خبرگزاری کار ایران

رژیم بارش استان زنجان از برف به باران رگباری و گذرا تغییر کرد؛

86روستای استان زنجان دارای تنش آب دائمی/ 22چاه بحران در حال حفاری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۰۵۳

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با اشاره به اینکه 86روستا دارای تنش آبی دائمی هستند، 116روستا دارای تنش فصلی اند و 169روستا تیز دارای تنش آبی فرسودگی تجهیزات اند، گفت: رژیم بارش در استان زنجان از برف به باران تغییر کرده است.

به گزارش ایلنا از نجان، علیرضا جزء قاسمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی آب، با اشاره به پدیده خشکسالی در دنیا و ایران ، اظهار داشت: در استان زنجان، حدود28درصد کاهش بارندگی  بوده است.

جزء قاسمی، با بیان اینکه رژیم بارش از برف به باران تغییر کرده است، ادامه داد: بارندگی ها ی استان در سالجاری به صورت رگباری و گذرابوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با اشاره به کاهش ذخیره آب سد تهم درزنجان، گفت: امسال در طی 51سال اخیر خشکسال ترین سال را استان تجربه کرده است.

وی، با بیان اینکه فرهنگسازی و اطلاع رسانی در حوزه مصرف و مدیریت بهینه حائز اهمت است، تصریح کرد: در روستاهای دچار کمبود آب با احصاء مشکلات آبی ودر حال اجرای  پروژه های ابی شهری و روستایی هستیم، گفت: بابغ بر 238پروژه آبرسانی دراستان وجود دارد.

جزء قاسمی، با اشاره به اهمیت هشدار کاهش ذخایر آبهای زیر زمینی در برخی روستا ها در راستای تامین آب از طریق چاه ها، یادآورشد: با تداوم خشکسالی حتی پروژه های به اتمام رسیده نیز دچار مشکلات عدیده ای در حوزه کم آبی و خشکسالی هستند.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، جهش تولید در حوزه مسکن مهر که فاقد زیر ساختهای آبرسانی بوده است، در حوزه نهضت اقدام ملی مسکن نیز در استانها بویژه استان زنجان با ایجاد صندوق باید این منابع مالی تامین می شد رفع نشده است واز تامین ذخایر مالی در این  صندوق تا به امروز خبری نشده است.

وی، با اشاره به ایجاد زیر ساختهای آب درمنطقه غرب زنجان برای ایجاد مسکن اقدام ملی، تاکید کرد: برای ایجاد تاسسیات جدید در حوزه آبرسانی به  پروژه های نهضت اقدام ملی مسکن نیازمند اعتبار ات ملی هستیم.

جزء قاسمی، با اشاره به کمبود زیر ساخت های تاسیسات آبرسانی درشهرستان خدابنده و قیدار و برخی شهرها و شهرستانهای استان، گفت: آماده همکاری برای تامین منابع آبی و تاسیسات آبرسانی در حوزه مسکن اقدام ملی هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با بیان اینکه استان دارای 400هزار رشته انشعابات آبی است، ادامه داد: در شهرستان ماهنشان و زنجان منابع تامین آب پایدار نداریم.

به گفته این مسئول دراستان زنجان، برای استفاده از پساپ های فاضلاب های صنعتی در استان، در 7شهر استان باز چرخانی آب فاضلاب داریم.

وی، افزود: بالغ بر 99درصد فاضلاب آب است و خروجی پساپ صنایع دارای کیفیت بالا است و بنا به محدودیت های منابع دولتی در شهر زنجان دارای پروژه های مدول های تصفیه خانه ای هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، بابیان اینکه در حال رایزنی برای استفاده از پساپ  صنایع برای تامین آب صنایع دراستان هستیم، تصریح کرد: روستا های طارم برای مصارف آبیاری درختان زیتون دارای مصرف آب بسیار بالا هستند.

جزء قاسمی، با بیان اینکه سامان 122 آماده پاسخگویی در رابطه با  پیگیری مشکلات آب و فاضلاب  آماده پاسخگویی است، ادامه داد: در طرحهای مشارکتی روستاهای دارای بحران آب خیرین اقدامات اساسی دراین زمینه دارند.

این مسئول در استان زنجان افزود:  86روستا دارای تنش آبی دائمی هستند، 116روستا دارای تنش فصلی اند و 169روستا تیز دارای تنش آبی فرسودگی تجهیزات اند.

وی با بیان اینکه صدر دصد شهرها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب است ، ادامه داد: 90درصد روستا نیز تحت پوشش هستند که 508روستا دراستان بادسته بندی 236روستا پروژه آبرسانی در دست اجرا دارند.

جزء قاسمی، با بیان اینکه ، 57روستا ی استان زنجان با همکاری بسیج سازندگی پروژه های آبرسانی در حال اجرا دارد، یادآورشد: درزنجان 7پیمانکار آبرسانی در مناطق مختلف شهر در حال اجرای پروژه آبرسانی هستند.

وی، با اشاره به اینکه منطقه گردشگری گاوازنگ  در شمال شهر زنجان نه بعنوان روستا کد روستایی دارد، و نه شهر است، تاکید کرد: با تعیین تکلیف این روستا و یا الحاق آن به شهر زیر ساختهای  قابل اجرا در این منطقه بوجود خواهد آمد.

جزء قاسمی با بیان اینکه بالغ بر 22حلقه چاه بحران در استان زنجان بزودی به بهره برداری می رسد، افزود: در زنجان بیشتر چاههای بحرانی در منطقه شرقی شهر هستند که در حال حاضر از آن چاهها استفاده می شود و 2چاه حلقه چاه بحران نیز در حال حفر هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان،در پایان با بیان اینکه  90درصد آب مورد استفاده زنجان آب خام است، گفت: فرهنگسازی درحوزه مدیریت مصرف بهینه آب حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز