خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل محیط زیست استان مرکزی:

آغوش تالاب میقان اراک به روی پرندگان مهاجر باز است/هم اکنون تالاب میزبان 5000 گونه پرنده مهاجر است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۲۵۶

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شده و روز به روز در حال افزایش است. هم اکنون این تالاب میزبان 5000 گونه پرنده مهاجر از جمله انواع مرغابی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، آنغوت ، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی است است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی مصطفوی با بیان اینکه تالاب میقان اراک در فصل‌های پاییز و زمستان از 53 گونه پرنده مهاجر میزبانی می‌کند، افزود: تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین پرندگان مهاجری که تالاب میقان را برای مهاجرت فصلی خود انتخاب می کنند، دُرنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل و اردک سرسبز است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: این زیستگاه مهم پرندگان مهاجر در زمستان سالهای 1399 و 1400 با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبرو بوده است و هر ساله سعی می شود پیش از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات آمادگی لازم را برای مواجهه با بیماری داشته باشیم.

مصطفوی تصریح کرد: تمامی تجهیزات انفرادی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تهیه شده و از شهریورماه که احتمال ورود پرندگان مهاجر به تالاب وجود دارد، پایش‌ها از منطقه بیشتر شده است و با توجه به احتمال وقوع بیماری، این پایش‌ها در فاصله زمانی کوتاهتری انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بر این اساس اداه کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، آمادگی لازم برای مقابله با وقوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر را دارد و آماده مبارزه با این بیماری است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: تالاب میقان اراک در فاصله 8 کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز است که دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر را دارد.

مصطفوی ابراز داشت: هر سال در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز شده و در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و تعدادی به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین فراوانی حضور پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک در نیمه دوم آبان ماه است و سرشماری آنها نیز تا اوایل آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز