خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش حوادث کار با بازرسی مستمر و جامع از کارخانجات لرستان /انجام بیش از 4 هزار بازرسی از واحدهای اقتصادی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۵۰۷

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: حضور و استمرار بازرسان کار در کارگاه های اقتصادی می‌تواند منجر به کاهش ‌حوادث ناشی از کار و ایجاد ایمنی در محیط کار باشد.

علی جهانی در گفت و گو با ایلنای لرستان به مهم‌ترین وظیفه بازرسان کار در پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از رسالت‌های مهم و تاثیر گذار بازرسان کار، علاوه بر نظارت‌های ادواری و موردی که از طریق بازرسی از کارگاه‌ها صورت می‌گیرد نظارت غیر مستقیم بر واحدهای مربوطه از طریق استقرار مسئول ایمنی در کارگاه‌ها، نظارت بر تشکیل و فعالیت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، نظارت بر عملکرد ایمنی پیمانکاران از طریق صدور صلاحیت ایمنی پیمانکاری، آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان از طریق مراجع ذیصلاح، نظارت بر رعایت استانداردهای تجهیزات و ماشین‌آلات و اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح را برای کاهش حوادث ناشی از کار انجام می‌دهند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه اکثر حوادث ناشی از کار در ساختمان سازی اتفاق می افتد ، گفت: با همکاری و هماهنگی با سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها در سطح استان کارگروه مشترک بازرسی از ساختمان‌های در حال احداث تشکیل شد تا بازرسان کار این اداره کل با همراهی این نهادهای مرتبط، با هدف پیشگیری از حوادث در این زمینه با بازرسی های مستمر، آموزش‌های مرتبط ایمنی و فنی و هشدار به خطرات پیش رو در بخش ساختمان سازی منجر به کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار شوند .

جهانی به بازرسی های ادواری و موردی بازرسان کار در شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و بیان داشت: در شش ماهه نخست سالجاری 4 هزار و 195 مورد بازرسی از کارخانجات و واحدهای اقتصادی در سطح استان توسط 34 بازرس کار  انجام شد که خوشبختانه منجر به کاهش 26 درصدی حوادث ناشی از کار در استان شد.

وی افزود: تعداد 112 حادثه ناشی از کار در شش ماهه نخست سال 1400 رُخ داده که در شش ماهه امسال تعداد این حوادث به 83 حادثه رسیده است و نشان می دهد برنامه ریزی ها و بازرسی های مستمر از کارگاه های سطح استان در کاهش این حوادث تاثیر گذار بوده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه بازرسان کار استان به منظور رفع نواقص مشاهده شده، از طریق صدور ابلاغیه موارد دارای نقص را به کارفرما ابلاغ و پیگیری می کنند، گفت: در این راستا بازرسان کار با مشاهده نواقص در بحث ایمنی و بهداشت کار در سطح کارگاه های استان تذکرات و ابلاغیه های لازم را به کارفرمایان صادر کرده اند که در شش ماهه نخست امسال تعداد 3 هزار 65 ابلاغیه رفع نقص به کارفرمایان ارسال شده است.

وی با اشاره به تایید صلاحیت پیمانکاران از لحاظ ایمنی و بهداشت کار در راستای رعایت و پیشگیری از وقوع حوادث در کار، افزود: تمامی پیمانکاران می‌بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اخذ کنند که در این راستا امسال درخواست 86 پیمانکار در سطح استان مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

جهانی به تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در سطح کارگاه های بالای 25 نفر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس ماده 93 قانون کار، به منظور مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت درست و دقیق بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار، صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، پیشگیری از بیماریها و حوادث، حفظ و ارتقاء سلامتی کارگران و سالم سازی محیط های کار در این کارگاه‌های سطح استان 169 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل شده است.

وی با تاکید بر نقش مؤثر برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ایمنی و بهداشت کار در کاهش حوادث ناشی از کار، خاطر نشان کرد: امسال2 هزارو و 556 نفر ساعت برنامه آموزشی تخصصی و عمومی ایمنی و حفاظت بهداشت کار برای کارفرمایان و کارگران در سطح کارگاه های استان برگزار شده‌ است.

انتهای پیام/
مهدی آل کثیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز