خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایر استان اعلام کرد؛

پرداخت مطالبات عشایر خراسان رضوی در طرح خرید تضمینی دام

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۳۶۹

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی، از پرداخت تمامی مطالبات دامداران در خرید تضمیمی دام عشایر در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین جعفری در سفر به بردسکن اظهار کرد: دراین راستا ۱۱ هزار و ۸۵۸ راس دام  خریداری شد که بیش از ۲۳۰ تن گوشت آن تحویل شرکت پشتیبانی اموردام استان شد. ۵۰ درصد دام خریداری شده از دامداران روستایی بود که با هدف حمایت از دامداران در طرح خرید تضمیمی دام عشایر قرار گرفتند.

وی مطالبات دامداران را ۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با پی گیری های انجام شده خوشبختانه ۱۰۰ درصد طلب عشایر استان در طرح خرید تضمینی دام پرداخت شد. سهم شهرستان بردسکن نیز از میزان دام هزار و ۱۷۷ راس است و همچنین ۴۷۰ میلیون تومان طلب عشایر و دامداران بردسکن بود که به حساب آنها واریز شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه عشایر استان دارای ۳۵ طایفه مستقل هستند گفت:  ۸ هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۳۴ هزار نفر در ۱۳ شهرستان استان عشایر حضور دارند و شهرستان بردسکن بعداز خواف  به لحاظ جمعیت و وسعت رتبه دوم  خراسان رضوی را دارا است. 

جعفری  اظهارداشت: هرچند جمعیت عشایر فقط ۲درصد جمعیت روستایی استان هستند ولی ۱۲ درصد  دام سبک استان در اختیار عشایر و ۱۳ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تامین می شود.

وی همچنین گفت: ۴۵ درصد عشایر استان نیز در مناطق مرزی  مستقر هستند و ۲۴ درصد مراتع استان به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار و ۷۵  درصد شتر استان نیز در اختیار عشایر است. هرچند تعداد عشایر استان که از خدمات برخوردار هستند ۸ هزار و ۲۰۰ نفر هستند، ولی طبق  اعلام مرکز آمار  ۵ هزار و ۵۰۶ خانوار ثبت هستند و از ابتدای امسال نیز ۱۲ هزار نفر خانوار دیگر به عنوان عشایر  ثبت نام کرده اند که پس از استعلام ۱۴ گانه از مرکز آمار تایید عشایر بودن آنها مشخص خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی به توانمند سازی شرکت تعاونی های عشایر در شهرستان هایی که عشایر دارند  خبرداد و گفت: هر شهرستانی که عشایر دارد یک شرکت تعاونی در کنار آن فعال است  و ۱۰۰ درصد عشایر  استان عضو این شرکت تعاونی ها هستند.

وی افزود: بحث توانمند سازی شبکه تعاونی عشایر نیز در دستور کار این اداره کل است و برنامه داریم کارخانه خوارک دام تخصصی دام سبک را در شهرک صنعتی کاویان احداث کنیم که در حال حاضر از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار است و امیداست تا ۶ ماه آینده  این کارخانه تکمیل و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

جعفری به اجرای طرح ملی محور با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و خروج عشایر از تک محصولی در استان اشاره کرد و گفت: صنعت شترداری، گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع دستی از جمله کارهایی است که می تواند عشایر را از تک محصولی  خارج کند. 

وی اعتبارات مصوب سفر هیات دولت به حوزه عشایری استان را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۰ درصد این اعتبار به حوزه راهها و پروژه انتقال آبرسانی به مناطق عشایری  بردسکن اختصاص داده شده است که تاکنون ازاین میزان اعتبار مصوب شده  ۷ و نیم درصد آن تخصیص یافته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز