خبرگزاری کار ایران

نایب‌ رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی:

ضربه به صنعت چاپ به معنای ضربه به کل اقتصاد و پیکره تولید کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۸۷۶

نایب‌رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته‌بندی استان خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ گذرگاه همه صنایع است و تحریم مواد اولیه و ماشین‌آلات در این عرصه نه‌فقط ضربه به صنعت چاپ بلکه ضربه به کل اقتصاد و پیکره تولید کشور خواهد بود.

به گزارش ایلنا از مشهد، عباس سرابیان در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت فعلی بازار چاپ و علت تفاوت گزارش‌های میدانی با آمارهای اعلام‌شده اظهار کرد: برای قضاوت آنچه امروز حقیقت دارد، نباید براساس گمانه‌زنی سخن گفت. دراین‌باره، همکاران ما براساس مشاهدات مختلف خود نتیجه‌گیری می‌کنند و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس داده‌های گمرکی سخن می‌گویند بنابراین اگر گفته می‌شود که بازار چاپ گرفتار رکود است و از سوی دیگر، آمار رشد صادرات اعلام می‌شود، حقیقت این است که هردو درست است زیرا مشتری‌های این دو بازار متفاوت هستند و صادرکنندگان با بازارهای بکر کشورهای آسیای میانه هستند که اجناس ایرانی را با عطش زایدالوصفی استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، تولیدکنندگان داخلی پنجه در پنجه تحریم و مشکلات ارزی، گرفتار بازار پربلای داخلی هستند.

وی افزود: اگرچه امروز ما در یک دوره رنسانس صادراتی قرار داریم اما همچنان ۸۰ درصد مواد اولیه و ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات فعال در عرصه صنایع چاپ و بسته‌بندی وارداتی هستند. در این شرایط، حقیقت دیگر هم این است که صنعت چاپ گذرگاه همه صنایع است و تحریم مواد اولیه و ماشین‌آلات در این عرصه نه‌فقط ضربه به صنعت چاپ بلکه ضربه به کل اقتصاد و پیکره تولید کشور خواهد بود.

نایب‌رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته‌بندی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ استان در هتل پردیسان مشهد خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد، ریشه در سال ۱۳۸۲ و زمانی دارد که مدیران وقت به دنبال جایگزینی صنعت چاپ با صنعت نفت بودند اما برخلاف این چشم‎ انداز و در طول این سال‌ها، بی‌برنامگی مزمن بلای جان عرصه اقتصادی مستعدی همچون صنعت چاپ بوده است.

وی ادامه داد: به‌طور خاص، ارز در پنج سال گذشته با جهش غیرقابل‌کنترلی مواجه بوده و در سایه این مشکلات، کار به جایی رسیده که یک قطعه خاص با کاربری فنی در ماشین‌آلات چاپ که پیش‌تر با ۱۰۰ میلیون تومان وارد می‌شد، امروزه به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر وارد شود و سازوکار واردات آن هم با دخالت دادن شرکت‌های واسط و با مشقت‌های فراوان صورت می‌گیرد بنابراین در این شرایط، دولت مکلف است تا برای جبران خسارتی که در سال‌های اخیر به وجود آمده، بسته‌های حمایتی هدفمندی در قالب تأمین مواد اولیه و قطعات در نظر بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز