خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات استان خبر داد؛

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در 2500 هکتار از مزارع و باغات قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۲۳۷

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون در سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان طرح کنترل بیولوژیک آفات اجرا شده است.

به گزارش ایلنا، یوسف درخشان با اعلام این خبر گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای کنترل بیولوژیک در سطح 5 هزار و 500 هکتار از مزارع گوجه فرنگی، ۱۵۰ هکتار مزارع پنبه و ۵۰ هکتار باغات انار استان انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در این طرح ۲۶ کیلوگرم زنبور تریکوگراما و ۶ میلیون زنبور براکون در این مزارع و باغات رها سازی می‌شود.

وی یادآور شد: اعتبار این طرح ۲۸ میلیارد ریال و به صورت مشارکتی اجرا و ۵۵ درصد هزینه طرح  بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال آن به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: یکی از بهترین روش‌های کنترل آفات، کنترل بیولوژیک خصوصا در محصولات تازه‌خوری و گلخانه‌ای است که در آن از عوامل زنده و حشرات مفید برای کنترل حشرات خسارتزا استفاده می‌شود.

وی افزود: قزوین از استان‌های موفق در کنترل بیولوژیک درسطح کشور در چهار سال اخیر است که هرسال در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه‌فرنگی برای کنترل آفات کرم میوه و مینوز کنترل بیولوژیک با استفاده از دو نوع زنبور تریکوگراما و براکون که به صورت مصنوعی در انسکتاریوم تولید می‌شوند استفاده می‌شود که با این روش تعداد دفعات سمپاشی مزارع حداقل ۴ نوبت کاهش و محصول بدون باقیمانده آفت کش تولید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در این برنامه‌های مدیریت، استفاده  از آفت کش‌ها به عنوان آخرین روش و تنها در زمانی که سایر روش‌ها در کنترل موثر نباشد، مورد استفادده قرار می‌گیرد.

درخشان عنوان کرد: این طرح از اول تیر ماه در استان آغاز و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز