خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت در سمنان مطرح کرد؛

ضرورت خودداری دولت از مداخله بیش از حد در بخش صنعت

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۱۱

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت بخش نظارت گفت: مهم‌ترین بخش، بخش نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند چرا که مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش ایلنا از سمنان، علی رسولیان امروز 12 تیرماه در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی شهرستان گرمسار و آرادان که با حضور مسئولان استانی در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار برگزار شد، با اشاره به دغدغه وزارت صمت برای صنعتی شدن، توسعه و ایجاد اشتغال در کشور، اظهار کرد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حکمرانی دقیق در حوزه صنعت است، از این رو وزارت صمت چهار وظیفه اساسی برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال کشور را مبنای کار خود قرار داده که عبارتند از اولویت‌بندی، هدایت گری درست، حمایت و نظارت.

وی با بیان اینکه اولویت بندی باید بر اساس جغرافیای منطقه، ظرفیت ها و زیرساخت‌های حاکم بر هر منطقه باشد، یادآور شد : حمایت گری وظیفه دولت است که باید امکانات را به منظور  توسعه کلان فراهم کند.

رسولیان با اشاره به اهمیت بخش نظارت گفت: مهمترین بخش، بخش نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند چرا که مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: در هر جای دنیا که توسعه تجارت و تولید رقم خورد، بخش خصوصی کار اصلی را برعهده داشت و دولت نقش نظارت را ایفا کرد، بنابراین سیاست دولت سیزدهم نیز هدایت گری، حمایت و نظارت برای توسعه صنعتی کشور است.

وی با اشاره به شکوفایی تولید محصولات داخل، افزود: در حال حاضر فعالان بخش خصوصی محصولاتی تولید می کنند که قابل باور نیست و شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند.

به گفته وی، ۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تولید شده است.

رسولیان ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید در بخش حمایت‌گری نقش ایفا کند و با تأمین زیرساخت‌های صنعت برای استقرار صنایع به این وظیفه مهم خود جامه عمل بپوشاند.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری اراضی بیشتر به شهرک‌های و  بخش‌های صنعتی گفت: در سال ۹۹ تنها ۵۷۰۰ هکتار اراضی در سهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالان اقتصادی واگذار شد و یکهزار و ۶۰۰ هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده بود.

وی افزود: اما سال گذشته با حمایت مسئولان هشت هزار هکتار اراضی به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

توسعه ۴۰۰ هکتاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به برنامه توسعه اراضی در گرمسار و آرادان گفت: در این نواحی توسعه ۴۰۰ هکتار در دست اجرا داریم تا شرایط را برای فعالیت اقتصادی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تهران و البرز مشکل زمین وجود دارد و با محدودیت زمین مواجه هستیم حرکت استقرار صنایع به سمت استان سمنان است بنابراین باید زیرساخت‌ها در این استان فراهم شود.

وی گفت: بحث آب موضوع جدی است که در حال حاضر بهره وری آب در واحدهای صنعتی افزایش یافت.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده از پساب شهرها برای صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور است که البته این پساب‌‌ها قابل استفاده در همه صنایع نیست اما پایدار می باشد.

وی تصریح کرد : در حال حاضر ۲۰۰ نقطه صنعتی کشور را شناسایی کردیم که می‌توانند از پساب شهری می‌توانند استفاده کنند.

وی حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک را یکی دیگر از اولویت ها و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دانست و افزود: 580 طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان گرمسار آرادان در دست اجراست.

رسولیان بیان کرد: احداث واحدهای کارگاهی خرد از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است، هر واحد کارگاهی خود برای حدود ۹ نفر اشتغال ایجاد می کند.

معاون وزیر و عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: بحث احیای واحدهای صنعتی راکد از موضوعاتی است که مورد توجه رهبری و جزو اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

رسولیان ادامه داد: یک هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها توسط افراد توانمند حوزه صنعت با سرمایه گذاری جدید از رکود خارج شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز