خبرگزاری کار ایران

62 دهانه غار تحت حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۸۹۲

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: حفاظت از تنوع زیستی غارها با مدیریت مشارکتی صحیح در کنار آگاهی‌رسانی و تنویر افکار عمومی قابل دستیابی است.

به گزارش ایلنا، سعید یوسف پور اظهار داشت: ارتفاعات آهکی زاگرس در کنار شرایط اقلیمی تسریع کننده پدیدهٌ کارست، زمینه را برای تشکیل غارهای بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.

وی افزود: عمدۀ غارهای کشور در مناطق کارستی واقع شده‌اند، از این‌رو با منابع آبی زیرزمینی در ارتباط هستند و این موضوع اهمیت غارها را دوچندان می‌کندو تاکنون تعداد 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

یوسف‌پور با اشاره به اهمیت غارها در موضوع تنوع زیستی خاطرنشان کرد: تنوع زیستی غارها شامل چهار گروه عمدۀ گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌‌شودکه این ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی کوچک، امکان بالقوه‌ای را برای گونه‌زایی، ایجاد صفات سازگار با محیط و تکامل برگشتی (کاهش در صفات) برای گونه‌های غارزی فراهم می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: گردشگری‌های بی‌ضابطه، آلودگی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و تداخل طرح‌های توسعه‌ای با غارها از مهم‌ترین مخاطرات این اکوسیستم‌های ارزشمند به شمار می‌آید.

به گزارش ایلنا با توجه به اهمیت غارها و به منظور آگاهی‌رسانی و تنویر افکار عمومی برای مدیریت صحیح و رفتار دوستدار محیط زیستی، روز دوم مهرماه در تقویم کشور به نام روز غار پاک نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز