خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

اعتبار بخشی کاذب به جشنواره های محلی/ جشنواره‌ها به نام بومی به کام محصولات غیربومی برگزار می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۶۲۲

جشنواره‌های بومی و محلی در مازندران برای معرفی توانمندی‌های نهفته روستایی و شهری برپا شد در حالیکه در سال‌های اخیر بسیاری از جشنواره ها از این امر دور شده و تنها ترافیک و تراکم‌جمعیت عاید شده است و از محصولات بومی خبری نبود و به نوعی این جشنواره ها به نام‌جشنواره بومی و به کام محصولات غیربومی بوده‌اند.

به گزارش ایلنای مازندران،  در چند سال گذشته شاهد برپایی جشنواره‌های مختلف محصولات بومی و محلی در سراسر استان مازندران بوده‌ایم. از جشنواره انجیر گلوگاه، تا انار بهشهر، کندس، زعفران اندرات، کئی پلا ساری، بهار نارنج، توت فرنگی، گل محمدی، مرکبات، هلو، تمشک و... در سراسر مازندران بوده ایم، در حالی که برخی از مردم و کارشناسان بر این اعتقادند که این جشنواره‌ها به اهداف خود نرسیدند و بیشتر به جشنواره اقوام شبیه است تا جشنواره محلی!

توجه به توسعه اقتصاد گردشگری در شهر و روستاها این روزها موجب شده که شاهد بروز پایی جشنواره‌های مختلف بومی و محلی برای شناساندن ظرفیت‌های مختلف تولیدی و گردشگری مناطق مختلف مازندران از شرق تا غرب باشیم و این در حالی است که برگزاری برخی از این‌جشنواره با هدف از پیش تعیین شده خود که همان رونق و توسعه اقتصادی است، فاصله دارد و برگزارکنندگان به هدف واقعی خود نرسیدند.

برخی معتقدند با برگزاری جشنواره‌ها پای افراد مختلف و به نوعی دلالان به این‌ جشنواره‌ها باز شد و به نوعی با حضور در نمایشگاه‌ها همواره با تعدادی چهره آشنای همیشگی در غرفه‌ها و محصولاتی مواجه هستیم که اصلا هیچ سنخیتی با جشنواره ندارند.

هدف از برپایی جشنواره‌های بومی و محلی در مازندران معرفی توانمندی‌های نهفته روستایی و شهری بوده که در سال‌های اخیر بسیاری از جشنواره ها از این امر دور شده و تنها ترافیک و تراکم‌جمعیت عاید مردم است و از محصولات بومی خبری نبود و به نوعی این جشنواره‌ها به نام‌جشنواره بومی و به کام محصولات غیربومی بوده‌اند.

 حرکت جشنواره‌ها  برای  شناساندن

توانمندی‌های بومی و محلی آهنگر یکی از شهروندان‌مازندرانی است که برای حضور در جشنواره تمشک روانه شهر نکا شده بود و می گوید هر آنچه بخواهی در این‌ جشنواره از گز اصفهان تا شیرینی کرمانشاه و گل هلندی بود اما دریغ از تمشک و فرآورده های آن!

وی به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: یکی از اهداف مهم جشنواره ها نشان آمدن توانمندی محلی همان منطقه است وگرنه برای خرید محصولاتی همچون گز و شیرینی و ترشیجات و ... می توانیم در همان شهر خودمان بهترین کالا ها را با نازل ترین قیمت خریداری کنیم اما هدف ما از حضور در جشنواره خرید محصول همان جشنواره و محصولات تبدیلی و فرآوری شده آن و تنوع غذایی تولیدات آن‌محصول است.

برگزار کنندگان جشنواره  به دنبال اعتباربخشی خود

معصومی  هم از دیگر شهروندان مازندرانی است که در اغلب جشنواره‌های استان شرکت کرده و در این راستا می گوید: اکثر نمایشگاه‌ها با یک‌گروه خاص اداره می شود و به نوعی نمایشگاه و غرفه‌ها مانند هم هستند و کمتر می توانی محصول خاص همان جشنواره را بیابی و جشنواره گل محمدی دودانگه هم که تاحدودی محصولات و فرآوری گل محمدی را عرضه کرده بود اما در فراهم کردن مکان‌جشنواره و امکانات بسیار ضعیف عمل کرده بودند و شیوه گلاب گیری و شرایط برداشت گل محمدی  فراهم نبود که نیازمند واکاوی مشکلات است.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: امروزه نبود برنامه مدون و استفاده از کارشناسان زبده در حوزه برگزاری جشنواره ها و ارائه محصولات متناسب با جشنواره و نادیده گرفتن توانمندی‌های داخلی در جشنواره‌ها موجب شده که در برخی موارد بخش نمایشگاه و غرفه به افرادی واگذار شود که بیشتر در پی سودآوری برای خود و گروه بوده و وجود محصول خاص حشنواره در نمایشگاه از ارزش بالایی برخوردار نباشد.

این شهروند مازندرانی افزود: از طرفی هم برگزارکنندگان برخی جشنواره ها  به دنبال اعتباربخشی به خود و جایگاه خود و کسب اعتبار برای خود هستند و همه این عوامل موجب شد تا جشنواره ها به هدف خود نرسند.

 مهمترین دلیل موفقیت جشنواره ها مردمی بودن آن است

طاهری کارشناس گردشگری با بیان اینکه  جشنواره ها رویدادی فرهنگی اجتماعی هستند که در مناطق مختلف با اهداف متفاوت برگزار می شوند ، اظهار کرد: توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی و رونق مسائل فرهنگی از اهداف مهم این جشنواره‌ها است.

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر مردمی برگزار کردن جشنواره‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: اگر چه برخی از جشنواره‌ها با نام شان و هدفی که به دنبال آن هستند، فاصله دارند و به نوعی چشم و هم‌چشمی شده، اما هر چقدر این مراسم ها مردمی تر و توسط مردم برگزار شده و از حالت دولتی و ارائه گزارش و آمار خارج شود، فضای شاد و مفرح برای بازدید عموم  و آشنایی با فرهنگ و سنن منطقه فراهم شود،نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز