خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا عنوان شد؛

سیل البرز باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه‌ها و قنوات شد/سازه های آبخیزداری، استان را از بحران نجات داد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۸۲۱

مدیرکل منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری البرز با عنوان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری، شدت خسارت سیل را کاهش داد، گفت: وقوع سیل در استان به ویژه در بخش آسارا باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه ها و قنوات شد.

حامد فرضی در گفت و گو با ایلنا در ارتباط با حادثه وقوع سیل در برخی مناطق استان البرز، اظهار داشت: با توجه به بروز سیل در روستای ناریان طالقان بیشترین آسیب در بالاطالقان بود که منجربه تخریب خودروها و ورود آب به منازل و مغازه ها شد که در حال جمع بندی میزان خسارت وارده هستیم.

وی افزود: با توجه به عدم همکاری تعدادی از مسافران به این منطقه، خساراتی به خودروهایی وارد شد که در حریم رودخانه پارک بود. 

فرضی با اشاره به اجرای پروژه های آبخیزداری در استان البرز، گفت: اگر این طرح های مهم در مناطق بحرانی، اجرا نمی شد قطعا امروز با فاجعه عظیم روبرو بودیم.

وی با اشاره به وقوع سیل روز گذشته در سیجان، تاکید کرد: شدت این سیل، ۸ برابر شدیدتر از سیل سال ۹۴ سیجان بود اما دلیل مهم کاهش خسارت به منطقه، اجرای پروژه ابخیزداری در سیجان است. 

مدیرکل منابع طببعی البرز اذعان داشت: علاوه بر این روستا در تمام مناطق بحرانی استان همچون کندر، آزادبر و ... که در طول چهار سال گذشته، سازه های آبخیزداری اجرا شده است باعث شد به رغم شدت بارندگی و سیل اخیر، سازه ها بدون تخریب و همگی سالم و با کارایی و اثربخشی بالا و بدون هیچگونه خسارت همراه بود.

مدیر منابع طبیعی که همزمان در منطقه کندر مشغول بازدید بود به ایلنا گفت: شدت بارندگی در زمان کوتاه، دو مقوله مهم بود که خودبخود زمینه ایجاد سیل را در منطقه فراهم کرد و اگر سازه های آبخیزداری در مناطقی مانند روستاهای حاشیه رودخانه در جاده چالوس نبود، منجربه آسیب جدی منطقه می شد. این موضوع باعث رضایت خاطر ساکنین منطقه شد چراکه این پروژه ها در زمان و مکان مناسب احداث شد.

وی با عنوان اینکه اغلب زمین های کشاورزی و باغات در حریم و بستر رودخانه ها قرار گرفته، افزود: خوشبختانه با توجه به قرار گرفتن درست سازه های ابخیزداری، بجز تخریب جزئی لوله های آبیاری، خساراتی به زمین های کشاورزی روستاییان وارد نشد و این نتیجه زحمات همکاران در این بخش است.

وی با اشاره به نیاز نگهداری و مرمت طرح های آبخیزداری در استان البرز گفت: ۱۲۰هزار هکتار از حوزه های آبخیزداری البرز که جزو مناطق بحرانی بود طی ۳ سال گذشته با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به دستور رهبری و برای اجرای طرح های آبخیزداری، اجرا شد ولی این پروژه ها باید تداوم و استمرار داشته باشد و نگهداری و مرمت شود که بتوان طی سالهای متوالی از آن بهره برداری کرد.

وی افزود: بارندگی و سیلاب مردادماه امسال در تمام کشور منجر به آسیب و خسارت فراوان شد اما در استان البرز در حوزه آبخیز به ویژه در بخش آسارا، تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه‌ها و قنوات را به دنبال داشت که می‌تواند اثر بخشی خوبی در خشکسالی اخیر داشته باشد.

وی در ارتباط با پوشش گیاهی استان در کنترل سیلابها ادامه داد: سال گذشته میزان بارندگی نسبت به سال‌های قبل حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت و به همین دلیل پوشش گیاهی در برخی نقاط استان کاهش شدید داشت و شاید یکی از عوامل روند سیل در منطقه، فقر پوشش گیاهی بود که با توجه به میزان بارندگی می توان به تقویت پوشش مراتع استان، امیدوار بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز