خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت اول

حمایت کمرنگ دولت از تعاونی‌ها نقش این بخش را کاهش داد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۱۳۸

رئیس اتاق تعاون اتسان قزوین گفت: بعد از دهه هشتاد حمایت دولت از تعاونی‌ها کمرنگ شد و شرایط برای تعاونی‌ها مهیا نیست و اعتبارات و امکانات مورد نیاز در اختیار اقشار مختلف قرار نمی‌گیرد و یک تعاونی باید شرایط مشابه بخش خصوصی را برای دریافت تسهیلات طی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، روح الله زارعی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به پیشینه فعالیت در حوزه تعاون گفت: به لحاظ اینکه در روستا بزرگ شده‌ام و روستا خود به خود تعاون محور است و زمینه مشارکت ایجاد می‌شود، در دوران دانشجویی هم در شرکت‌های تجاری مختلف در تهران کار کرده و با اقتصاد آشنا شدم، پس از ورود به آموزش‌ و‌‌ پرورش جذب تعاونی‌های مسکن شده و پس از انتقال به قزوین هم در دهه هفتاد در همین زمینه فعالیت کردم.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین درباره ضرورت فعالیت تعاونی‌ها عنوان کرد: اقتصاد کشور بر سه پایه تعاونی، خصوصی و دولتی است، بعد از انقلاب که انقلاب مستضعفین بوده اکثریت جامعه و طبقه‌های محروم برای رفع نیاز احتیاج داشتند کنار هم باشند؛ در واقع باید سرمایه‌های اندک کنار هم قرار گیرد تا بتوان فعالیت کرد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن کارمندان و کارگران از توان لازم برای تامین زمین و ساختن خانه برخوردار نبودند و بهترین راه انباشت سرمایه‌های اندک بود، در سایر زمینه‌های اقتصادی هم همین موضوع مطرح است.

این مسئول بیان کرد: در مقدمه قانون تعاون وظیفه دولت این است که ابزار کار را در اختیار کسانی قرار دهد که توانمند نیستند و دولت در این راستا تا دهه هشتاد تسهیلات خوبی را در اختیار فارغ التحصیلان، کشاورزان و اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌داد و بنابراین مردم با ترویج تعاون کنار هم قرار گرفته و در بخش‌های تولیدی، صنایع دستی، صندوق‌های قرض‌الحسنه و ساخت‌و‌ساز کنار هم قرار گرفته و بهره‌مند شدند و تحولاتی در طبقات اجتماعی ایجاد شد.

وی درباره کارکرد و نوع فعالیت هیئت مدیره بخش تعاون گفت: ساختار تعاونی‌ها براساس عدد هفت است و برای تشکیل یک تعاونی حداقل هفت نفر نیاز است و هفت تعاونی هم می‌توانند یک اتحادیه را تشکیل دهند و سیستم رای دهی در آن هم براساس رای اعضا و شخصیت‌های حقوقی است و بر همین اساس به عنوان رئیس اتاق تعاون و همچنین عضو هیئت مدیره اتحادیه مسکن کارمندان استان انتخاب شدم.

حذف تسهیلات و زمین تعاونی‌های مسکن را کمرنگ کرد

زارعی درباره چرایی ضعف تعاونی‌های مسکن و ساخت و سازها نسبت به گذشته عنوان کرد: سیر ساخت مسکن از کانال تعاونی‌ها در دهه هفتاد این بود که دولت‌ها زمین را به صورت 99 ساله در اختیار تعاونی‌ها و تسهیلات را در اختیار اداره کل تعاون قرار می‌دادند و بنابراین تعاونی‌ها مشکل زمین و تسهیلات نداشتند و بدون سپرده گذاری و با سود کم می‌توانستند از این امکانات بهره ببرند و مسیر ساخت  ساز تسریع می‌شد.

وی ادامه داد: با فعالیت تعاونی‌ها در گذشته در استان قزوین شهرک دانش و فرهنگیان، شهرک 500 هکتاری مینودر، نیمی از شهرک محمدیه، شهرک البرز و یک شهرک در آبیک توسط تعاونی‌ها ساخته شد اما متاسفانه از دهه هشتاد به بعد و در دهه نود دولت زمین را در اختیار قرار نداد و کل تسهیلات مسکن از وزارت تعاون حذف و به بانک مسکن منتقل شد که این بانک هم با شرایط خود و با سپرده گذاری و سود بیشتر تسهیلات ارائه می‌دهد.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین بیان کرد: البته با آغاز ساخت مسکن مهر شرایط بهتر شد و مجدد با در اختیار قرار دادن زمین بخشی از مشکل حل شد اما دوباره فراموش شد، در دولت کنونی هم با طرح جهش مسکن تسهیلات خوب است اما برای یک کارگر و کارمند گران است.

عملکرد موفق تعاونی‌ها در حوزه مرغ‌داران

وی اظهار کرد: هر کاری نیاز به سرمایه دارد و هنر بخش تعاون این است که افراد را به مشارکت تشویق می‌کند، که با این رویکرد در زمینه مرغداران بسیار موفق هستیم و تعاونی‌های مرغداران استان علاوه بر تامین نیاز استان حدود  15 تا 20 درصد مرغ تهران را هم تامین می‌کنند و بسیار موفق هستند و انگیزه کنار هم قرار گرفتن در این بخش قوی است اما شرایط فعلی برای تعاونی‎ها مهیا نیست.

این مسئول ادامه داد: جوانان تحصیل کرده‌ای داریم که بعد از فارغ التحصیلی دانش آن‌ها سرمایه‌شان است، این افراد به امید کمک دولت کنار هم قرار می‌گیرند اما متاسفانه تسهیلات لازم وجود ندارد.

حجم ویدیو: ۹۹.۹۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۵:۲۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز