خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سدهای استان بدون آسیبی در مدار بهره‌برداری قرار دارند/راه اندازی اتاق مانیتورینگ سیل در استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۱۹۴

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت : با توجه به بارندگی اخیر در استان سدهای استان آماده مهار و ذخیره سازی آبها و سیلاب های احتمالی را دارند و تاکنون هیچ آسیبی به این سدها وارد نشده است .

داریوش حسن نژاد امروز یکشنبه - نهم مرداماه - در گفت و گو با ایلنای لرستان با بیان اینکه بارندگی اخیر در استان هنوز قابل انتظار نبوده است ، اظهار کرد : کل بارندگی اخیر در سطح استان 20 میلیمتر برآورد شده است و تاکنون ورودی قابل توجهی از آب‌های ناشی از بارندگی ها و سیلاب های صورت گرفته نداشته‌ایم .

وی با اشاره به خسارتی که این بارندگی ها به بخش کشاورزی و مزرعه های پرورش ماهی در برخی مناطق استان وارد کرده ، گفت :تعدادی مزرعه پرورش ماهی غیر اصولی و غیر مجاز در بستر رودخانه چاله هایی برای پرورش ماهی درست کرده بود که با توجه به هشدارهای مکرر و ورود گل و لای های گسترده به رودخانه دچار خسارات زیادی شدند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود : همچنین با توجه به هشدارهای هواشناسی و حجم بالای آلودگی و رسوبات زیاد تمامی ایستگاه‌های پمپاژ این شرکت را خاموش کرده ایم تا از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

حسن نژاد با بیان اینکه این بارندگی ها موجب پر شدن سفره های زیر زمینی می شوند ، یادآور شد : این بارندگی ها ممکن است خساراتی را به استان وارد کنند اما برکت و نعمت هایی را همراه دارند که بایستی با احداث سد و آب بندهای لازم نسبت به مهار و ذخیره این آیها اقدام کنیم .

وی افزود : متاسفانه در حوزه کرخه و جنوب استان منطقه که با خشکسالی مواجه هستیم  ، کاهش 38 درصدی بارندگی را داشتیم که امیدوارم بارندگی های روز گذشته در شهرستان سلسله و روان آبهای ناشی از این بارندگی به رودخانه کشکان برسد و آب در این رودخانه جاری شود . 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه دریچه های سدها جهت آبیاری زمینهای کشاورزی در سطح استان باز است ، اظهار کرد :با توجه به حجم پایین سد ایوشان برنامه ریزی های لازم را جهت آبیاری باغات و احشام تا پایان سالجاری انجام داده ایم .

 حسن نژاد با اشاره به اینکه تنها 29 درصد از حجم مخازن آب پشت سدها پر است ، افزود : با توجه به برآورد کارشناسان امر در پی بارندگی های چند روز اخیر که در مناطقی از استان بوده هنوز 71 درصد از مخازن آب سدها خالی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در حال حاضر مجموع آب ورودی‌ شش سد استان 0.07 متر مکعب بر ثانیه و میزان آب خروجی از سدها 1.98 متر مکعب برثانیه  می باشد ، اظهار داشت : حجم آب موجود در پشت سدهای استان 61.17میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود : با بیان اینکه سدهای استان آمادگی لازم جهت آبگیری و مهار سیلاب های احتمالی را دارند ، خاطر نشان کرد : با توجه به هشدار سازمان هواشناسی استان و  احتمال بروز سیلاب، همه مدیران ستادی و منابع آب شهرستانها در آماده باش کامل به سر می برند و تمامی پیمانکاران شرکت، ادوات و تجهیزات لازم را برای مقابله با سیلاب آماده کرده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود:  اقدامات پیشگیرانه قبل از سیل از جمله: اطلاع رسانی به عشایر و افراد مستقر در حواشی رودخانه ها و پرورش ماهی ها و کشاورزان برای جمع آوری موتور تلمبه ها  انجام شده و  تمهیدات لازم برای مواجه با سیل اتخاذ شده است. 

اتاق مانیتورینگ سیل در استان راه اندازی می شود 

داریوش حسن نژاد در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی اتاق با هدف مدریت سیل در استان خبر داد و گفت : راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ باعث می‌شود که شرکت آب منطقه‌ای لحظه به لحظه و در هنگام سیلاب اطلاعات کاملی از مقدار و حجم آب در مسیر ها و  سفره های زیر زمینی و همچنین حجم آبهایی که به سمت مناطق و پلها جریان دارد را به مرکز ارسال کند و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارات احتمالی انجام دهیم .

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه امکانات و تجهیزات اتاق مانیتورینگ سیل در استان خریداری شده است ، افزود :تاکنون بیش از 7 میلیارد تومان برای خریداری تجهیزات الکترونیکی و نرم افزاری هزینه شده است و کارشناسان در حال انجام و تکمیل دیتاها و مارهای نرم افزاری این اتاق می باشند .

وی خاطر نشان کرد : سومین اتاق مانیتورینگ سیل در استان لرستان راه اندازی می شود و امیدوارم پیش از شروع بارندگی های امسال تا دو یا سه ماه آینده به بهره برداری می رشد. 

گفت وگو: مهدی آل کثیر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز