خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان:

درصورت ناتوانی وزارت کار در اجرای قانون، دولت آن را به نهاد دیگری محول کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۶۶۲

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای مواد ۴۹ و ۵۰ قانون کار، خواهان جدیت دولت برای رفع این نقیصه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، قربان درویشی گفت: به‌منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه‌ها با بازار کار در زمینه مزد و مشخص‌شدن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل، بخشی از مطالبات جامعه ‌کارگری، اجرای نظام ارزیابی و طرح طبقه‌بندی مشاغل هست تا از این طریق عدالت در نظام مزدی و ارتقاء شغلی ایجاد شود.

وی افزود: در خصوص اجرای این طرح، ما با دو دسته از کارگران مواجه هستیم: دسته اول کارگرانی که در کارگاه‌های شان طرح، اجرایی نشده است و وزارت کار در این مورد یا به مسئولیت خود عمل نکرده یا اگر اقدامی کرده به نتیجه نرسیده است و بخش دوم، کارگران معترضی هستند که مطابق آراء هیات تخصصی دیوان و نیز دستورالعمل‌های شماره ۵۲۱۶۰ سال ۸۵ و نیز دستورالعمل ۷۱۴۸ سال ۷۴  وزارت کار که در دیوان نیز تایید شده، هنوز این وزارتخانه قادر به اجرای آن نبوده و برخوردی هم با متخلفان نشان نداده است، درحالی‌که در دستورالعمل‌های فوق‌ و نامه شماره ۱۸۴۵۸۳ مورخ دی‌ماه ۹۵ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیران کل در استان‌ها، در ماده ۲ نامه فوق به‌ صراحت به این موضوع اشاره شده ولی شاهد اجرایی‌شدن آن نیستیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان، افزود: کارگران برخی کارگاه‌ها به‌خصوص در مناطق ویژه اقتصادی نارضایتی خود را از عدم اجرای این مواد قانونی به ما منتقل می‌کنند. نمی‌شود اجرای قانون، ایجاد نارضایتی بین کارگران و بروز مشکلات پیش‌بینی نشده را صرفا به‌ خاطر عدم اهتمام یا ناتوانایی یک وزارتخانه، به دولت و کارگران تحمیل کرد زیرا اگر کارفرما دارای طرح طبقه بندی مصوب باشد با توجه به تبصره ۱ ماده ۳ دستورالعمل شماره ۶۱۴۲۹ مهر ماه ۷۳، رعایت جدول مزدی طرح طبقه بندی کارفرما برای پیمانکاران و بخش خصوصی الزامی است که در دستورالعمل فوق شفاف بیان شده است. مصداق بارز این ناتوانی را می توان در مجتمع بندری بندر امام خمینی (ره) و نیز پتروشیمی آبادان مشاهده کرد. حال اصرار خلاف قانون  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح طبقه بندی مجدد در کارگاه‌هایی که دارای طرح مصوب هستند و نیز عدم اجرای طرح طبقه بندی صحیح در کارگاه‌هایی که طرح ندارند، موجب نارضایتی برای کارگران شده است.

درویشی در پایان گفت: به لحاظ ایجاد رضایت‌مندی و تقویت نظام مزدی درخواست ما از دولت، برخورد با خاطیان بوده و اینکه در صورت نا کارآمدی وزارت کار در اجرای  قانون، این مسئولیت به بخش دیگری محول شود تا دغدغه جامعه کارگری برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز