خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد خبر می دهد:

خسارت ۴۰۵ میلیارد تومانی سیل به قنوات استان/فرونشست ۵۶۰ نقطه از شهر یزد پس از سیل

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۳۲۹

بارش باران های سیل آسا و ضعف در مدیریت سیلاب و بحرانی شدن وضعیت باعث شد تا میلیاردها تومان خسارت به زیرساخت های شهر جهانی یزد وارد شود که از جمله خسارت ۴۰۵ میلیارد تومانی به قنات ها و فرونشست ۵۶۰ نقطه از شهر یزد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سیل به عنوان یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی بشری شناخته شده محسوب می شود که اگر منطقه‌ای زیر ساخت‌های لازم را نداشته باشد آثار مخرب آن در بخش‌های مختلف تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

بدون شک اگر امکانات زیربنایی و مدیریت صحیح در وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی وجود داشته باشد تبعات و اثرات آن به ویژه از نظر اجتماعی محدود شده و به سرعت قابل کنترل است و در صورت ضعف در این ناحیه اثرات تخریبی آن چند برابر می‌شود.

وقوع سیل مردادماه در یزد که تعدادی از استان ها نیز در گیر این پدید بودند خسارت های زیادی باقی گذاشت که تا مدت ها برای جبران آن باید تلاش کرد.

تخریب منازل و مغازه ها تنها بخشی از این خسارت ها است که دولت وعده جبران و پرداخت هزینه ها را داده است اما بخش دیگری از خسارت ها به زیرساخت هایی بوده که به اذعان مسئولان هنوز هم ادامه دارد و هر لحظه ممکن است خسارت جدیدی به بار بیاورد.

فرونشست ۵۶۰ نقطه از شهر یزد پس از سیل

شهردار یزد از فرونشست ۵۶۰ نقطه شهر پس از سیل اخیر خبر داد و گفت: احداث دو سیل بند توسط نیروی زمینی ارتش صورت گرفت.

ابوالقاسم محی‌الدینی با بیان اینکه فعالیت مجموعه‌های شهرداری مرتبط با سیل از چند روز قبل از وقوع سیل آغاز و بلافاصله پس از سیل نیز فعالیت‌های گسترده نیروهای شهرداری در مناطق مختلف شهر انجام شد اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع سیل، تخلیه مکان‌هایی که دچار آب‌گرفتگی شده بود از جمله تقاطع های زیرگذر و منازل مردم در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به برآورد خسارات ناشی از وقوع سیل و آسیب هایی که در نقاط مختلف شهر بروز داشته افزود: تا روز چهاردهم مردادماه در ۵۶۰ نقطه استان یزد شاهد فرو نشست زمین بودیم که اکثر این فرونشست‌ها به دلیل نشست قنوات و بعضاً حاصل مشکلات مربوط به فاضلاب شهری بود.

شهردار یزد با بیان اینکه سیل‌بند دیگری توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده افزود: این سیل بند نقش هدایت روان‌آب‌هایی که از سمت کوه‌های دره زنجیر جاری می‌شود را به سمت سیل‌بند شماره دو بر عهده دارد

وی عنوان کرد: سیل بند شماره یک از جاده مهریز یزد تا فهرج، سیل‌بند شماره دو از جاده جدید کمربندی یزد، تفت، شیراز آغاز می‌شود و حدود ۳۵ کیلومتر ادامه دارد.

محی الدینی ادامه داد: سیل‌بند شماره چهار از پشت پارک کوهستان تا محلی که در حال حاضر به نام پارک علم و فناوری نام‌گذاری شده است، از جمله سیل‌بندهای اصلی یزد به‌شمار می‌رود و چند سیل‌بند کوچک دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

شهردار یزد اضافه کرد: علاوه بر این سیل‌بندها، در همین مدتی که از وقوع سیل می‌گذرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران یک سیل‌بند دیگر قبل از سیل‌بند چهار ایجاد کرد که با توجه به ظرفیت سیل‌بند شماره دو که برای محافظت از شهر بسیار مطمئن است، روان‌آب‌ها را به سمت این منطقه هدایت می‌کند.

خسارت بیش از ۴۰۵ میلیارد تومانی به قنوات

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان یزد هم از خسارت بیش از ۴۰۵ میلیارد تومانی به قنوات استان خبر داد و گفت: برای جبران خسارت، تخصیص اعتبارات خاص از طرف وزارت جهادکشاورزی جهت بازسازی قنوات ضروری است.

عباس بشارتی با اشاره به آسیب به قنوات متأثر از سیل اخیر در مناطق سیل زده شهرستان تفت، مهریز و اردکان گفت: به بیش از ۶۷۵ رشته قنات با طولی بیش از ۴۷۹ کیلومتر خسارتی از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد وارد شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: برآورد نهایی از خسارت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی به ۶۷۵ قنات به طول تقریبی ۴۷۹ کیلومتر در استان یزد حکایت دارد.

وی گفت: با همت مردم محلی و مسئولان در دو هفته گذشته بیش از ۸۰ درصد قنواتی که به هر شکل مسدود شده بودند، بازگشایی شده و آب در آن‌ها به جریان در آمده است.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان یزد، همچنین  تخصیص اعتبارات خاص  از طرف وزارت متبوع جهت بازسازی قنوات بخصوص لایروبی و استحکام سازی آنها را خواستار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز