خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر اراک:

تعاملات بین شهری سبب توسعه اقتصاد شهری می‌شود/ استان مرکزی از حیث واگرایی بین شهرها و مرکز استان رنج می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۳۶۸

رئیس شورای شهر اراک با بیان اینکه هر میزان تعاملات بین شهری افزایش یابد به طور حتم اقتصاد شهری نیز توسعه می‌یابد، گفت: تقویت تعاملات اجتماعی و فرهنگی بین شهرها می‌تواند در طراحی و اجرای اصول و ساختارهای مبلمان شهری بسیار مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان عین القضاتی در حاشیه نخستین نشست شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای مجاور اراک در جمع خبرنگاران، افزود: معتقدیم شهرهای همجوار اراک می‌توانند در راستای توسعه و پیشرفت این شهر نقش مؤثری ایفا کنند و در مقابل اراک نیز می تواند الگوی مناسبی در راستای عمران شهرهای همجوار خود باشد.

وی ادامه داد: استان مرکزی به لحاظ ساختاری از حیث واگرایی بین شهرها و مرکز استان رنج می برد و این مهم چند سالی است که مورد بحث است. استانداران در دولت‌های متفاوت نیز به این موضوع ورود کردند، اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

رئیس شورای شهر اراک بر مسائل فرهنگی و اجتماعی به ویژه گردشگری تأکید کرد و اظهار داشت: در شهرهای مجاور با شهر اراک مراکز گردشگری بسیاری وجود دارد که متأسفانه برخی از آنها به دست فراموشی سپرده شده است. مدیریت شهری مکلف است این مراکز را به شهروندان معرفی کرده و شرایط را برای حضور گردشگران فراهم کند.

عین القضاتی تصریح کرد: در رأس مباحث فرهنگی و اجتماعی، پیوند هویتی بین شهرهای همجوار با شهر اراک باید تقویت شود. در این راستا مقرر شد سال آینده هفته فرهنگی اراک با مشارکت شهرهای همجوار برگزار شود و بستری فراهم شود تا گروه‌های فرهنگی و هنری شهرهای همجوار حضور پیدا کنند و به معرفی خرده فرهنگ‌های خود بپردازند.

وی در خصوص فعالیت های حوزه گردشگری و به خصوص صنایع دستی، بیان داشت: ایجاد بازارچه های صنایع دستی و دعوت از هنرمندان شهرهای همجوار در کنار محصولات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیگر شهرها در شهر اراک، می تواند از یک سوزمینه توسعه اقتصاد شهری را فراهم کند و از سوی دیگر انجام فعالیت‌های کارآفرینی را افزایش می‌دهد.

رئیس شورای شهر اراک در ارتباط با آلودگی هوای شهر اراک، تأکید کرد: به دلیل استقرار صنایع آلاینده موجود در اطراف شهر اراک، شهرهایی که در مسیر این آلایندگی ها قرار دارند از جمله اراک، شازند، خمین و ... از این رخداد رنج می برند.

عین القضاتی ابراز داشت: در راستای اجرای طرح قانون هوای پاک باید با دستگاه‌های اجرایی ذیربط تعامل و همکاری مناسب شکل بگیرد و در جهت مطالبه گری در راستای کاهش آلایندگی هوا به ویژه در خصوص مازوت سوزی نیروگاه شازند باید تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی بیان داشت: مراکز مشترک بین شهرها که به عنوان منشاء آلایندگی وجود دارند، باید شناسایی شوند. همچنین مطالبه برای کاهش آلودگی و دریافت عوارض آلایندگی برای توسعه فضای سبز و ایمن سازی شهرها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر اراک همچنین گفت: در ار تباط با حمل و نقل شهری با مسائل متفاوتی در برابر با شهرهای مهاجران، شازند، داودآباد و خنداب مواجه هستیم که این موضوع نیز باید با ارائه راهکارهای مناسب و تدابیر لازم حل و فصل شود.

عین القضاتی افزود: مهمترین معضلی که اکنون پیش روی ما قرار دارد، نبود پایانه هایی متناسب با شأن و جایگاه شهرهای مذکور است که باید نسبت به اصلاح این شرایط تصمیمات راهگشا اتخاذ شود.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای این نشست ایجاد همگرایی، وحدت و همدلی بین شهرها و افزایش ظرفیت های بین شهری و دستیابی به رویکرد تعاملی هدفگذاری شده است. افزایش تعاملات بین شهری و دستیابی به یک رویکرد مشخص و توسعه شهرهای حومه اراک از دیگر رویکردهای این نشست بود. امید است نشست‌ها به صورت تخصصی برگزار و ثمره آن در رشد و توسعه شهری مشهود باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز