خبرگزاری کار ایران

رئیس اوقاف زنجان، خبرداد؛

ممنوعیت احداث باغ هاشمی نژاد در منطقه موقوفه زنجان/ دستگاه های اجرایی استان در احداث باغ هاشمی نژاد تخلف کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۳۱۰

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، با اشاره به زمین اعتماد امین وقفی تحت تملک بنیاد مستضعفان و اوقاف زنجان، خبر از ممنوعیت احداث باغ هاشمی نژاد در زمینهای سر چشمه ای قنات تا محدوده روستای دیزج آباد زنجان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، علی فاتحی نژاد، رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: در شهرستان زنجان 523 مورد موقوفه با 1149 رقبه وجود دارد همچنین 172 مسجد شهری و 445 مورد مساجد روستایی در زنجان وجود دارد و در مجموع 637 مورد اماکن اسلامی شهری و روستایی در استان وجود دارد.

فاتحی نژاد، با بیان اینکه سال گذشته درآمد موقاف 15 میلیارد و 927 میلیون  تومان بود که 18 میلیارد و 762 میلیون تومان اجرای موقوفات داشتیم، تصریح کرد: در 6 ماهه امسال نیز 16 میلیارد و 762 میلیون تومان درآمد موقوفات است که 12 میلیارد و 27 میلیون تومان اجرای نیات شده است.

فاتحی نژاد، موازی کاری را یکی از آفت های مراکز فرهنگی استان خواند و افزود: وجود مراکز فرهنگی متعدد باعث اتلاف وقت و بودجه های فرهنگی و از بین رفتن اعتماد مردم می شود.

وی، با یادآوری اینکه اوقاف و امور خیریه یک دستگاه فرهنگی است که بودجه دولتی دریافت نمی کند و هزینه برنامه های خود را از محل درآمد موقوفات تامین می کند، افزود: بالا بودن هزینه فرهنگی کفاف برنامه های ما را نمی دهد.

فاتحی نژاد،افزود: سال گذشته برای 331 موقوفه فاقد سند در زنجان سند شد و در 6 ماهه امسال نیز برای 40 موقوفه سند اخذ شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه زنجان با اشاره به اینکه اولویت ما برخورد قاطع با موقوفه خواری است و از هیچ تلاشی برای تصرفات زمین موقوفات دریغ نخواهیم کرد، گفت: برخی مسئولان در حوزه وقف سکوت کردند حمایت از وقف موجب افزایش درآمد موقوفات می شود و رسانه نیز در این زمینه سهیم هستند.

به گفته فاتحی نژاد، سال گذشته در حوزه موقوفه خواری 105 پرونده در مراجع قضایی تشکیل شد و امسال نیز  57 مورد پرونده تشکیل و در حال رسیدگی است.

وی، افزود: 34 مورد وقف جدید شامل زمین کشاورزی، زمین بایر و کمک به نیازمندان در زنجان ثبت شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اجرای طرح مودت و کمک هزینه تجهیز و مرمت مساجد گفت: در سال گذشته 6 میلیارد و 600 میلیون تومان و امسال 5 میلیارد تومان در قالب این طرح هزینه شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه زنجان، با اشاره به اهمیت استفاده از املاک موقوفی افراد با نیت اولیه خیرین، ادامه داد: سه دانگ از سرچشمه قنوات وقفی زمین منطقه اعتماد امین (موسوم به منطقه اعتمادیه زنجان) در شرق زنجان موقوفی است که با نیت تامین آب مناطق در زنجان بوده است.

فاتحی نژاد، با بیان اینکه احداث بوستان( باغ شهید هاشمی نژاد) در این منطقه از زنجان بنا به موقوفی بودن ممنوع است باید طبق نیت اولیه در این منطقه اقدام شود، تاکید کرد: تا به امروز پرونده پیگیری قانونی احداث باغ شهید هاشمی نژاد در ملک موقوفی 80 درصد پیشرفت داشته است .

به گفته وی،سه دانگ این منطقه در اختیار بنیاد مستضعفان و سه دانگ دیگر آن نیز با توجه به نیت واقف در اختیار اوقاف و امور خیریه زنجان است، این زمین برای ساخت بوستان (باغ هاشمی نژاد) که سرچشمه اصلی قنوات گذشته زنجان در این منطقه تا محدوده روستای یزج آباد در 17کیلومتری زنجان را تحت شعاع داشته است و با خشک شدن آن ایجاد باغ هاشمی نژاد ممنوع است و دستگاههای اجرایی  در این زمینه تخلف کرده اند و اوقاف از حق و حقوق قانونی مردم و واقفین چشم پوشی نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا احداث این باغ برای استفاده عمومی مردم در نیمه اول سالجاری با حضور مسئولین استان کلنگ زنی شده است که اقدامات و پیگیری قانونی اوقاف و امورخیریه زنجان نیز در حال بررسی و رسیدگی است تا این زمینها که در زمان های گذشته ملک شخصی فردی به نام اعتماد امین بوده است که قنوات پر آب این منطقه  باغها را سیراب می کرده است که امتداد کوره ها و چشمه های این جریان آب تا روستای دیزج آباد در شرق زنجان را سیراب می کرده است.

آب شهر زنجان در گذشته نه چندان دور توسط قنوات این شهر تامین می شده که هم اکنون نیز با بی تدبیری مجموعه مدیریت شهری و دخالت نا بجای دستگاههای اجرایی زنجان و همچنین عدم استفاده و نبود مدیریت صحیح برای استفاده از آب قنوات زنجان نه تنها ساختمان رختشویخانه زنجان با خطر فرو نشست و تخریب رو به رو است؛  بلکه از منازل مسکونی در جنوب شهر زنجان نیز با کمترین بارندگی در فصول بارانی آب قنوات به  منازل مسکونی شهر نفوذ پیدا می کند و اتخاذ تدابیر توسط مسئولین استان و زنجان دراین زمینه می تواند بسیاری از تهدید های بی آبی و خشکسالی در زنجان را حل کند.

«این پارک به مساحت ۶۵ هزار و ۵۹۱ مترمربع احداث می‌شود، در طرح پیشنهادی این بوستان یک معبر ۱۸ متری در جنوب این پارک نیز احداث خواهد شد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز