خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران:

قانون جدید واردات باعث رسوب کالا در گمرک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۹۴۸

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران گفت: شرایط واردات و ترخیص کالا با توجه به اصلاحیه اخیر مجموعه مقررات ارزی سبب بلاتکلیفی و نهایتاً رسوب کالا در اماکن گمرکی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدرضا فروقی در جلسه فوری کمیته ارزی اتاق بازرگانی قزوین گفت: در اصلاحات اخیر صورت گرفته در مجموعه مقررات ارزی، شرایط جدیدی از حیث زمانبندی  در حمل و مجوزهای ورود کالا به کشور تعیین شده که می‌تواند موجب رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور شود.

رئیس دپارتمان گمرک و تجارت اتاق بازرگانی قزوین عنوان کرد: در رویه‌های  قبلی (غیر از رویه اعتبارات اسنادی) در تقدم و تأخر تاریخ بارنامه و ثبت سفارش حساسیتی وجود نداشت و صرفاً تاریخ پروفرما باید قبل از تاریخ بارنامه صادر می‌شد.

وی ادامه داد: در اصلاحیه اخیر که از تاریخ  ١٤٠١/٥/٢٥ به بانک‌ها ابلاغ شده است مقرر کرده  که از پذیرش اسناد حملی که تاریخ بارنامه قبل از تاریخ  ثبت سفارش است خودداری کند و این در حالی است  که هیچگونه اطلاعی به فعالین اقتصادی در این خصوص داده نشده است.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران تصریح کرد: بخشی از کالاهای تولید محور که فاقد کدرهگیری بانک هستند در حال حاضر حسب مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌توانند به درخواست ذی‌نفع تا ارائه و ثبت اطلاعات منشأ ارز ٩٠ درصد کالا از گمرک ترخیص شود که اجرای اصلاحات اخیر مجموعه مقررات ارزی بدون هماهنگی با  گمرک می‌تواند سبب عدم اجرای این رویه و حتی ترخیص ١٠ درصد کالاهای باقی مانده در گمرک شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق قزوین  اشاره کرد: ابلاغ و اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات دولت باید ضمن نظرخواهی از تشکل‌های اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی در زمان مقتضی به  اطلاع عموم رسیده و سپس اجرایی شود.

فاروقی ادامه داد: یک هفته از ابلاغ بخشنامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری نمی‌گذرد؛ در بخشنامه مربوطه  که خطاب به تمام وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، مقرر کرده در اجرای مواد ٢٤ و ٣٠ قانون بهبود مستمر محیط کسب کار مبنی بر ضرورت افزایش ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری و اطلاع رسانی مؤثر، مقررات مرتبط با محیط کسب و کار تمام دستگاه‌ها مکلفند از تعییر ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی مقررات و رویه‌های اقتصادی بر خلاف ماده ٢٤ قانون بهبود محیط کسب و کار خود داری کرده و هر گونه تغییر سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا به صورت شفاف از طریق رسانه‌های گروهی و تشکل‌های اقتصادی به اطلاع عموم برسانند.

در پایان این نشست مقرر شد پیشنهادها در جهت زمان اجرای این رویه از طرف اتاق بازرگانی به اطلاع بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز