خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

معرفی برخی دستگاه‌ها به قوه قضاییه بخاطر برگشت فلفل دلمه‌ها به کشور/ بی‌دقتی دستگاه ‌های متولی باعث بروز آفت بلوط شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۶۲۷

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در صادرات در قالب نقشه راه حرکت نکردیم که موجب شده بازارها را از دست بدهیم، گفت: در برگشت فلفل دلمه به کشور حتی برخی از دستگاه‌ های سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی و گمرک به قوه قضاییه معرفی شدند تا در قبال این خسارت پاسخگو باشند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد عسکری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در برگشت فلفل از روسیه، رئیس حمایت از مصرف‌ کنندگان روسیه ۲۰ شهریور به وزارت خارجه اعلام کرده بود که چهار نوع سم در این محصولات وجود دارد که ناشناخته بوده و باید معرفی شوند.

وی ادامه داد:  وزارت خارجه به وزارت جهاد این موضوع را اعلام کرده اما بی پاسخ مانده بود و موجب قطع یکباره صادرات در مقطعی شد و این امر در کمیسیون مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

عسکری اضافه کرد: روسیه اعلام کرده بود که فلفل دلمه ایران از کیفیت بالایی برخوردار بود اما سهل انگاری جهاد کشاورزی بود که برخورد شد و یک درصدی نیز سیاسی بود که می ‌خواستند اختلال در روند صادرات ایجاد کنند و اکنون وزارت جهاد باید به گلخانه‌‌ها و محصولات صادراتی با دقت نظارت کند و وزارت جهاد پاسخگو خواهد بود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه صادراتی نظارت دقیق و شفاف را شاهد هستیم، گفت: بخش کشاورزی از ظرفیت‌ های کشور است که با توسعه درون زا و کمترین سرمایه ‌گذاری می ‌توانیم سه برابر صنعت اشتغال زایی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است و باید به تولید در حوزه کشاورزی و با توجه به حوزه دانش بنیان نگاه ویژه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان با توجه به مشکلات آب و خاک در کشاورزی رشد چهار درصدی داشته‌ایم که باید به ۵۰ درصد برسد، گفت: چهار میلیون بهره ‌بردار در این حوزه وجود دارد که فضای اشتغال را گسترش می دهد که به اقتصاد ملی کمک 25 درصدی می ‌کند و کشاورزی از حوزه‌ هایی است که ۴۵ درصد جمعیت را در خود جای داده است.

عسکری افزود: در حوزه تولید در قالب نقشه راه و در حوزه دانش بنیان باید عقب ماندگی خود را جبران کنیم و حدود 500 میلیون نفر جمعیت پیرامون ما به محصولات کشاورزی ما علاقمند هستند  و که با بهره گیری لازم از این ظرفیت، نیازی به صادرات نفت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان کرد: با ورود به مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه بخش کشاورزی تمامی ایرادات و کمبودها و قوانین کهنه احصا و در قالب یک نقشه راه قانون تدوین و تصویب شد که تحت عنوان «طرح امنیت غذایی » و با ۱۵ ماده کمبودهای بخش کشاورزی و راهکارهای آنها را مورد توجه قرار داده است.

عسگری ادامه داد: امهال وام بخش کشاورزی از بخش ‌های پر ریسک کشور است که در یارانه ‌ها باید در قالب قانون فضا دیده شود و طرح امنیت غذایی نیز به زودی عملی و اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در گذشته برای بخش کشاورزی نقشه راه نداشتیم اما این طرح یک نقشه راه برای حال و آینده محسوب می شود و شورای قیمت گذاری نیز برای اولین بار در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده اما در گذشته شورای اقتصاد در این باره تصمیم می ‌گرفت که با مطالبات کشاورزان همخوانی نداشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون در تصمیم ‌گذاری، تشکل‌ های خبرگان و تولیدکنندگان پیش روی بخش کشاورزی حضور دارند که تصمیم‌ گیری از پایین به بالا است و در راستای منافع تولید کننده تصمیم‌ گیری می‌‌شود.

وی اضافه کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ منعی نیست به شرط اینکه نکات فنی تولید رعایت شود و دستگاه‌‌های نظارتی نیز نظارت کامل داشته باشند و برای سرمایه‌ گذاری در بخش کشاورزی معافیت ‌های مالیاتی و وام ‌های با بهره کم با تنفس و بلاعوض دیده شده است.

عسگری افزود: به دلیل اقلیم‌‌های متنوع، معادل نیاز ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت عمده برای صادرات محصولات کشاورزی آمادگی داریم و با قوانین جدید مسیر صادرات هموار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بازارهای داخلی اکنون نظارت برای محصول سالم وجود دارد در حالیکه در گذشته این نظارت کم بود و یا انجام نمی ‌شد و آزمایشگاه‌‌های مرجع نیز راه‌‌اندازی شده تا فرصت آزمایش تولیدات نظارت دقیق و شفاف فراهم شود.

خشکسالی به گسترش آفت دامن زد

عسگری با اشاره به آفت بلوط گفت: خشکسالی و بی دقتی دستگاه ‌های متولی موجب بروز این آفت شده که به ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌ های کهگیلویه و بویراحمد آسیب رسانده و برای مقابله با این آفت اقداماتی انجام شده است و 15 میلیارد تومان از وزارت نفت برای کل حوزه ها است که باید پول بیشتری اختصاص یابد و مقطعی نباشد.

وی افزود: خشکسالی به گسترش آفت دامن زده و این در حالیست که زندگی عشایر و افراد در این نقاط از بلوط برگرفته شده و بلوط در حوزه کنترل ریزگردها نقش موثری دارد و باید هر چه سریعتر آفت کنترل شود، کارشناسان کشاورزی نیز اعلام کرده اند بارش باران در این زمینه نقش موثری دارد و مبارزه بیولوژیک و راه اندازی مرکز تحقیقات نیز در این راستا نقش موثری دارد.

عسکری فارس را یک استان چند اقلیم معرفی کرد و گفت: فارس دارای  سه اقلیم متفاوت و متنوع است که در تولید محصولات کشاورزی می تواند نقش موثری داشته باشد و خاک حاصلخیز از ظرفیت ‌های استان است و بیشترین خاک کلاس یک را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با فرونشست زمین باید به سمت کشت محصولات کم آب بر برویم و در کشت گلخانه که نسبت به استان‌ های همجوار عقب هستیم به جبران بپردازیم.

عسکری اضافه کرد: تولید محصولات فارس در حوزه مرکبات و انجیر، پسته، زعفران و خرما با نگاه ارگانیک می تواند به جایگاه ارزشمندی برسد اما از این فرصت استفاده نشده است و همچنین برای بهره گیزی مناسب از نزدیکی فارس به کشورهای خلیج فارس برای بخش کشاورزی استان، نقشه راه تهیه و چهار ماموریت ترسیم شده استتا  مسیر را برای تولید سهل کنیم.

وی گفت: ماموریت به فرمانداران نیز در زمینه تشویق سرمایه ‌گذاران و حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی، حذف بوروکراسی‌های اداری برای روی اوردن به کشت گلخانه و استفاده از اعتبارات مربوط به بانکها است استان فارس در پرداخت تسهیلات برای بخش کشاورزی داده ایم.

هیچ بانکی در اختصاص اعتبارات به بخش کشاورزی درست عمل نکرد

عسکری اعلام کرد: 15 درصد اعتبارات بانک ها باید به کشاورزی اختصاص یابد و در صدد افزایش آن تا ۲۰ درصد نیز هستیم اما هیچ بانکی عمل نکرده و به دستگاه قضایی ترک فعل اعلام شده است.

وی تصریح کرد: از روند کاری بانک‌‌ها در بخش کشاورزی راضی نیستیم و هشت هزار میلیارد تومان برای امهال و استمهال وام‌ های کشاورزی گذاشته شده زیرا اگر کشاورز حمایت نشود از بین می ‌رود.

عسکری ادامه داد: خرید تضمینی محصولات کشاورری با هدف حمایت از کشاورزان است و دولت باید حامی اصلی باشد و صنایع تبدیلی نیز وجود داشته باشد و تا قیمت تضمینی بر تمامی محصولات کشاورزی اعمال نشود شاهد نوسانات هستیم.

وی گفت: قیمت تضیمنی و شورای قیمت گذاری به حذف دلالان کمک می کند و امسال به ۱۰ میلیون تن گندم برای نان و ۲ میلیون تن برای صنایع تبدیلی و تکمیلی مثل ماکارانی نیاز داریم که حدود 6 میلیون تن باید تولید و سه تا چهار میلیون تن نیز وارد کنیم.

عسکری با اشاره به فعالیت های کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: به عنوان رئیس کمیسیون در سیستان به مسئله بیش از یک هزار صیاد که بلاتکلیف بوده اند، ورود کردم.

نماینده مردم داراب در مجلس افزود: دشت سیستان 46 هزار هکتار دارای مشکل بوده است، مشکلات آن را حل کردیم و هم شهرستان، هم استانی و هم ملی فکر می کنیم و پنج شنبه و جمعه آینده به سیستان برای رفع مشکلات آب سفر می کنم چرا که برخی روستاهای این استان، در حال تخلیه است.

وی با اشاره به اینکه با پارلمان های سایر کشورها ارتباط برقرار می کنیم، اضافه کرد: وزارت امور خارجه هم مکلف شده است برای دیپلماسی اقتصادی پارلمانی هم اجرایی کند و نگاه ما اینست که این دیپلماسی اقتصادی به بخش کشاورزی کمک کند.

عسکری گفت: در سال 51 بین ایران و افغانستان برای حق آبه «هیرمند» قرارداد امضا شد، کشور افغانستان بعد از انقلاب تاکنون درگیر کشمکش است و آنان سد «کمال خان» را احداث کردند که به سوی فلات مرکزی افغانستان هدایت می کند و پس از اطلاع نطق کردم و با گروه طالبان وارد مذاکره شدیم، نگاه کمیسیون اینست که بر اساس معاهده سال 51 حق آبه «هیرمند» را بدهند.

در دستگاه دیپلماسی برای واکنش به سدهای ترکیه کوتاهی کردیم

وی با اشاره به اینکه در بحث سدهای ترکیه، 6 و نیم میلیون هکتار اراضی در عراق، سوریه و ایران دچار مشکل می شود، تاکید کرد: سدهایی که ترکیه زده است مربوط به دهه های گذشته است و در این مدت دستگاه دیپلماسی ما چکار کرده است، هر اتفاقی که پیرامون ایران روی می دهد، رژیم صهیونیستی در آن دخیل بوده است اما این موضوع نفی کننده آن نمی شود که ما در دستگاه دیپلماسی برای واکنش به سدهای ترکیه کوتاهی کردیم و حیات و ممات دنیا امروز در گرو آب است.

عسکری گفت: امروز جمهوری اسلامی در منطقه حرف اول را می زند این حرف دوست و دشمن بوده و ظرفیت های ایران در حوزه بین المللی یک ظرفیت عظیم است و با نگاه انقلابی و رویکرد می توان موضوع کشاورزی را به جایگاه مطلوب رساند و بعد از آن می توان شیر نفت را بست، اما بخش کشاورزی چالش‌های خاصی دارد.

وی در پایان گفت: هر کس در راستای منافع ملی کشور کوتاهی کند، خیانت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز