خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

استان مرکزی فاقد زیرساخت‌های لازم در صنعت توریسم است/ عدم توسعه اراک در حوزه عمرانی/ ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۵۰۰

حوزه های فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین عرصه های فعالیت و همچنین از مغفول‌ترین عرصه ها در کشور است که دولت‌ها در مقاطع مختلف آن چنان که حق آنها بوده است را ادا نکرده اند. دولت سیزدهم نیز از ابتدای کار، اولویت خود را مسائل اقتصادی و حل مشکلات بر جای مانده از قبل قرار داد، در این میان بسیاری معتقد هستند که کمتر به عرصه های فرهنگی و اجتماعی توجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این بین آنچه نمود خوبی داشته، تنها مشارکت های مردمی و همراهی برخی نهادهای دولتی بر عدم توقف عرصه های فرهنگی و اجتماعی و بسترسازی های مناسب و متناسب با شرایط موجود است. مشارکت نهادهای دولتی و مجموعه های مردمی، عینیت بخشی به مردمی سازی برای تحقق عدالت در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است. در این گزارش به نقد عملکرد دولت از 3 دیدگاه حوزه شهری، میراث فرهنگی و همچنین صنعت و هنر فرش می‌پردازیم.

شهر اراک باید توسعه زیادی در حوزه عمرانی داشته باشد

یک فعال اجتماعی در حوزه شهری به مشکلات موجود در حوزه شهر اراک پرداخت و گفت: شهر اراک به سبب پتانسیل بالای اقتصادی و قرار گرفتن در کریدور اصلی تردد کشور می بایست توسعه زیادی را در حوزه های عمرانی داشته باشد تا سرمایه گذاران راغب به سکونت در این شهر شده و حجم سرمایه گذاری افزایش یابد. در این راستا به عنوان پیشنهاد به ششمین دوره شورای اسلامی شهر اراک می توان عنوان کرد که با انتخاب مدیران شهری متخصص و شایسته و آشنا به امور شهرداری، توسعه هر چه بیشتر اراک را رقم بزنند.

همایون عرب در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: شهرداری اراک به دلیل داشتن درآمدهای بسیاری از محل عوارض آلایندگی و ارزش افزوده شرکت های صنعتی، می تواند برنامه های خوبی را در راستای خرید اتوبوس واحد و وسایل حمل و نقل عمومی، اتمام پروژه های عمرانی فعلی و شروع پروژه های جدید داشته باشد. اما متاسفانه شهر اراک از داشتن زیرساخت‌های اولیه مثل آسفالت مناسب، معابر استاندارد، سیستم های هوشمند کنترل ترافیک و ... محروم است. و شاهد وجود بسیاری مناطق حاشیه نشین در شهر هستیم که شهرداری و شورای شهر نیز، توجهی به این مناطق ندارد.

این فعال اجتماعی در حوزه شهری اظهار داشت: در ایام پایانی دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور و همچنین پنجمین دوره شورای شهر اراک، شهرداری اراک فعالیت های بسیاری را آغاز کرده بود و پروژه های جاری عمرانی شهر اراک از جمله زیرگذر مقاومت با سرعت بالایی در حال پیشرفت بود. بعد از شروع به کار دولت سیزدهم و ششمین دوره شورای  شهر، در روزهای نخست استقرار سرپرست شهرداری اراک روند اجرایی پروژه های شهرداری متوقف شد.

عرب تصریح کرد: متأسفانه در آن برهه زمانی شورای شهر نیز پس از کشمکش های زیاد موفق به انتخاب شهردار نمی شد. انتخاب شهردار اراک بیش از ۵ ماه زمان برد. این روند تا جایی ادامه داشت تا انتقادات فعالان سیاسی و اجتماعی به توقف بسیاری از پروژه های عمرانی و امور شهری نمود بیرونی پیدا کرد. 

 استان مرکزی فاقد زیرساخت‌های لازم در صنعت توریسم است/ عدم توسعه اراک در حوزه عمرانی/ ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف

استان مرکزی فاقد زیرساخت‌های لازم در صنعت توریست است

عضو انجمن حامیان میراث ماندگار شهرستان تفرش با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات بسیاری در حوزه میراث فرهنگی در تمام بخش های گردشگری، صنایع دستی و بناهای تاریخی در سطح استان مرکزی وجود دارد، گفت: از جمله و مهمترین این مشکلات در استان مرکزی به عنوان مقصد گردشگری این است که استان مرکزی فاقد زیرساخت‌های لازم در صنعت توریست پذیری است که از آن جمله می توان به نبود اقامتگاه های مناسب فراخور توریست داخلی و خارجی از نوع بوم گردی سنتی، نداشتن راهنماهای خوب به منظور معرفی پتانسیل ها، ظرفیت ها و جاذبه ها اشاره کرد.

کوروش سیف الهی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: عدم کارشناس مسلط به امور میراث فرهنگی در استان مرکزی از مسائلی است که به انتقادات در حوزه میراث فرهنگی دامن می زند. برای مثال در حال حاضر 2 شهرستان فراهان و کمیجان یک مدیر دارد و این نشان از ضعف بزرگ در نیروی انسانی موجود در مجموعه میراث فرهنگی است. چگونه یک مدیر با این بعد مسافت و وسعت در میان 2 شهرستان، می تواند حدود 100 روستا را با این حجم آثار تاریخی و فرهنگی، مفاخر و مشاهیر مدیریت کند.

وی ادامه داد: انتقال ضعف ها و قدرت ها با مدیران شهرستانی و استانی و کشوری و همراهی و ارائه راهکارها برای دادن خدمات مناسب به جامعه هدف استفاده از مدیران بومی کارآمد، مسلط و علاقمند به امور میراث فرهنگی در سطح شهرستان ها، عدم بازدید کافی مدیران میراث فرهنگی از روستاها به منظور آشنایی بیشتر به داشته های فرهنگی و تاریخی را می توان به عنوان دیگر مشکلات در این حوزه عنوان کرد.

عضو انجمن حامیان میراث ماندگار شهرستان تفرش اظهار داشت: عدم تقویت و همراهی با هتل داران و دارندگان اقامتگاه‌های بوم گردی، عدم هماهنگی لازم در راستای استفاده از انجمن‌های موجود و خدمت با هدف، داشتن راهنماهای گردشگری خوب و بروز در شهرستان حداقل 15 نفر و به عبارتی حدود 200 نفر با مدرک و کاور و کارت شناسایی  در تمامی استان، فقدان رابطان اجتماعی، فرهنگی و هنری علاقمند به همکاری در ادارات شهرستان ها و همچنین رسیدگی به فعالیت های دهستان ها، دیگر مسائلی است که مشکلات موجود در حوزه میراث فرهنگی را نمود می دهد.

سیف الهی تصریح کرد: عدم بودجه کافی برای مرمت بناهای تاریخی، امکان و جاذبه های گردشگری، نبود مکان مناسب با طراحی خوب، برای برگزاری میزبانی مناسب در سطح استان و شهرستانها و روستاها، فقدان فضای مناسب و زیبا در مبلمان شهری و روستایی، عدم حمایت از صنعتگران، هنرمندان، صنایع بومی و محلی، فقدان بازارچه های ثابت عرضه صنایع بومی و محلی در سطح استان، مهم‌ترین مشکلات در حوزه هایی همچون میراث فرهنگی است.

وی بیان داشت: عدم مدیریت در عرضه سوغات استان مرکزی با بسته بندی های مناسب، نداشتن اتیکت و برند صنایع دستی مناسب روی این محصولات، نداشتن حلقه های مناسب برای فروش محصولات بومی و محلی، نداشتن مسیر سریع برای فروش صنایع و سوغات استان مرکزی با بازار بیرون از مرزها از دیگر مشکلات حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که متأسفانه هیچگونه اقدامی از سوی دولت در این راستا صورت نمی گیرد.

عضو انجمن حامیان میراث ماندگار شهرستان تفرش تأکید کرد: نداشتن تقویم سالانه مدون در برگزاری جشنواره های روستایی و شهری در تمام 1166 روستا به عناوین مختلف مانند جشنواره سیر در کهک تفرش، گردو در تاد تفرش، انگور هزاوه، داشتن پیچ خم طولانی در جذب کار آفرینی و سرمایه گذاری در اقامتگاه های مورد نیاز، توجیه و فرهنگ سازی و برنامه های مناسب در روستاها برای بازدید راحت و بی مشکل توریست‌های داخلی و خارجی، دیگر مشکلاتی است که موضوع بی توجهی به مسائل میراث فرهنگی را جدی تر می کند. 

 استان مرکزی فاقد زیرساخت‌های لازم در صنعت توریسم است/ عدم توسعه اراک در حوزه عمرانی/ ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف

ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع همگن تولیدکنندگان فرش دستباف استان مرکزی با بیان اینکه ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف ضربه ها و صدمات جبران ناپذیری به کیفیت و حیثیت این کالای با ارزش با نماد ملی ایران زمین وارد کرده است، گفت: متأسفانه فقدان مدیران لایق و کارآمد با انگیزه ای مبنی بر حفظ و اعتلای این هنر صنعت ملی در استان نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی در این زمینه است.

فاطمه اردهاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: لزوم حفظ برند فرش استان مرکزی در بازارهای جهانی، نیازمند پروراندن استعدادها در این حوزه و آموزش صحیح به نسل جوان و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت در بین بافندگان است که این فرایندها از موضوعات اصلی و قابل اشاره در این حوزه است. همچنین مدیریت تولید و کنترل کیفیت  فرش نیز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی در این زمینه مطرح می شود.

وی ادامه داد: از نظر نوع بافت و گره، استان مرکزی بی غلط ترین و سالم ترین فرش را توسط بافندگان هنرمند این استان تولید می کند. اما متأسفانه عدم حمایت صحیح و دلسوزانه باعث شده است تا در میان بافندگان بی انگیزگی و ناامیدی ایجاد شود و فعالان این حوزه روز به روز از چرخه این هنر و صنعت بزرگ خارج شوند و در حرفه های دیگری فعالیت کنند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع همگن تولیدکنندگان فرش دستباف استان مرکزی اظهار داشت: از دیگر موارد و مشکلات نیز می‌توان به فقدان شورای حقوق و دستمزد در استان مرکزی اشاره کرد. همچنین احداث کارگاه های قالیبافی بدون هیچگون نظارتی از سوی ارگان های بالاتر و اعلام قیمت های غیرکارشناسی شده نیز خود صدمات و ضربه های دیگری به پیکره صنعت و هنر فرش استان مرکزی وارد می کند.

اردهاری به عنوان تولید کننده و کارآفرین حوزه فرش و همچنین بارزس اتحادیه فرش و تزئینات شهرستان اراک، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در حوزه صنعت و هنر فرش استان مرکزی، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا افراد و هنرمندان علاقه مند و کارآمد به حوزه فرش ورودی عالمانه و آگاهانه به چرخه تولید و تجارت و مدیریت فرش در استان مرکزی داشته باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز