‌دانند.

وی بیان کرد: جهت ثبت ملی قلعه فلک الافلاک ویژگی‌هایی به جهت شاخص های یونسکو باید رعایت می‌شود که البته درست است و من امروز در زوایای مختلف از شهر که بازدید کردم احساس کردم فلک الافلاک باید همچون نگینی باید درشهر بدرخشد  و نمی‌شود اطرافش سازه های متعددی وجود داشته باشد و به  ثبت جهانی برسد.

 ضرغامی گفت: در سال‌های گذشته جهت رفع موانع ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک اقداماتی انجام شده ولی در سالهای اخیرمانع بزرگی بوده و بخش‌هایی از محوطه‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح قرار داشته که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان جهت جابجایی آنها  اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

ضرغامی در خصوص بناهای تاریخی پادگان ۰۷ گفت: همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف هستند طبق قانون ابنیه‌های تاریخی که در اختیار آن‌هاست و ثبت ملی شده یا ارزش تاریخی دارد را از اعتبارات آن دستگاه با نظارت میراث فرهنگی  مرمت و نگهداری کنند و نسبت به فراهم کردن امکان بازدید مردم اقدام کنند چون این آثار متعلق به همه ملت است و متاسفانه در این حوزه تاکنون کار جدی انجام نشده است.

وی عنوان کرد: اخیراً دبیرخانه آن در معاونت میراث فرهنگی ایجاد شده و فرایند نظارت و رصد بر آثار تاریخی و فرهنگی کامل شده و باید این نگاه ایجاد شود که این ابنیه متعلق به همه مردم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لازم است با تعهد و درک اقتضائات در هر دستگاه این نگاه ایجاد شود که ابنیه تاریخی واقع شده در محوطه دستگاه‌ها با اعتبارات  آن دستگاه نگهداری و مرمت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز