خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری خانه معدن استان مطرح شد؛

گمرک زنجان کمرگ تخصصی نیست/ نبود صرفه اقتصادی به دلیل افزایش تعرفه های مواد معدنی/ کاهش صد درصدی اکتشافات معدنی در استان/ استفاده از ماشین آلات بالای 20سال در معادن

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۲۷۷

دبیر اجرایی خانه معدن استان زنجان، با اشاره به اخذ مجوز خرید و ورود 9 دستگاه و ماشین آلات معدنی در استان، گفت: گمرک زنجان به دلایل واهی از تحویل ماشین آلاات معدنی خود داری می کند و گمرک زنجان کمرگ تخصصی نیست.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، به مناسبت برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات معدنی و راهسازی ، خدمات و تجهیزات وابسته صنایع معدنی از 25تا 28مرداد در فضای نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان با حضور  80غرفه فعال صنعت معدن تخصصی کشور در استان زنجان، آرمین سلسالی، رئیس خانه معدن استان زنجان، با اشاره به نحوه فعالیت پهنه های معدنی استان زنجان، اظهار داشت: رعایت مسائل زیست محیطی یکی از الویتهای فعالان  صنعت معدنی در استان است.

سلسالی ، با بیان اینکه بخش خصوص در حوزه پهنه های  اکتشافی وارد شده است ، ادامه داد: آینده خوبی برای صنعت معدنی کشور با ورود بخش خصوصی متصور می شود.

وی، با اشاره به ضرورت پرداخت 15درصدی حقوق دولتی به استانها ، تاکید کرد:  این اتفاق هم مثل سایر استانها در  زنجان هم اعمال نمی شود.

این فعال صنعت معدنی استان و کشور، با بیان اینکه بار گیری و باربری  جزو وظایف راه و شهرسازی، گفت: دستگاه متولی و دستگاه اجرایی باید در خصوص افزایش تناژ اضافی نیز  اقدامات اساسی در راستای حل مشکلات معترضین انجان دهد.

سلسالی، با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن باید زیر ساخت های حمل و نقل و راههای حومه و مناطق معدنی  را با توجه به ظرفیتهای معادن آن منطقه طراحی و برنامه ریزی کند؛  همچنین ضروری است با توجه به وجود زیر ساختهای آن منطقه سازمانهای صمت اقدامات اساسی در این مناطق اقدام کند.

به گفته وی تا زمانی که سهم حقوق دولتی به استانها بر نگردد ؛ مشکلات معارضین نه تنها کاهش پیدا نمی کند،  بلکه روز به روز شاهد افزایش مشکلات معارضین در این بخش خواهیم بود.

رئیس خانه معدن استان زنجان، با اشاره به اینکه بسیاری از معدن داران وظایف خود را طبق قونین و پروانه ها و مجوزهای صادر شده به خوبی انجام می دهند، تاکید کرد: معدنکاران علاوه بر پرداخت ثابت حقوق دولتی  1درصد مزایای فروش را نیز در استانها تا به امروز پرداخت کرده اند، با وجود این موراد بازهم شاهد مشکلات روستائی  و معدن کاران هستیم.

وی ، با تاکید بر اینکه زیر سازیهای راهسازی طبق استاندارد انجام نمیگیرد، افزود: معادن با توجه به هزینه های سنگین خود تخریب زیادی در حوزه راهها ندارد بلکه استاندارهای راه سازی و زیر ساختی و قوانین دراین خصوص به خوبی اجرایی نمی شود.

سلسالی، با اشاره به نبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی استان زنجان در حوزه اکتشافات معدنی و بهره برداری صحیح دراین خصوص، تصریح کرد: رایزنی شده مناطق حفاظت شده بعنوان ذخیره گاههای گون در استان حفاظت و نگهداری شود.

رئیس خانه معدن استان زنجان، با بیان اینکه میزات تخریب های راه ها توسط معادن در سطح کشور  زیر 5درصد بوده است و بالای 50درصد تخریب ها توسط بخش خصوصی انجام گرفته است، افزود: واحد های معدنی استان دارای مشکلات افزایش حامل های انرژی هستند.

وی همچنین به فرسودگی ماشین آلات که موجب مصرف انرژی بیشتری می شوند، اشاره کرد و، گفت: استان  زنجان دارای ظرفیت بالا در ایجاد اشتغال در حوزه معادن بوده است.

رئیس خانه معدن استان زنجان، با اشاره به ضعف های بسیاری در حوزه معادن، اضافه کرد: بهره برداران و معدن کاران دارای مشکلات زیادی در حوزه اکتشاف و بهره بردرای هستند.

ابراهیم صمدی، نائب رئیس بهره برداری خانه معدن استان زنجن نیز، درادامه این جلسه با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حوزه  معادن استان زنجان، گفت: اکتشافات استان زنجان از 100درصد به 1درصد کاهش پیدا کرده است.

وی، با بیان مشکلات اصلی مهم برای ادامه فعالیت های معدنی از  اکتشافات،  استخراج، و بهره برداری از معادن در استان زنجان، تصریح کرد: کاهش زمان استعلامات از یکسال به پایین حائز اهمیت است.

صمدی ، با اشاره به فرسودگی ماشین الات معدنی با بالای عمر 20 سال و، وجود تحریم ها برای تهیه تجهیزات و ماشین آلات معدنی با تکنولوژی به روز، گفت: تحریم ها و انتقال ماشین آلات معدنی از گمرک به استان ها از مشکلاتی دارد و می طلبد که مسئولین و متولیان در این زمینه وارد میدان کار زار شوند.

وی،  با اشاره به وجود مشکلات  زیر ساختی آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهی در حوزه معادن و مواد معدنی، تاکید کرد: استان زنجان فاقد افراد متخصص در حوزه های معدنی است .

فعال صنعت معدن استان زنجان، با بیان اینکه بخش بهره بردرای ، معارضین روستایی و بومی، نداشتن اطلاعات آموزشی و نپرداختن حقوق دولتی به استانها از جمله مشکلات مهم دراین زمنیه است، ادامه داد: نبود توزیع درست منابع دولتی به مشکلات این مجموعه دامن می زند.

وی میزان هزینه حمل و نقل را دراستان زنجان زیاد عنوان کرد و گفت: افزایش تعرفه ها باعث می شود مواد معدنی صرفه اقتصادی ندارد.

امامی،  دبیر اجرایی خانه معدن استان زنجان،  نیز با اشاره به اخذ مجوز 9دستگاه و ماشین آلات معدنی در استان، گفت: گمرک زنجان به دلایل واهی از تحویل ماشین آلاات معدنی خود داری می کند.

دبیر اجرایی خانه معدن استان زنجان،  با بیان اینکه گمرک زنجان فاقد زیر ساخت ها و استاندارهای لازم در زمینه انجام اقدامات گمرکی است، ادامه داد: مشکلات ارزش گذاری و نبود ارتباطات برای استعلامات باعث رانت در گمرک زنجان شده است.

وی با اشاره به وجود تعارض منافع درا ین خصوص، تصریح کرد: گمرک زنجان کمرگ تخصصی نیست .

وی، وجود مشکلات تعارضی در این خصوص در استان زنجان را مهم ارزیابی کرد و گفت: تمامی معادن استان زنجان حقوق های دولتی را پرداخت کردند و در نتیجه انتظار رسیدگی به مشکلات را از مسئولین دارند.

امامی، با بیان اینکه مسئولین استان1درصد فروش را علاوه بر حقوق دولتی مجزا از معان کاران میگیرند، ادامه داد: معدنکاران در قالب مسئولیتهای اجتماعی  در زمینه های تعمیر و تجهیز مساجد، مدارس و جاده و غیره کمک می کنند.

سید رضا قندیلی، مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان، نیز با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تمرینی است برای فروش و عرضه محصولات جدید تولید کنندگان، گفت: چراخ نمایشگاه شهر باید توسط خود صنعتگران استان  روشن بماند.

قندیلی، با بیان اینکه بازار رقابتی باید همیشه بازار فعال باشد، ادامه داد: صنعتگران معدنی استان زنجان فعالترین اعضای برگزار کننده نمایشگاه ها در استان هستند.

وی، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های استان زنجان در برگزاری نمایشگاههای بین المللی استان، تصریح کرد: همواره در برگزار نمایشگاههای بین المللی از برترین ها معادن و صنایع استان و کشور دعوت می شود.

قندیلی خبر از اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه های خارجی در استان زنجان داد و گفت: در سطح کشور سه استان این مجوز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز