خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشهد گزارش می‌دهد؛

آبرسانی به روستاهای شهرستان مشهد با تانکر/ ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۶۱۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بیش از ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص وضعیت آبرسانی به روستاهای مشهد اظهار کرد: آب‌رسانی به روستاهای مشهد از طریق ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، ۱۷۲ حلقه چاه، ۱۰ دهنه رشته و ۱۴ رشته قنات انجام می‌شود.

سیدحسن آقایی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۳ روستا به صورت تانکری آب‌رسانی می‌شد که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ روستا رسید و امسال نیز ۸۵ روستا با تانکر آب‌رسانی خواهد شد که ۴۳ روستا از این تعداد را هنوز شرکت آب و فاضلاب مشهد تحویل‌ نگرفته است اما آب‌رسانی به آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود طرحهای مرتبط با آب‌رسانی به روستاها با تامین اعتبار عملیاتی شود تا میزان آبیاری تانکری به حداقل برسد.

آقایی ادامه داد: اصلاح شبکه های فرسوده توزیع آب، تغییر محل منابع چاه ها یا افزایش آب آن ها و لایروبی قنات ها از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود آبرسانی به روستاها است. 

وی تصریح کرد: سال گذشته در روستاهای مشهد حدود ۵ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شده بود که پیش بینی می‌شود امسال نیز همین تعداد انشعاب غیرمجاز شناسایی شود تا با شناسایی و قطع این انشعابات، مشکل بی آبی روستاها تا حدودی حل شود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد نیز با بیان اینکه جیره بندی، خط قرمز مدیریت آب مشهد است، اظهار کرد: در بخش مدیریت تولید و توزیع، سه برنامه اساسی برای تامین آب مشهد در روزهای اوج مصرف طراحی شده که جابه جایی و تجهیز چاه‌ها، اتصال و استفاده از چاه‌های سایر دستگاه‌ها به تعداد ۶۹ حلقه و اجرای طرح جمع‌آوری آب چاه‌های مشهد از آن جمله است. 

آبرسانی به روستاهای شهرستان مشهد با تانکر/ ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی

حسین اسماعیلیان خاطرنشان کرد: برنامه منسجمی برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برای تامین آب کلانشهر مشهد تعریف شده است که در صورت تامین اعتبار، بخشی از دغدغه‌های این حوزه رفع می‌شود.

وی افزود: در سفر استانی رئیس جمهور هم برای بخش آب و فاضلاب شهر مشهد حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه هدر رفت آب در شبکه ها ناشی از فرسودگی شبکه در مشهد حدود ٩ درصد و کمتر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: برخورد با دارندگان انشعابات غیرمجاز نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

اسماعیلیان افزود: سال گذشته با ورود دستگاه های نظارتی و قضایی و با هدف‌گذاری شرکت آبفا ١٠ هزار انشعاب غیرمجاز در مشهد به ویژه در حاشیه شهر تعیین تکلیف شد.

اسماعیلیان با تاکید بر مدیریت مصرف، خاطرنشان کرد: اگر به مرز جیره بندی آب برسیم کاهشی در مصرف صورت نمی گیرد چون مردم آب را ذخیره می کنند همچنین با قطع آب، پُر آب شدن شبکه زمان‌بَر است و میزان کدورت آب و اختلالات شبکه زیاد می شود از این رو جیره بندی، بدترین سناریو برای مدیریت مصرف آب است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، نیاز آبی این کلانشهر در شرایط اوج مصرف، ١٣ هزار لیتر در ثانیه است درحالی که ظرفیت قابل استحصال آب مشهد ١٠ هزار و ۵٠٠ لیتر در ثانیه است، اما ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و همزمان با شب عید میزان مصرف در مشهد به ۱۶ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسید و رکورد مصرف در تاریخ آب و فاضلاب مشهد شکسته شد.

وی اضافه کرد: نیاز آبی مشهد از ۵۰۰ حلقه چاه، ٢ رشته قنات، یک رشته چشمه و سدهای دوستی، کارده، ارداک و طرق تامین می شود در عین حال بیش از ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: حدود ۵۰ درصد از نیاز آبی مشهد از طریق سدها تامین می‌شود که این سدها کمترین شرایط ذخیره را دارند و حجم ذخیره سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣۵ درصد کاهش یافته است و کمتر از یک سوم حجم سدها ذخیره آب وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز