خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

ریشه بسیاری از جرائم در کهگیلویه و بویراحمد ناشی از اختلافات ملکی است/ مُهلت یک هفته ای دستگاه قضایی به سازمان جهادکشاورزی استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۴۳۶

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که ریشه بسیاری از جرائم در این استان ناشی از اختلافات ملکی است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، حسن نگین تاجی در نشست با حوزه های قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آسیب شناسی که در خصوص نزاع ها و قتل ها انجام شده نشان می دهد که ریشه بسیاری از جرائم در استان، ناشی از اختلافات مِلکی است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از آمار پرونده ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به اختلاف در مالکیت است و کاداستر اراضی کشاورزی( نوعی نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و می‌توان براساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد) مورد قبول ما است، اظهارداشت: کاداستر اراضی کشاورزی پایان دادن به همه اختلافاتی است که در حوزه مالکیت اموال غیرمنقول وجود دارد.

این مقام قضایی با اظهار تاسف از اینکه بخش زیادی از  پرونده های مردم در این استان بدلیل اختلافات در مالکیت اراضی کشاورزی است، یادآورشد: از سوی دیگر بسیاری از پرونده‌های مربوط به منابع طبیعی نیز اعتراض به ماده ۵۶ می باشد که باز هم موضوع زراعی و ملی بودن این موضوع است.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بااشاره به برخی از آمارهای قضایی در این ارتباط، خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد از ورودی پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان مربوط به حوزه منابع طبیعی است.

نگین تاجی گفت: حدود ۵۰ درصد از آمار پرونده ها در حوزه اموال غیر منقول، اختلاف در مالکیت مربوط به تثبیت حدود نشدن اراضی کشاورزی بوده که هدف طرح کاداستر اراضی کشاورزی و ملی، تثبیت حدود مالکیت بر اراضی ملی، کشاورزی و در واقع جداسازی آنها از یکدیگر و تک برگ نمودن سند مالکیت در این اراضی است.

وی با تاکیدبراینکه دیدگاه اشتباهی است که نَسق های زراعی را سند به حساب نمی آورند، اظهارداشت: نَسق زراعی یعنی مالکیت و اشکال کار در مُشاع بودن اراضی است.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اهمیت خواندن کاداستر اراضی کشاورزی، ادامه داد: وجود اختلاف بین وُراث در تقسیم اموال غیر منقول، دعاوی خانوادگی، امنیت اجتماعی و روانی موضوعاتی هستند که اهمیت کاداستر را روشن تر می کنند.

نگین تاجی، شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا و دهستان های دشتروم و کاکان در بویراحمد و لیشتر در گچساران را در اولویت طرح کاداستر اراضی کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و تصریح کرد: هدف ما حل مشکل مردم است چون با اجرای کاداستر اراضی کشاورزی، شیوه ای که هرکس سند زمینش در دستش باشد، باعث می‌شود تمام دعاوی از بین رفته و تغییر کاربری و تجاوز به اراضی ملی انجام نشود.

وی گفت: اجرای طرح کاداستر اراضی برای اراضی که افراد صاحب نَسق فوت کرده‌اند نیازمند ارائه انحصار وراثت نبوده و با استشهادیه محلی نیز امکان ثبت اراضی وجود دارد و از سویی نیز دهیاری ها، شوراهای اسلامی در روستاها و بخشداری ها مؤظف به همکاری، در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی هستند.

این مقام قضایی با تاکید براینکه همکاری در اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی وظیفه همگانی است و بین دولت و قوه قضائیه اجرایی می‌شود، اظهارداشت: مُدیر امور اراضی در سازمان جهاد کشاورزی استان برای تسهیل در کاداستر اراضی الزام دارد تا ظرف 2 ماه نقشه اجرای ماده ۵۴ پلاک های کاکان، لیشتر، دشت روم و شهر سی سخت را تحویل اداره ثبت اسناد نموده تا کار ثبت اراضی کشاورزی این مناطق از زودتر انجام شود.

نگین تاجی تاکیدکرد سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه دولت در پلاک هایی که مَشمول مراحل دوم و سوم اصلاحات ارضی شده اند، سهمی ندارد.

وی گفت: این سازمان وظیفه دارد اطلاعات این پلاک ها را ظرف مدت یک هفته، به اداره ثبت اسناد و املاک استان اعلام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز