خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان:

افزایش ریزگرد و طوفان در طارم سفلی با تخریب پوشش گیاهی در منطقه/ضرورت همکاری سه استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۰۷۶

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین گفت: به دلیل تخریب پوشش گیاهی آب‌هایی که به سد منجیل وارد می‌شود همراه با رسوبات است که این رسوبات در فصل گرما و به دلیل شدت وزش بادها به شکل ریزگردها و طوفان طارم سفلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین سلطانی با اشاره به علت‌های بروز ریزگرد در طارم سفلی گفت: آب پشت سد منجیل از دو رودخانه شاهرود و قزل اوزن تامین می‌شود که به دلیل تخریب پوشش گیاهی اعم از کندن بوته‌ها و قطع غیرمجاز درختان در بالا دست آب همراه با مقدار زیادی رسوبات به پایین دست منتقل می‌شود.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین ادامه داد: در فصل‌های گرم و خشک که میزان آب سد کاهش پیدا می‌کند رسوبات در حاشیه سد و رودخانه ظاهر می‌شود و به دلیل وزش شدید باد در این منطقه  تا حدود 95 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد رسوبات به شکل ریزگردها و غبار در سطح منطقه پخش می‌شود.

وی عنوان کرد: این ریزگردها برای باغات، مزارع و افراد ساکن در منطقه اثرات زیان بار بسیاری را به همراه دارد و در برخی مناطق مانند میرخوند و سیاهپوش به شکل طوفانی و تونلی ظاهر می‌شود و حتی تا محدوده آراسنج و تاکستان هم ادامه دارد.

این مسئول درباره اقدامات عملی انجام شده در مقابله با این پدیده گفت: کار کردن حفاظتی در بستر رودخانه و حریم سدها جز وظیفه وزارت نیرو است و منابع طبیعی در این حوزه مسئولیتی ندارد، حتی اگر نهال کاری و بوته کاری در حاشیه سد انجام شود هم در فصل بارندگی و با افزایش حجم این این نهال‌ها به زیر آب رفته و برای سال بعد کارکرد خود را از دست می‌دهند، مالچ پاشی نفتی هم مطرح نیست و مالچ پلاستیکی هم هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اثرات این ریزگردها سه استان را در بر می‌گیرد قزوین به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثر انجام دهد و نیازمند همکاری سه استان و تخصیص اعتبارات ویژه ملی در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز