خبرگزاری کار ایران

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها در گفت وگو با ایلنا:

حل مشکلات زاینده‌رود باعث رونق اقتصادی کشور می‌شود/ شایع شدن بیماری‌های پوستی و ام.اس در استان با خشک شدن تالاب گاوخونی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۸۱۸

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها به مشکلاتی که در پی خشک شدن زاینده رود از جمله فرونشست زمین، خشک شدن تالاب گاوخونی در استان و شایع شدن بیماری‌هایی پوستی و ام.اس بین مردم اصفهان،اتفاق افتاده ، اشاره کرد و گفت: در صورت عدم رسیدگی جدی به موضوع زاینده رود بسیاری از صنایع بزرگ کشور که از فولاد و ذوب آهن اصفهان تامین می شوند نه تنها دچار آسیب می‌شوند که احتمال تعطیلی آنها نیز وجود دارد.

محمدرضا فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: خشکیدگی ایران ،مشکلی است که در چند سال اخیر  موضوع صحبت همه کسانی است که دل در گرو این مرز  و بوم دارند. تقریبا در بیشتر استان‌های کشور از جمله اصفهان ، خشکسالی در حال پیش‌روی است. خشکسالی های اخیر اصفهان معیشت مردم، بویژه کشاورزان و دامداران را به خطر انداخته، به گونه‌ای که کشاورزان استان نمی توانند از اراضی‌کشاورزی‌شان استفاده کنند  که به تبع این اتفاق در بلند مدت باعث از رونق افتادن  اقتصاد کشور می شود.

عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: وقتی کشاورز نتواند کشت کند و محصولاتش را به بهره برداری برساند در نتیجه این خسارت به همه کشور آسیب می رساند. دلیل اصلی این مشکلات هم خشک شدن زاینده رود است که متاسفانه چندین سال است این رودخانه   بی آب شده است. خشکی این رودخانه چند دلیل دارد که یکی از این دلایل کاهش بارش‌ها است. اما دلیل اصلی این خشکی را می توان سوء مدیریت در برداشت آب دانست. اگر حوزه زاینده رود از سراب تا پایاب به صورت یکپارچه اداره شود تقریبا می‌توان با اینکه آب کم است آب را به  استان‌های همجوار از  از جمله چهارمحال و بختیاری  هم رساند تا همگی بتوانند از همین میزان آب که   موجود است بهترین استفاده را بکنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع فرونشست زمین نیز اشاره کرد و افزود: بحث فرونشست زمین به دلیل خشکسالی‌ها هم اکنون در همه کشور مطرح است اما وحشتناک‌ترین آمار این فرونشست ها متاسفانه متعلق به استان اصفهان است و در خود شهر اصفهان کاملا مشهود است. بسیاری از اماکن تاریخی این شهر در معرض خطر قرار دارند. شکست‌ها، نشست‌ها و ترک‌ها ی زمین‌های استان که بر اثر فرونشست اتفاق افتاده نه تنها به  اماکن تاریخی آسیب رسانده که به منازل مسکونی ضرر می‌زند.

فلاح عنوان کرد: بسیاری از خانه‌های مسکونی شهروندان بر اثر فرونشست در حال آسیب دیدن است. فرونشست‌ها بویژه  آثار تاریخی اصفهان را تهدید می‌کند. سی و سه پل، پل خواجو و حتی میدان نقش‌جهان متاسفانه از فرونشست ها آسیب می‌بینند. 

عضو شورای عالی استان‌ها بیان کرد: اگر دولتمردان چاره اندیشی برای مشکل بی‌‌آبی زاینده رود نکنند قطع یقین علاوه بر اینکه آسیب جدی به معیشت مردم وارد می شود. آسیب جدی‌تری به ساخت و ساز  و به اماکن تاریخی این شهر وارد می‌شود. آن‌هم شهری که زبان‌زد همگان است  و سالیانه گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند اما متاسفانه براثر این سوء مدیریت دارد از بین می رود. اگر آب زاینده رود تحقق پیدا کند مطمئنا همه مشکلات برطرف خواهند شد. 

فلاح با بیان اینکه کم شدن مداوم آب زاینده رود را به حساب کشت گیاهان آب‌دوست استان نگذارند، ادامه داد: چندین سال است که کشاورزان اصفهانی نوع کشت شان را تغییر داده اند و کشت های غرقابی انجام نمی دهند. قبلا در استان برنج کاری بود انجام می شد اما اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی  به صورت قطره ای آبیاری می شود.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها در ادامه به صنایع آب بر استان هم اشاره کرد و گفت: این صنایع هم سهمی در این آب دارند که قابل توجه است  و  دولت نمی تواند آنها را نادیده بگیرد به طور مثال بخشی از نیازهای صنایع کشور را مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان تامین می کند، از آن گذشته این صنایع  اشتغال بسیاری از مردم کشور را ایجاد کرده که نمی‌توان آنها را تهدید به تعطیلی  کرد.

وی اضافه کرد: بلکه دولت با تدبیر به نوعی این صنایع را باید اداره کند که هم وضعیت اشتغال مردم به خطر نیفتد و هم وضعیت تولید آسیب نبیند. تولید فولاد کشور از همین فولاد مبارکه دارد تامین می شود لذا دولت بایستی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد. ما نمی گوییم که آب را به اینها حتما تعلق بدهند بلکه آنها نیز نسبت به درصد آبی که  سهم شان است استفاده بکنند اما نوع تولیدات شان هم به گونه ای باشد که از آب کمتری استفاده شود.   

فلاح در ادامه به خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی در استان اصفهان هم اشاره کرد و افزود: بر اثر خشک شدن زاینده رود این تالاب هم متاسفانه خشک شد  و آن وضعیت مطلوبی که قبلا داشت را کاملا از دست داده است. خشک شدن فعلی این تالاب تهدیدی برای سلامت مردم استان اصفهان و حتی استان های همجوار شده است. از  مشکلاتی که خشک شدن تالاب برای سلامتی مردم ایجاد کرده بیماری هایی از قبیل ام.اس، بیماری های پوستی و... است که بسیاری از مسئولان و کارشناسان اداره بهداشت استان یکی از دلایل شیوع این بیماری ها در بین مردم را خشک شدن تالاب گاوخونی و ایجاد ریزگرد و همچنین جابه‌جایی آلاینده های صنعتی اعلام می‌کنند.

فلاح افزود: بعضی از مسئولان یا مردم زاینده رود را تنها مختص به اصفهان می‌دانند اما زاینده رود یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و رگ حیاتی ایران است که اگر این رودخانه آسیب ببیند در اصل ایران دچار مشکل و آسیب شده است.  این رود می‌تواند از هر جهت برای کشور آورد داشته باشد که یکی از آنها اشتغال زایی  و رونق و  گردشگری  کشور است.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز