خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان:

قدیمی‌ترین صنایع دستی کشف در جهان مربوط به غار یافته استان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۳۵۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان لرستان از صنایع دستی کشف شده در غار یافته لرستان به عنوان قدیمی‌ترین صنایع دستی جهان یاد کرد.

به‌ گزارش ایلنا، عطا حسن‌پور  در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی که با همکاری سازمان بسیج هنرمندان در باغ گلستان مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد گفت: کهن‌ترین صنعتی که به عنوان صنایع دستی شاخص که در دنیا شناخته شده، یک دندان نیش گوزن است که در کاوش باستان‌شناسی مشترک هیات بلژیکی و ایرانی در سال ۸۳ از غار یافته خرم‌‌آباد کشف شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: با استناد به کشف دندان نیش گوزن از دوره پارینه سنگی در غار یافته خرم‌آباد، صنایع دستی لرستان در سطح جهانی شناخته شده، از این رو توجه به توسعه این هنر_صنعت در اولویت این اداره‌کل قرار دارد. 

وی با بیان اینکه این دندان نیش گوزن با یک مته سنگی بسیار ریز از بالا سوراخ شده و از آن به عنوان گردن آویز استفاده می‌شده افزود: در حال حاضر این اثر در موزه ملی ایران به نمایش در آمده و قدمت آن هم به ۴۰ هزار سال پیش یعنی دوره پارینه سنگی میانه برمی‌گردد که نشان از پیشینه تاریخی تولیدات صنایع دستی لرستان و جایگاه مهم آن در موزه‌های کشور دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان ادامه داد: تلاش می کنیم با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع استان و اعزام هنرمندان لرستان به رویدادهای ملی و بین‌المللی هر چه بیشتر نسبت به معرفی و ترویج این هنرصنعت ارزشمند گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز