خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

برطرف شدن چالش های آبی سیستان و بلوچستان با بارش های مونسون/ آب حاصل از باران های مونسون آنگونه که باید، مدیریت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۳۰۱

مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: مهار آب حاصل از باران های مونسون در سیستان و بلوچستان آن گونه که باید، صورت نگرفت.

عبدالواسع پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: قطعا باران های مونسون تامین کننده اصلی آب دریاچه ها، باتلاق ها و سفره های زیر زمینی در مناطقی است که از طریق مخروط افکن های آتش نشانی و بستر رودخانه ها تزریق می شوند و فلسفه رودخانه ها از بدو خلقت تابحال حمل آب های این چنینی است و این باران ها را مزیت می دانیم و قطعا لطف خداوند بوده است.

وی افزود: معایب باران های مونسون بستگی به زیرساخت های استان دارد. یکی در بحث آبخیز داری که بحث فرسایش خاک و حفظ خاک از کنار آن است و بحث دیگر مرتع داری است که اصطلاحا فشارشکن آبها و رواناب ها باعث آن می شود.

پاکزاد افزود: هرجا که‌ بوته کنی و جنگل زدایی صورت بگیرد و زمین لخت شود فرسایش خاک صورت می گیرد آسیب های ناشی از سیل افزایش می یابد.

وی افزود:  اگر بحث تراز خیابان ها، جاده ها و ساخت و سازها به گونه ای باشد که ارتفاع و زیرساخت ها محکم شده باشد این اتفاق نمی افتد برای مثال شهر ونیز کلا در آب است و هیچ زمان مشکلی برای خانه ها به‌وجود نمی آید اما ضرری که سیل به این استان می زند به دلیل سست بودن پایه های قدیمی است.

آبگرفتگی در منازلی که محکم باشد مشکلی ایجاد نمی کند اما در خانه هایی که پایه آن ها سست باشد دچار تخریب و ریزش آوار می شود.

وی‌افزود: مشکلی که در ارتباط با آب های حاصل از باران های مونسون وجود دارد این است که مهار آب ها صورت نمی گیرد و بسیاری از این آبها مدیریت نمی شوند و یا از شهر خارج می شود یا به دریا می ریزد و به کشور های همسایه وارد می شود.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان،  خوزستان و استان فارس به عنوان استان هایی که هرساله حجم بالایی رواناب دارند این باران ها بیشتر می توانست منبع خیر باشد.

مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: خاکی که فرسایش پیدا میکند بصورت گل با آب حمل می شود و از آنجایی‌که این ها جزو آبرفت ها هستند اگر توان استفاده درست وجود داشت ، دولت می توانست با لایروبی آب پشت سد ها این خاک ها را به عنوان خاک های ارزشمند به کشورهای دیگر بفروشند و یا خود کشاورزان از این خاک ها استفاده کنند.

پاکزاد عنوان کرد:  خاک های فرسایش شده، خاک های مرغوبی هستند و برای ایجاد یک سانتیمتر خاک سیصد سال زمان لازم است آن هم در عمق بیست سانتی سطح زمین‌. پس خاکی که آفتاب خورده سولاریزه شده و به خاک مرغوب تبدیل شده اند در صورت استفاده درست بسیار ارزشمند بودند و این خاک ها را به راحتی از دست دادیم.

وی گفت: بحث مهار آب برای استفاده برای آب شرب و استفاده و یا آب پشت سد برای استفاده و کشاورزی و تولید برق بسیار کارایی داشتند که متاسفانه به درستی مورد استفاده قرار نگرفتند و می توانستند در کنار خسارت ها مفید باشند.

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار  ایلنا گفت:  در پی بارش های مونسون تا یک روز پیش از پایان سامانه بارشی، 130 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره کردیم .

همایونمهر افزود: آبی که از بارش های مونسون ذخیره شده مصارف مختلفی دارد، مصرف اول در سد های مخزنی است که برای آب شرب و صنعت استفاده می شود و اگر آب در شبکه پایین دست ذخیره شود برای کشاورزی هم قابلیت استفاده دارد.

وی افزود: سدهای تغدیه مصنوعی ، یکی دیگر از سدهای ذخیره سازی است که آب در پشت آن جمع می شود و برای آب های زیر زمینی ذخیره می شود یعنی آب در زمین نفوذ می کند و چاه ها و قنات ها را پرآب کند.

وی افزود: با آبی که در بارش های مونسون در استان ذخیره شده به راحتی بخش زیادی از چالش های آبی استان برطرف می شود.

انتهای پیام/
فائقه راغی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز