خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد:

بازار کاشان شایسته ثبت در فهرست میراث جهانی /بازار کاشان شأنیت لازم را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۳۹۴

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی کاشان ضمن ابراز تاسف از اینکه بازار کاشان شأنیت لازم را ندارد تاکید کرد: مشارکت و هم اندیشی برای احیای دوباره این مجموعه ارزشمند تاریخی امری ضروری است.

به گزارش ایلنا از کاشان، در بازدید احمد دانائی‌نیا از مجموعه تاریخی بازار کاشان و در دیدار با نمایندگان صنوف مختلف، خواهان مشارکت همگانی برای ساماندهی و احیای این مجموعه ارزشمند تاریخی شد. 

وی در جمع نمایندگان صنوف مختلف بر برگزای کارگاه‌های مختلف آموزشی برای بازاریان و شهروندان تأکید کرد و افزود: تشکیل پایگاه پژوهشی مجموعه بازار تاریخی کاشان امری ضروری است که در حال رایزنی با مدیریت امور پایگاه‌های وزارت متبوع جهت اخذ مجوز هستیم. 

دانائی ادامه داد:  قرار گرفتن کاشان در مسیر جاده ابریشم از یک سو و همجواری با دو پایتخت‌نشین دوره صفوی و قاجار در طول تاریخ از سویی دیگر، بسترهای فراوانی را برای کاشان و بازار آن فراهم آورده و همین موضوع سبب شده تا مقیاس آن در سطح بین‌المللی مطرح باشد. 

وی با بیان اینکه وضعیت بازار کاشان نشان دهنده قابلیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌  در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است، ادامه داد: این بازار در طول تاریخ، حیات داشته، اما امروزه به دلایل مختلف با مجموعه‌ای روبرو هستیم که توان لازم را برای ادامه حیات ندارد. 

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر گفت: این بازار هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ منظری و دخل و تصرفاتی که در بعضی از فضاهای آن انجام شده، دچار خسارت‌های فروانی شده و چون امروزه نگرش صرف اقتصادی بر آن حاکم است، هویت های کالبدی و فراکالبدی آن در سوداگری ها دگرگون و در پاره‌ای موارد محو شده است. 

این عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه کاشان ضمن ابراز تاسف از اینکه بازار کاشان شأنیت لازم را ندارد تاکید کرد: مشارکت و هم اندیشی برای احیای دوباره این مجموعه ارزشمند تاریخی امری ضروری است. 

دانائی نیا اذعان داشت: برای شروع کار با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، ساماندهی قسمتی از بازار که شامل کف‌سازی، مرمت جداره‌ها، نورپردازی و هرآنچه موجب احیا شود را به عنوان الگو انجام خواهیم داد تا سرمایه گذاران و بازاریان برای مشارکت و سرمایه گذاری رغبت بیشتری داشته باشند.

بازار تاریخی کاشان در دوره آل‌بویه و سلجوقی ساخته شده و از قرن هفتم تا اواخر دوره قاجار ادامه داشت، اما اوج شکوه و زیبایی آن به دوره صفویه باز می‌گردد. بازار تاریخی کاشان به طول سه کیلومتر شامل بنا‌های مختلف از جمله چند تیمچه (بازارچه)، بازار میانچال، آب انبار، مسجد و مدرسه، راسته اصلی و راسته‌های فرعی، امامزاده، کاروانسرا و حمام است. 

در مجموعه بازار کاشان علاوه بر راسته بازار‌های اصلی نظیر مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب انبار‌های متعددی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در دوره‌ای خاص ساخته شده‌اند.

مجموعه تاریخی بازار کاشان با معماری ایرانی - اسلامی در ۸ شهریور ۱۲۸۸ با شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز