خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

گلایه مردم از ساعت‌ها انتظار در صف های طولانی پایگاه انتقال خون نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۱۳۲

چند روزی از روز ملی اهدای خون نگذشته که تعدادی از اهدا کنندگان خون طی تماس‌های تلفنی با خبرنگار ایلنا از صف‌های طولانی و کمبود پزشک در پایگاه انتقال خون نیشابور خبر دادند.

یکی از اهدا کنندگان خون به ایلنا گفت: امروز پس از دریافت پیام مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با مضمون کاهش ذخایر خونی استان با شوق فراوان به پایگاه انتقال خون شهرستان مراجعه کردم اما به دلیل کمبود پزشک با صف های بسیار طولانی مواجه شدم که تمام مراجعه کنندگان نیز همچون من از شدت گرما کلافه و سردرگم شده بودند. 

فردی دیگر اظهار داشت: بارها و بارها برای اهدای خون مراجعه کردم که متاسفانه زمان انتظار بیش از حد طولانی می‌شود امروز صبح ساعت ۸ پذیرش شدم اما ساعت ۱۱ برای معاینه به اتاق پزشک رفتم که در اکثر اوقات باعث می‌شود همچون بسیاری از افراد که پشیمان می شوند از اهدای خون منصرف شوم و دیگر رغبتی به این امر خداپسندانه نداشته باشم. 

طبق اظهارات اهداکنندگان خون، پیامک با موضوع نیازمند به خون شما و دعوت از ایشان جهت اهدای خون مجدد و یاری رساندن به بیماران نیازمند ارسال می‌شود اما چرا زمانی که پزشک ندارند اهدا کنندگان را دعوت می‌کنند و بیش‌از ١٠٠ نفر مراجعه کننده باید ساعت ها منتظر بمانند و یک روز کاری خود را به امر اهدای خون اختصاص دهند که در نهایت موجب می‌شود دیگر پس از دریافت پیامک هرگز علاقه ای به اهدای خون نداشته باشند. 

کمبود پزشک در پایگاه نیشابور مشکل ساز شده است

رئیس پایگاه انتقال خون نیشابور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در پی تماس های متعدد و وضعیت نابسامان صف طولانی اهداکنندگان چنین اظهار داشت: تمام نیروهای پایگاه انتقال خون نیشابور در تلاش هستند بهترین خدمات را به اهداکنندگان ارائه دهند، افراد در ابتدای حضور در پایگاه پذیرش می شوند و تا زمانیکه معاینه نشوند امکان حضور در اتاق اهدای خون را ندارند که بعضا این شایبه ایجاد می‌شود که تخت‌های خالی به جهت کمبود خونگیر یا کم کاری همکاران است اما باید بدانند این مورد به جهت کمبود نیروی پزشک می باشد که خوشبختانه با مسوولان استانی مکاتبات لازم در این خصوص انجام شد و با توجه به ضرورت موضوع در دستور کار قرار گرفت تا در اولین فرصت یک پزشک در اختیار پایگاه انتقال خون قرار گیرد.

گلایه مردم از ساعت‌ها انتظار در صف های طولانی پایگاه انتقال خون نیشابور

عطیه اکبری گفت: در سفر اخیر مدیر عامل سازمان انتقال خون به نیشابور این مهم پیگیری و با توجه به استقبال خوب همشهریان به اهدای خون این امر را ضروری دانستند تا مشکل کمبود پزشک در کوتاهترین زمان مرتفع شود. 

وی با بیان اینکه آمار مراجعات به پایگاه شهرستان روز به روز در حال افزایش است و همشهریان ما استقبال خوبی از اهدای خون در این روزها دارند اعلام کرد: از ابتدای امسال ۶ هزار و ١٣٢ نفر به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده اند که از این تعداد ۴ هزار و ۵٩۶ نفر موفق به اهدای خون شده اند. 

رئیس پایگاه انتقال خون نیشابور خاطرنشان کرد: از این میزان اهدای خون ١٠ هزار و ۶٧۵ واحد فرآورده تهیه شده است همچنین از ابتدای امسال ۶ هزار و ٨٩٢ فرآورده جهت کمک به بیماران نیازمند توزیع شده که ۶۷ درصد مصرف شهرستان بوده و ۳۳ درصد به مرکز استان ارسال شده است. 

اکبری با بیان اینکه از شاخص های مهم اهدای خون، اهدای خون مستمر است یعنی اهداکنندگانی که در هر سال حداقل دوبار اهدای خون دارند و این افراد تامین خون سالم را قوت می بخشند و در این امر یاریگر ما هستند افزود: این شاخص در شهرستان نیشابور در حال حاضر ۵۰ درصد است که انتظار می رود در روزهای پیش رو اهداکنندگان خون با در نظر داشتن این مهم در بالابردن این شاخص و یاری در تامین خون سالم و کافی همچون همیشه در کنار ما باشند.

وی با اعلام اینکه ۶ درصد از خون های اهدایی از ابتدای سال جاری تا کنون اهدای خون بانوان بوده است تصریح کرد: با توجه به اهمیت بانوان در خانواده و فرهنگ سازی اجتماعی دعوت می شود تا با مشارکت در امر اهدای خون سفیران پیام همیشگی سازمان انتقال خون «تامین خون سالم و کافی» باشند و نسل آینده را پرچم دار ایثار با اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند سازند

گلایه مردم از ساعت‌ها انتظار در صف های طولانی پایگاه انتقال خون نیشابور

اکبری اطمینان از سلامت فردی در زمان اهدای خون را از لازمه های این امر دانست و گفت: در راستای رسالت سازمان مواردی که اهدای خون برای فرد اهداکننده و یا دریافت کننده خون ضرر داشته باشد فرد از اهدای خون معاف خواهد شد. 

رئیس پایگاه انتقال خون نیشابور تامین خون و فرآورده های خونی را نیازمند تجهیزات و امکانات ویژه ای برشمرد و افزود: حضور و همراهی خیرین در کنار پایگاه انتقال خون شهرستان کمک شایانی خواهد بود همچون سال گذشته که یک دستگاه آژیتاتور نگهداری پلاکت از طرف خانواده محترم گلشنیان برای پایگاه تهیه و در راستای تامین پلاکت شهرستان گامی بیش از پیش برداشته شد از این روی از تمام خیرین نیک اندیشی که در این سال ها یاریگر پایگاه انتقال خون بوده اند سپاس ویژه داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز