خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سفر قریب الوقوع مسئولان منابع طبیعی کشور به کهگیلویه و بویراحمد/ زاگرس نشینان از نابودی جنگل ها نگران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۲۷۳

استاندار کهگیلویه و بویر احمد از سفر قریب الوقوع معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به کانون های بحران آفت پروانه جوانه خوار به جنگل های این استان بویژه جنگل های باشت و زاگرس خبرداد.

سید علی احمدزاده در گفت و گو با ایلنا از گچساران گفت: روز هفتم تیرماه جاری نشستی با عباسعلی نوبخت معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داشتیم که با صحبت های رد و بدل شده به این نتیجه رسیدیم که نوبخت در کوتاه ترین زمان ممکن برای بازدید میدانی از کانون های خطر آفت پروانه جوانه خوار به کهگیلویه و بویراحمد  و  جنگل های زاگرس سفر کند.

وی با بیان اینکه محور گفت و گوی دو طرف که در محل این سازمان انجام شد درباره خشکیدگی درختان بلوط زاگرس و شیوع آفت پروانه جوانه خوار در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه در شهرستان باشت بوده است، اظهار داشت: در پی شیوع آفت پروانه جوانه‌خوار در جنگل‌های استان، سطح وسیعی از درختان بویژه جنگل‌های بلوط استان مورد هجوم این حشرات قرار گرفته و در شهرستان باشت به حد بحران رسیده است.

او گفت: مردم استان و جوامع محلی از بابت شیوع این آفت که موجب خسارت به درختان بلوط شده است بسیار نگران هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از نوبخت معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خواستیم منابع مالی و اعتبارات ویژه ای را برای نجات درختان بلوط به این استان اختصاص دهند.

سمیعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم در گفت و گو با ایلنا از گچساران، سفر آقای نوبخت به استان کهگیلویه و بویراحمد را کمتر از ۲ هفته آینده عنوان کرد.

وی گفت: جنگل‌های زاگرس اهمیت ویژه ای برای کشور بویژه سازمان منابع طبیعی داشته و احیا و توسعه این جنگل ها که بیش از 40 درصد آب مورد نیاز کشور را تامین می کند در اولویت کار سازمان قرار دارد.

او افزود: جنگل‌های زاگرس علاوه بر تولید و ذخیره سازی آب سپر محکمی در برابر هجوم ریزگردها است و سازمان اقدامات مدیریتی و عملیاتی را با کمک سازمان مدیریت بحران در دست اجرا دارد که البته در این مسیر همه دستگاه‌ها، مسئولان و مردم باید بسیج شود و برای احیای این اکوسیستم ارزشمند تلاش کنیم.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور هم در نشست خود با استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغییرات اقلیمی  و بروز خشکسالی‌های پی در پی  و کاهش پوشش گیاهی از چالش‌ها و مشکلات عمده جنگل‌های زاگرس است که استفاده از تجربیات بین المللی در کنار ظرفیت‌های داخلی در برنامه کاری سازمان قرار دارد.

عباسعلی نوبخت گفت: اجرای محلول پاشی مناطق جنگلی آلوده به آفت مذکور در استان های زاگرسی و درگیر، ابلاغ شده و سازمان برنامه دارد با استفاده از ظرفیت های مردمی و جوامع محلی با یک سری اقدامات ضربتی دغدغه مردمی را در این مناطق کاهش دهد.

وی از برگزاری نشست با مدیران و دست اندرکاران 11 استان زاگرسی و مجمع نمایندگان منطقه زاگرس خبرداد و افزود: سرعت در انجام کار برای مبارزه با آفت درختان جنگلی بلوط از برنامه های اولویت‌دار منابع طبیعی است و تسریع در انجام کار می‌تواند سازمان را در رسیدن به اهداف پیش رو و همگام نمودن با طبیعت یاری کند.

به گزارش ایلنا از گچساران، طبق آخرین پایش بیش از ۱۵ هزار هکتار از جنگلهای بلوط شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه سفید برگ خوار شده و شیوع این آفت به جنگل های سایر شهرستان های این استان هم رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز