خبرگزاری کار ایران

در سلسله نشست های مدیران پاسخگو در شیراز مطرح شد؛

سهم فارس از شرکت های دانش بنیان قابل قبول نیست/ شرکت‌های خودروساز اجازه فعالیت به دانش‌بنیان‌ها نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۰۷۰

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال دانش بنیان، تولید و اشتغال گفت: پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری وحدت و تعامل بهتری داشته باشند تا فارس به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش ایلنا، عبدالعلی کریمی در نهمین نشست از سلسله نشست های مدیران پاسخگو  در جمع خبرنگاران گفت: اصلی‌ترین مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس مکان و فضای فیزیکی است که با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط برای آن اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد: شرکت هایی که ظرفیت دارند و در حیطه دانش بنیان هستند باید سامان دهی  شوند و درحالی مهم ترین چالش شرکت های دانش بنیان فضای فیزیکی است که دستگاه های مرتبط باید آن را در دستور کار قرار دهند.

معاون استاندار فارس افزود: رتبه سوم یا پنجم برای استان فارس در حوزه شرکت های دانش بنیان مناسب نیست و باید به رتبه اول برسد چراکه امکانات‌، ظرفیت و دانشگاه‌های استان چنین رتبه‌ای را ایجاب می‌کند.

وی  گفت: فارس باید در همه زمینه‌ها در قله باشد که در بحث دانش بنیان نیز این امر باید رخ دهد.

کریمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند محصولات مورد نیاز جامعه صنعتی را براورده کنند،یادآور شد: شرکت های دانش بنیان صادرات خوبی در سال گذشته داشتند که امید است امسال این صادرات بیشتر شود.

سهم فارس از شرکت های دانش بنیان قابل قبول نیست/ شرکت‌های خودروساز اجازه فعالیت به دانش‌بنیان‌ها نمی‌دهند

فعالیت ۳۵ شرکت در پارک علم و فناوری فارس

رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز با بیان اینکه حوزه شرکت های دانش بنیان و فناور در فارس یکی از حوزه های پیشرو می تواند باشد ، عنوان کرد: نسبت به پتانسیل و دانشگاه های برتری که داریم بستری  فراهم شده است که انتظار است در حوزه دانش بنیان از استان های پیشرو باشیم.

امین رضا ذوالقدر با بیان اینکه پارک علم و فناوری فارس از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: از ابتدای شکل گیری پارک علم و فناوری تاکنون بیش از هزار و ۲۲۰ شرکت حمایت مالی شدند و ۳۵۰ شرکت در پارک علم و فناوری فارس حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایده فناورانه شرط لازم برای ایجاد شرکت فناور است، ابراز کرد: درعین حال باید یک تیم قوی در این شرکت ها حضور داشته باشند و درحال حاضر  از ۳۵ شرکت نیز ۳ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

به گفته ذوالقدر در چند سال گذشته همیشه ظرفیت پارک و علم و فناوری تکمیل بوده است و در برهه ای ۷۰ شرکت در لیست انتظار بودند و با همکاری دانشگاه شیراز فضای ۶ هزار متری شامل آزمایشگاه فضای کارگاهی و ساختمان ایجاد شده است و حدود ۵۰ شرکت هم در پردیس فناوری و نوآوری حضور دارند.

وی افزود: مراکز رشد شهرستانی در شهرستان جهرم، آباده در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستند و در استهبان و نی ریز در دانشگاه پیام نور ، فسا در دانشگاه سراسری و در لارستان با کمک خیرین برج علم و فناوری ساخته شد و تمام هزینه زمین و ۳۰ میلیارد ساخت و ساز را خیرین انجام دادند که کردیور صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

رئیس پارک علم و فناوری فارس در خصوص حضور شرکت ها در پارک گفت: زمانی که یک شرکت به عنوان مرکز رشد است بازده حمایت شرکت ۳ ساله است و تسهیلاتی مانند ایده محوری با سقف ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت می شود و بعد از ۳ سال بازپرداخت آن با سود صفر درصد آغاز می‌شود.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: در سطح‌ کشور ۴۹ پارک علم و فناوری داریم که پارک علم و فناوری فارس از نظر رتبه سومین پارک کشور است و در سالهای اخیر خراسان رضوی،یزد و گیلان رشد خوبی داشته اند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: بخشی از شرکت ها در پردیس شرکت های دانش بنیان هستند و تفاوتی با پارک ندارد.

سهم فارس از شرکت های دانش بنیان قابل قبول نیست/ شرکت‌های خودروساز اجازه فعالیت به دانش‌بنیان‌ها نمی‌دهند

فعالیت پردیس شرکت های دانش بنیان براساس نیاز صنعت

در ادامه رئیس پردیس شرکت های دانش بنیان فارس بابیان اینکه مجموعه شرکت های دانش بنیان فارس یا در حوزه پارک علم و فناوری و مراکز رشد فعالیت دارد، عنوان کرد: در استان فارس ۲ زیر ساخت در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان فعال است که پردیس شرکت های دانش بنیان هم در کنار پارک فعالیت دارد.

مظفر والی گفت: مجموعه پردیس شرکت های دانش بنیان میزبان ۱۲۰ شرکت است و حدود ۴۱۸ شرکت زیرمجوعه این پردیس است.

وی گفت: این شرکت ها با دریافت تسهیلات بانکی  فعالیت دارند و پردیس شرکت های دانش بنیان فارس براساس مدل کارکردی که دارد از سال ۱۳۹۰ فعالیت دارد.

به گفته والی مدل فعالیت در پردیس بر اساس نیاز و تقاضای صنعت  است که شرکت ها ایجاد می شود و سالانه بیش از ۲ هز ار و ۵۰۰ نیاز  صنعت به پردیس شرکت های دانش بنیان ارایه می شود.

وی با بیان اینکه فارس در حوزه صنعت پیشرو است و  مجموعه پردیس دانش بنیان  در ۱۳ صنعت بزرگ کشور  دفاتر ایجاد کرده است، بیان کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ نفر اعضای شرکت های مستقر در پردیس هستند و ۶۴ درصد آنها تحصیلات تکمیلی دارند.

والی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان مسیر میان بر و فرصت ساز برای اشتغال هستند، عنوان کرد: جامعه هدف ما  افراد تحصیل کرده هستند که امروز دچار معضل اشتغال هستند.

شرکت های دانش بنیان امکان تعامل و ارتباط مستقیم با خودروسازان را ندارند

رئیس پردیس شرکت های دانش بنیان فارس با بیان اینکه باید قدرت چانه‌زنی مدیران استان و نمایندگان بیشتر شود چون در ارزیابی شرکت‌ها و کارگزاری مربوطه در سال‌های اخیر نسبت به استان فارس با بی‌عدالتی همراه بوده است ، بیان کرد: ۵۰ درصد شرکت های دانش بنیان در تهران و البرز هستند و ۷۰ درصد منابع به آنها اختصاص دارد.

والی در خصوص کم بودن تعداد شرکت های دانش بنیان فارس نسبت به دیگر استان ها، گفت: باید کارگزاران و ارزیابان در فارس حضور داشته باشند و در دوران کرونا بسیاری از هیئت ارزیابان تلفنی و از راه دور ارزیابی

 می کردند و شرکت را رد می کردند.

وی با بیان اینکه استان فارس سهم کمی در مدیریت فناوری کشور دارد، افزود: روی صنعت خودرو وقت گذاشتیم و ۲۰۰ قطعه را اعلام نیاز کردند که ۸ قطعه انحصارا در استان فارس امکان تولید دارد.

والی همچنین با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی قطعه را با چندین واسطه تهیه می‌کنند و شرکت‌های دانش بنیان با خودروساز مستقیم نمی‌توانند وارد تعامل شود ، تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز اجازه فعالیت و تعامل درست به دانش‌بنیان‌ها نمی‌دهند.

وی یادآور شد که واحدهایی که در استان فعال هستند باید با واحدهای فناور قرارداد داشته باشند تا در گذر اتفاقات دچار مشکل نشوند.

سهم فارس از شرکت های دانش بنیان قابل قبول نیست

رئیس پردیس شرکت های دانش بنیان فارس گفت:  تا پایان سال برج شماره ۲ در ۱۱ طبقه و ۸ هزار متر زیر بنا تکمیل و در اختیار ۷۰ شرکت قرار خواهد گرفت.

والی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان به ۴ گروه تقسیم می شوند و گروه هایی که می توانند اشتغال و ارزش افزوده داشته باشد شرکت دانش بنیان تولیدی ۱ و ۲ محسوب می شوند ، تصریح کرد: همچنین اولین شهرک صنعتی دانش بنیان را با حمایت استاندار خواهیم داشت و ۵۰ شرکت دانش بنیان در فاز اول در این شهرک اسکان خواهیم داد.

وی گفت: سهم فارس در شرکت های دانش بنیان به نظر می رسد که قابل قبول نباشد و ظرفیت و زیرساخت کافی برای توسعه شکل نگرفته است و تقاضا و ظرفیت دانشگاهی وجود دارد اما ظرفیت خوب نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز