خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت ماماها در استان مرکزی گزارش می دهد:

عدم قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها بزرگترین دغدغه جامعه مامایی /جای خالی ماماها در نظام ارجاع

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۹۶۲

مشخص نبودن جایگاه صحیح حرفه مامایی در جامعه، سلامت زنان، دختران و نوزادان را با مخاطراتی روبرو کرده است. مخاطراتی که هیچگاه قابل اغماض نبوده است. واقعی کردن تعرفه‌های خدمات، رفع مسائل مالیاتی، همکاری با سازمان‌های بیمه‌گر و اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی مشکلاتی است که دست از سر این قشر برنمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عشق ماما به کار تمامی ندارد اما به لطف مسئولان انگار مشکلات هم قرار نیست تمام شوند. مغفول ماندن رشته مامایی، عدم همکاری بیمه‌ها با جامعه مامایی و دیده نشدن ماماها در نسخه‌نویسی الکترونیک و سیستم ارجاع از جمله دغدغه‌های متخصصان این رشته است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی اراک و نماینده جامعه مامایی در این سازمان با اشاره به مشکلات و دغدغه های قشر ماماها، گفت: آنچه به عنوان بزرگترین دغدغه و مطالبه جامعه مامایی مطرح می شود، عدم قرارداد سازمانهای بیمه گر با ماماها است. متأسفانه سازمانهای بیمه گر به وعده های خود عمل نکرده و قرارداد ماماها را امضاء نمی کنند. حال آنکه با استناد به ماده 45 قانون جوانی جمعیت، بیمه ها مکلف هستند ظرف مدت 6 ماه با ماماهای مطب دار عقد قرارداد داشته باشند. اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است و با توجه به قانون جوانی جمعیت، رسیدگی به مطالبه بیمه ای ماماها اهمیت دوچندان پیدا می کند.

سپیده خائفی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: همچنین به رغم مصوبه شورای عالی بیمه به تاریخ 11 آبان ماه سال 1399 که در این جلسه مصوب شد خدمات ویزیت مامایی و پوشش کامل نسخ دارویی و پاراکلینیک و آزمایش های مندرج با توجه به شرح وظایف نامه مورخ 12 تیر ماه سال 1400 مبنی بر ابلاغ استاندارد و خدمات مامایی به صورت کامل اجرایی شود، اما متأسفانه تا به امروز سازمان های بیمه در این مورد نیز باز هم همکاری نکردند.

وی ادامه داد: سازمان های بیمه گر برخی وظایف ماماها نظیر درخواست سونوگرافی و یا برخی آزمایش ها که مطابق شرح وظایف شان می توانند انجام دهند را تحت پوشش قرار نمی دهد و این خدمات را به صورت آزاد حساب می کنند، در صورتی که وجود چنین قانون و مجوزی برای ماماها، تاثیری مهم بر نظام سلامت خانواده خواهد داشت. چرا که ماماها این خدمات را به صورت ارزان تر ارائه می کنند و علاوه بر این، ماما زمان بیشتری برای ارائه مشاوره به مادر باردار خواهد داشت.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی اراک و نماینده جامعه مامایی در این سازمان اظهار داشت: از سوی دیگر ماماهای مطب دار با وجود اینکه در طی دوره بارداری، ۹ ماه بیمار را تحت کنترل دارند، امکان اینکه در بیمارستان های اراک به عنوان مامای عامل زایمان تعریف شوند را ندارند. این موانع نه به نفع دولت و نه به نفع مردم و همچنین به ضرر همکاران ماما است و حتی به نفع بیمه ها نیز نیست. چرا که این همکاران می توانند خدمات را با نرخ ارزان تر به مردم ارائه داده و از سویی دیگر با فرصت بیشتری مشاوره انجام دهند.

خائفی با بیان اینکه از دیگر مطالبات جامعه مامایی توجه به نقش و هویت ماماها در بحث نظام ارجاع است، تصریح کرد: در طرح پزشک خانواده که از سوی بیمه سلامت راه اندازی شد، متأسفانه جایگاه مستقلی برای ماماها در نظر گرفته نشده است. در برنامه پزشک خانواده، ماما باید به صورت مستقل بیمار را ویزیت کند و از طریق سیستم ارجاع، چنانچه نیاز به ارجاع داشت بتواند بیمار را به همکاران متخصص زنان ارجاع دهد که متأسفانه این موضوع نیز دیده نشده است. در صورتی که شایسته است بیمه سلامت با آنها به عنوان مامای مستقل قرارداد منعقد کند. این موضوع نقشی پررنگ در نظام سلامت خانواده دارد، چرا که اولین مراجعه زنان چه پیش از بارداری چه در حین و پس از آن به ماما است و علاوه بر آن سلامت نوزاد نیز در گروی خدمات مامایی و حضور ماما است.

وی بیان داشت: از سویی دیگر با توجه به افزایش هزینه های جاری، افزایش نیروی کار به عنوان منشی، افزایش کرایه مطب ها، افزایش هزینه خرید وسایل مصرفی و غیره، هنوز پس از گذشت بیش از 50 روز از سال 1401، تعرفه جدید خدمات مامایی ابلاغ نشده است. این تعرفه ها با توجه به تورم جامعه واقعی نیست. از سویی دیگر با الکترونیک شدن نسخ، همکاران ماما ناچار به پرداخت هزینه های گزافی به جهت خرید اینترنت و تجهیزات برای دفاتر کار خود شده اند و به سختی بدون اینکه از طرف هیچ سازمانی آموزشی ببینند، خودشان تلاش کرده و نسخ الکترونیک را وارد می کنند. متأسفانه طبق آمار موجود در سازمان نظام پزشکی اراک متأسفانه همکاران ماما ناچار به تعطیلی مراکز خود شده اند. لذا از این تریبون از مسئولان کلان کشوری تقاضای رسیدگی به این موضوع را دارم.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی اراک و نماینده جامعه مامایی در این سازمان به شعار «صد سال تعالی مامایی» اشاره داشت و تأکید کرد: این شعار یادآور این است که ۱۰۰ سال از تاسیس نخستین دانشکده های مامایی می گذرد و در طول این زمان، جامعه مامایی همواره نقش و جایگاهی پر رنگ و مهم در نظام سلامت خانوداه داشته است. ماماها از بزرگترین سرمایه های نظام سلامت و یکی از اصلی ترین ارکان مرتبط با سیاست های جمعیتی هستند و شایسته است تا به اندازه منزلتشان مورد توجه قرار گیرند.

خرید خدمات بهداشتی بر عهده سازمان‌های بیمه گر نیست

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه موضوع مامایی، بحث پیشگیری و بهداشت است، گفت: ماماها در سطوح بهداشتی و درمانی، در سطح یک قرار می گیرند که سطح یک، سطح بهداشتی و مراقبتی است و بحث درمانی در آن مطرح نیست. بسیاری از خدماتی که ماماها ارائه می کنند، خدمات بهداشتی است و جزء تعهدات بیمه ای قرار نمی گیرد.

 روح اله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: سازمانهای بیمه گر معمولاً سازمانهای درمانی هستند و خرید خدمات درمانی را انجام می دهند و خرید خدمات بهداشتی بر عهده سازمان های بیمه گر نیست. همچنین ماماها هنوز جزء تعهدات بیمه ای نیستند، هر چند که بیمه جزء مطالبات این قشر است. امیدواریم مطالبات قشر ماماها که در بحث فرزندآوری می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند، عملیاتی شود و جایگاه واقعی این قشر در بحث درمان نیز تثبیت یابد و خرید خدمات بهداشتی این قشر به شیوه بسیار بهتر و مطلوب تری انجام شود.

این پزشک ادامه داد: هر چند که سیاست کنونی سازمان های بیمه ای اینگونه است که می تواند به سمت خدمات بهداشتی نیز برود که این موضوع از طریق نظام ارجاع و اجرای صحیح نظام ارجاع می تواند تحقق یابد. بر این اساس خانواده نیز می تواند تحت مراقبت های بهداشتی قرار بگیرد و خرید خدمات بهداشتی نیز اتفاق بیفتد.

می توان از ماماها خرید خدمت بهداشتی انجام داد

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی هم  با بیان اینکه بر اساس قانون و شورای عالی بیمه سلامت، می توان از ماماها خرید خدمت بهداشتی انجام داد، گفت: این موضوع به شرط آن است که ماماهای متقاضی این فرایند در شهرستانهای گروه های «الف» و «ب» حضور داشته باشد.

محمدرضا جیریایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: در استان مرکزی شهرستانهای زرندیه، آشتیان، تفرش، فراهان، محلات، دلیجان، شازند، کمیجان، خنداب در زمره گروه های «الف» و «ب» قرار دارند که بر این اساس هیچگونه محدودیتی برای عقد قرارداد ماماها وجود ندارد. اما شهرستانهای اراک و ساوه و خمین در زمره گروه های «الف» و «ب» قرار ندارند و در این 3 شهرستان با محدودیت مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته محدودیت دیگری وجود داشت مبنی بر اینکه ماماهایی که در سیستم دولتی فعالیت می کردند، می توانند در مناطق محروم مجوز ایجاد مطب اخذ کنند. اما خوشبختانه این محدودیت برطرف شده است و تمامی ماماهایی که در شهرستان های گروه های «الف» و «ب» حضور دارند می توانند با سازمان های بیمه گر قرارداد منعقد کنند و مجموعه بیمه ها می توانند از ماماها خرید خدمت انجام دهند.

بر اساس قانون ماماها جایگاه مستقلی در نظام ارجاع ندارند

علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان این موضوع که بر اساس قانون ماماها به صورت مستقل نمی توانند بیماران را ارجاع دهند و جایگاه مستقلی در نظام ارجاع ندارند، گفت: در نظام ارجاع، تمامی ارجاعاتی که انجام می شود، باید با هماهنگی پزشک مسئول مرکز انجام شود. در این راستا اگر صلاحدید برای ارجاع وجود داشته باشد، بیمار را به پزشک مسئول مرکز معرفی می کنند و از طریق پزشک مسئول مرکز، به سطح مورد نظر ارجاع می دهند.

افزایش تعرفه های خدمات مامایی در بخش دولتی و خصوصی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: تعرفه های سال 1401 ماماها در بخش دولتی به طور رسمی در تاریخ 24 اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است. بر اساس آن، تعرفه های خدمات مامایی سال 1401 در بخش دولتی نسبت به سال گذشته 19.5 درصد افزایش یافته است.

 بهمن صادقی سده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: تعرفه های بخش خصوصی و کارشناسان پروانه دار نیز در کمیته ویژه استانداری مطرح شده و تعرفه های کشوری بدون تعدیل ابلاغ شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز