خبرگزاری کار ایران

مسئول پایگاه تاریخی الموت:

فصل جدید کاوش‌ها در بنای مولاسرای قلعه الموت آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۱۸۰

مسئول پایگاه تاریخی الموت گفت: در راستای اجرای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به قزوین به‌منظور حفاظت، مرمت و ساماندهی سایت‌موزه الموت‌، کاوش‌های باستان‌شناسی بنای مولاسرای قلعه الموت آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حمیده چوبک با اعلام این خبر گفت: کاوش در بنای مولاسرای دژ تاریخی حسن صباح در منطقه الموت،  که  نماد تشیع جعفری و ولایت در منطقه الموت از سده سوم هجری تا دوره صفویه است، طبق مجوز شماره ۴۰۱۳۱۶۵۷ مورخ ۱۴/۴/۱۴۰۱ پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور پس از تجهیز و آماده‌سازی کارگاه کاوش هم‌زمان با عید مبارک غدیر خم آغاز شد.

مسئول پایگاه تاریخی الموت و سرپرست کاوش با بیان اینکه تا کنون ۱۴ فصل کاوش باستان‌شناسی در این محوطه صورت گرفته، اظهار کرد: اجرای این فصل از کاوش‌ها به‌منظور ایجاد راه دسترسی گردشگران به ورودی مولاسرا (مسجد و گنبدخانه) است که پیش‌بینی شده با اجرای کاوش و ساماندهی، در هفته دولت برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شود.

وی یادآور شد: بنای مولاسرا در قلعه الموت که در واقع محل اقامت و مسجد فرمانروای دژ (حسن صباح و جانشینان او) بوده است دارای گنبدخانه، ایوان شمالی با سردر آجری پرکار، صحن چهارگوش میانی با دوسردابه در میان صحن، ایوان جنوبی با سردر بلند با آجرکاری‌های پرکار دوره اسماعلییه و دو تالار شرقی و غربی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز