خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

حوزه بهداشت و درمان مرکزی از نظر زیرساختی درگیر چالش است / 150 میلیارد تومان تجهیزات به زیرساخت‌های علوم پزشکی استان افزوده شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۶۰۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در خصوص وضعیت بهداشت و درمان استان مرکزی در سال اخیر، گفت: حوزه بهداشت و درمان در استان مرکزی دچار کمبود و از نظر زیرساختهای بهداشتی و درمانی درگیر چالش است و علاوه بر کمبود تخت بیمارستانی از نظر نیروی انسانی نیز با کمبود روبرو است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد جمالیان در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، افزود: با تلاش های صورت گرفته بیش از 150 میلیارد تومان با ارز دولتی تجهیزات به زیرساختهای درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزوده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت اقتصادی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی مناسب نیست و هزینه ها به هیچ عنوان با تعرفه برابری نمی کند. امیدواریم که سال 1402 سال خوبی برای حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی باشد و فعالیتهای عمرانی در سال آینده قوت بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در اراک 34 مرکز جامع سلامت استیجاری داریم و به واسطه این موضوع ناچاریم به جای هزینه کردن اعتبارات در حوزه پیشگیری، آن را صرف پرداخت اجاره کنیم.

جمالیان تصریح کرد: خوشبختانه تلاش هایی بابت تامین زمین و ساخت این مراکز در حال انجام است. همچنین جذب خیرین در حوزه بهداشت و درمان یکی از موفقیت های دانشگاه بود چرا که نگاه خیرین تغییر کرده است و در تمامی حوزه های بهداشت و درمان فعال شده اند.

وی با اشاره به اینکه اعمال جراحی در سال 1400 نسبت به سال 1399، بالغ بر 6 درصد افزایش یافت، بیان داشت: به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، 7.8 تخت سوختگی در اختیار است که باید این رقم افزایش یابد. همچنین تخت دیالیز از 112 تخت به 127 تخت، تخت روانپزشکی از 55 به 80 تخت و تخت فعال از 1773 به 1828 تخت افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: مشکل اصلی استان در ساختار فیزیکی دانشگاه است. بیمارستان ولیعصر وضعیت خوبی ندارد، بخش ارتوپدی بیمارستان مختلط است و اتاق های بستری شلوغ است. بیمارستان امیرکبیر به عنوان سانتر کودکان، وضعیتی بدتر از ولیعصر دارد، ساختمان بیمارستان به شدت قدیمی شده است و هزینه بسیاری صرف نگهداشت آن می شود. همچنین بیمارستان آیت اله طالقانی نیز وضعیت مناسبی ندارد.

جمالیان ابراز داشت: با بیان اینکه استان مرکزی نیازمند بیمارستان جایگزین بیمارستان امیرکبیر اراک است. بر این اساس کارهای مطالعاتی برای جایگزینی بیمارستان امیرکبیر شروع شده است و به محض بهره برداری از بیمارستان ولیعصر، باید کار بیمارستان امیرکبیر آغاز شود. بخش های خصوصی در حوزه اطفال توانمندی بالایی ندارند که بتوانند خدمات این بیمارستان را ارائه کنند و باید این مطالبه به گوش مسئولان کشور برسد.

وی اضافه کرد: پروژه بیمارستان ولیعصر اراک در واقع یک پروژه ملی است و با وجود تمامی مشکلات روند ساخت این بیمارستان را جلو می بریم. مقرر شده است تا اورژانس فعلی بیمارستان ولیعصر در قالب یک ساختمان 5 طبقه احداث شود که 3 طبقه آن پارکینگ خواهد بود و حتی امکان افزایش این 3 طبقه تا 5 طبقه وجود دارد. یکی دیگر از راهکارهای مطرح برای تامین پارکینگ بیمارستان خرید زمین شرکت نفت در مقابل بیمارستان است، همچنین خرید جایگاه پمپ بنزین از بخش خصوصی نیز گزینه دیگری است و به نحوی پارکینگ بیمارستان جدید تامین خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی همچنین گفت: بر همین اساس برای جبران این کمبود اقداماتی همانند بروزرسانی چارت سازمانی انجام گرفت و 7592 پست مصوب به 8417 پست ارتقا یافت و در سال گذشته نیروهای بسیاری جذب شدند. در همین راستا 764 نفر در سال گذشته و 119 نفر در سال جاری تبدیل وضعیت شدند. در حوزه پرستاری نیز که وضعیت بحرانی حاکم بود شرایط ترمیم شده است.

جمالیان افزود: تمامی مطالبات پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در سال 1400 پرداخت شده است، تمامی رفاهیات پرسنل به روز پرداخت شده است، بیش از 80 درصد مطالبات دارویی دانشگاه نیز تسویه شده است که نشان از تامین اعتبار مناسب برای دانشگاه است. در جذب بودجه روابط خوبی با وزارت بهداشت شکل گرفته است چرا که 99 درصد وظایفی که وزارتخانه برای دانشگاه در نظر گرفته بود عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده بیمارستان آیت اله خوانساری، سی تی اسکن در بیمارستان امیرکبیر، 14 دستگاه اکسیژن ساز، ماموگرافی دیجیتال در بیمارستان آشتیان، MRI  دلیجان، بازسازی و احیای مرکز تصویربرداری بیمارستان امیرکبیر انجام شده است. همچنین دستور نصب سی تی اسکن بیمارستان تفرش اخذ شده است و پیگیر راه اندازی این دستگاه در خنداب و کمیجان نیز هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: امروز که سرعت چرخش اطلاعات بسیار زیاد است، استرس و فشار کاری خبرنگاران بیش از گذشته شده است و مسلماً پیگیری مطالبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مجموع خواسته های مردم از طریق قلم بسیار کار استرس‌آفرینی است. بر این اساس نقش خبرنگار و رسانه بسیار پررنگ شده است تا صحت و سقم اخبار روشن شود.

جمالیان تصریح کرد: در جامعه امروزی فضای مجازی به نوعی به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و به همین واسطه وجود چنین فضایی کار را دشوار کرده است. در این رابطه شاید سواد رسانه ای فضای مجازی تمامی شهروندان به حدی نرسیده باشد که صحت و سقم اخبار را تشخیص دهیم و اینجاست که کار خبرنگاران حرفه ای بیشتر خودنمایی می کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز