خبرگزاری کار ایران

در بازدید خبرنگاران از تصفیه خانه زنجان مطرح شد؛

100درصد تجهیزات آب و فاضلاب در کشور تولید می شود/ آب شرب زنجان فاقد هر گونه فلزات سنگین است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۲۴۵

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با اشاره به نمونه برداری و بررسی مداوم آب چاه های اطراف سرب و فلزات سنگین، گفت: 100 درصد تجهیزات شرکت آب و فاضلاب در کشور تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، مصطفی اکرمی، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان امروز همزمان با  بازدید خبرنگاران از تصفیه خانه آب شهر زنجان، با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب زنجان، از سال 85 وارد مدار بهره وری شده است، اظها رداشت: در سال گذشته این تصفیه خانه رتبه عالی کشوری را کسب کرده است.

اکرمی، با بیان اینکه این آزمایشگاه جزو ازمایشگاه های برتر کشور است و حساسیت شدیدی روی اب شرب دارد، ادامه داد: فاصله  این تصفیه خانه از سد تهم بعنوان تامین کننده 50درصدی آب زنجان تا زنجان 15کیلومتر است.

وی،  با اشاره به اهمیت حفظ کیفیت آب شرب، گفت: اگر این مورد بنا به هر دلیلی تغییر کند ما به مردم اطلاع رسانی می کنیم.

100درصد تجهیزات  آب و فاضلاب در کشور تولید می شود/ آب شرب زنجان فاقد هر گونه فلزات سنگین است

این مسئول در استان زنجان با اشاره به اینکه بارندگی زیاد باعث افزایش کدورت اب می شود، افزود: در صورت بروز این مورد ضروری است که به مردم و شهروندان به سرعت اطلاع رسانی شود.

اکرمی، با بیان اینکه در زنجان تاکنون شاهد کاهش کیفیت اب نبودیم، تاکید کرد: . 100 درصد تجهیزات ما در اب و فاضلاب در کشور تولید می شود.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با بیان اینکه ازمایشگاه ریزالاینده معدنی نیز برآب اندازه گیری ریز الاینده های معدنی است و آزمایش فلزات سنگین در اب به مدت هر سه سال یکبار انجام می شود، تصریح کرد:  به دلیل معدن سرب و روی آب چاه های زنجان هر سال چهار مرتبه انجام می شود.

آزمایشگاه بیولوژی

به گفته وی ، میزان کلری که به اب اضافه می شود استانداردی دارد. به دلیل شبکه فرسوده لوله های اب باید به اب کلر اضافه شود تا الودگی های بیولوژی موجود در اب را از بین می برد.
 

100درصد تجهیزات  آب و فاضلاب در کشور تولید می شود/ آب شرب زنجان فاقد هر گونه فلزات سنگین است

کلر سنجی به صورت روزانه انجام می شود.

این مسئول دراستان زنجان، ادامه داد: فیبتراسیون مواد معلقرکه از زلال ساز فرار کرده در این منطقه جداسازی می شود. مواد معلق در فیلترها گیر می کنند. پس از اشباع فیلترها این فیلترها شستشو داده می شود. اب را از زیر فیلتر با فشار هوا شستشوی معکوس داده می شود.

اکرمی ، گفت: برای لخته سازی اب مواد شیمیایی با ترکیبات اهن اضافه می شود که اب را به رنگ قهوه ای درمی آورد.

وی، تاکید کرد: این اب در حوضچه ریکلوردی جمع و پس از ته نشین شدن مواد به وردی تصفیه خانه وارد شده و 90 درصد اب بک واش وارد پروسه تصفیه می شود.

به گفته اکرمی، همه هزینه در قیمت تمام شده اب در زنجان 3 هزار مترمکعب است که برای مشترکین معمولی 1 هزار تومان دریافت می کنیم.

وی ، با بیان اینکه اصل تصفیه ته نشینی و فیلتراسیون، نیاز به ذرات با ابعاد بزرگتر از اب هستیم کیفیت سد تهم خوب است 50 درصد اب شرب زنجان از سد تهم تهیه می شود، افزود: افزودتی به آب می زنیم تا ذرات اب بهم بچشبند و ذرات بزرگتر تشکیل شور و در فیلتر گیر می کنند.

اکرمی با اشاره  به اینکه در قسمتی از این تصفیه خانه مواد شیمیایی لازم اضافه می شود، اضافه کرد: در بخش زلال سلز به مدت سه ساعت مواد جامد ته نشین می شود و در مرحله فیلتر شنی مواد دیگر از اب حذف می شود. 15 کیلومتر این تصفیه خانه از سد تهم فاصله دارد.

به گفته مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضاب استان زنجان، اب با کیفیتی است، میزان وردی به  800 لیتر در ثابیه است و هر لیتر در ثانیه برای 300 نفر کافی است.

اکرمی ، گفت: آزمایشگاه مرکز شرکت اب و فاضلاب پایش اب شرب از منابع تامین وردی و خروجی و مخازن در این ازمایشگاه انجان مشود پارامترهایی چون کدورت دما و پی اچ و پارامترهای شیمیایی در این ازمایشگاه انجام می شود.

به گفته وی، کیفیت اب شرب 1053 استاندارد ملی لست و میزان سختی اب در ان مشخص است.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، اضافه کرد: چاه های اطراف سرب و روی نمونه برداری می کنیم و فلزات سنگین بررسی می شود و تاکنون مشکلی در اب شرب زنجان مشاهده نشده است.

خبرنگار و عکاس: زهرا ملابابائی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز