خبرگزاری کار ایران

نماینده قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، در زنجان:

میراث فرهنگی عامل توسعه پایدار در کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۴۳۸۳

نماینده قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی شیوه آزموده شده زیست در این سرزمین است، گفت: میراث فرهنگی عامل توسعه پایدار در کشور است.

به گزارش ایلنا از زنجان، ایمان دهاقین، نماینده قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جلسه انجمن میراث فرهنگی در استانداری زنجان، اظهار کرد: میراث فرهنگی حوزه گسترده ای دارد که می توان با استفاده از ظرفیت مردم در انجمن میراث فرهنگی از این آثار محافظت کرد.

نماینده قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: میراث فرهنگی را با عنوان کیستی و چیستی ایرانی و هویت ایرانی تعریف می کنیم.

وی با یادآوری اینکه باید از ظرفیت انجمن میراث فرهنگی در جهت تحقق اهداف اساسنامه انجمن استفاده شود، اضافه کرد: بررسی ها نشان داد در سیل اخیر استان یزد، تنها جایی که کمترین آسیب را دید؛ بافت تاریخی بود چرا که میراث فرهنگی شیوه آزموده شده زیست در این سرزمین است.

این مسئول با اشاره به اینکه میراث فرهنگی می تواند الگوی توسعه ایرانی اسلامی را ارائه دهد، گفت: شهرداری ها می توانند از این الگوها برای توسعه شهری استفاده کند.

دهاقین با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی عامل توسعه پایدار در کشور است، تصریح کرد: امیدواریم به واسطه تشکیل انجمن میراث فرهنگی زمینه کارهای خوب را در استان شاهد باشیم.

سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، نیز در ادامه کارگروه انجمن میراث فرهنگی استان اظهار کرد: تاریخ نشان می دهد، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراز و فرود بسیاری داشته و در سنوات اخیر به یک وزارت پاسخگو تبدیل شده است و  به دلیل وجود حوزه های فرابخشی، نیازمند همراه دستگاه های اجرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت هایی هستند که از نیروهای مردمی تشکیل شده و براساس آموزش هایی که دیده اند، میراث این مرز و بوم را حراست می کند.

وی از وجود 2 هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی در استان زنجان خبر  داد و یادآور شد: از این تعداد 914 اثر در فهرست اثار ملی و جهانی ثبت شده که شامل 719 اثر غیر منقول، یک اثر ثبتی، 22 اثر طبیعی 61 معنوی ثبتی و 39 منقول تاریخی است.

وی افزود: اساسنامه این انجمن در سال 98 به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده که ترغیب مردم به حفظ ارزش های میراث، اجرای برنامه جلب مشارکت های عمومی و مساعدت های مالی و معنوی مردم، ارائه مشاوره های فرهنگی و اجتماعی، پیشنهاد راهکارهای عملی جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در حفاری های غیرمجاز ، همکاری با هیات های تخصصی، ایجاد ارتباط ادارات میراث فرهنگی استان ها از وظایف و اختیارات این اساسنامه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: عضویت در این انجمن افتخاری و مدت عضویت سه سال است و جلسات انجمن با حضور بیش از یک دوم اعضا رسمیت پیدا می کند.

وی اضافه کرد: کمبود موزه ها موجب شده است تا در معرفی آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی خوب عمل نکنیم و لازم است از ظرفیت های استان از جمله پارک هاشم نژاد که در دست ساخت است استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز