خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز:

شیراز می تواند قطب فناوری اطلاعات جنوب کشور باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۳۷۲

رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری نوین و اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شیراز می تواند به عنوان قطب فناوری اطلاعات جنوب کشور باشد و به شهرهای دیگر تسری دهیم.

به گزارش ایلنا، مهدی نصیری  در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت شفافیت و لازمه ایجاد عدات در بین شهروندان بیان کرد: عدم شفافیت نگرانی هایی را ایجاد می کند که دخالت سلیقه ای افراد در تصمیم گیری ها زیاد می کند.

نصیری با اشاره به اینکه در این کمیسیون چالش های مدیریت شهری رصد می شود و سعی می کنیم با استفاده از زیرساخت های حوزه فناوری و هوشمندسازی خدماتی را ارائه دهیم، عنوان کرد: برخی از قوانین و مصوبات موجود در حوزه شهرداری است که برخی از مردم ممکن است از آن بی اطلاع باشند و اگر در بحث شفافیت خدمات  اطلاعات داده شود به مردم هم کمک می کند.

نصیری خاطرنشان کرد که اولین زیرساخت مورد نیاز مرکز داده بود که زیرساخت تهیه شده  و امسال در شورای ششم  به طور جدی پیگیری شد  اما هنوز هم اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: مصوبه مرکز داده با وجود اینکه بنا بود  تا ۱۵ آبان ماه شهرداری  تکیلف را مشخص کند اما بخشی که مربوط به شهرداری و بخشی مربوط به خدمات مردم بود و انتظار داشتیم تا ۱۴۰۰ قسمت شهرداری تکیمل شود اما هنور مشخص نیست و در ابهام است.

شهرداری فیبر نوری شهر شیراز را به بهره برداری برساند

رئیس کمیسیون هوشمند سازی فناوری نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه بحث دیگر قراداد فیبر نوری است که از شورای چهارم شروع و شورای پنجم ادامه یافته است، ابراز کرد: بالای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در شیراز داریم و امسال این برنامه را داریم که شهرداری فیبر نوری شهر شیراز را به بهره برداری برساند و در کنار دیگر زیرساخت ها مانند آنتن و دکل های شهردار ی و مرکز داده ای که باید راه اندازی شود می تواند بستر ارتباطی جدیدی را ایجاد کند.

نصیری خاطرنشان کرد: فیبر نوری کمک کننده است و در صورت راه اندازی 5Gفیبر نوری ضروری است و علاقمندیم که تا ۲ برابر کاری که انجام شده است ادامه یابد.

وی گفت: خدمات ما صرفا ارتباطی نیست و یکی از خدماتی که می توان استفاده کرد شبکه اختصاصی به سازمان ها و اداره ها داده شود تا ارتباط داده ای را داشته باشند.

نصیری با بیان اینکه شیراز می تواند خدمات جدی را در این حوزه  به جنوب کشور دهد و باعث ایجاد اشتغال و توسعه فناوری ارتباطات در شیراز شود ، یادآور شد: بهره برداری از فیبر نوری و استفاده از حوزه مرکز داده توسط بهره برداری که مجوز دارد می تواند به پیشرفت شهر کمک کند.

وی افزود: آنچه مهم است کل داده های سطح شهر  و ایجاد زیرساخت اطلاعات مکانی را روی نقشه نشان دهیم.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در اطلاعات مکانی مشکلاتی وجود دارد و اداره های مختلف مانند آب، برق، گاز و... نقشه هایی که دارند یکپارچه نیست تصریح کرد: به همین دلیل برای حفاری ها و... باید تک تک به اداره ها مراجعه شود و این زیر ساخت که در حال راه اندازی است تلاش می شود که دیگر اداره ها اطلاعات را روی این سامانه بیاورند و مناقصه این طرح نیز برگزار شده است.

استفاده از مرکز پایش برخط برای جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز

نصیری در خصوص اسناد کاغذی شهرداری نیز گفت: این اسناد عمر محدودی دارند و بعد از مدتی فرسایش ایجاد می شود  و مراجعه به این اسناد چالش جدی است و در این راستا سامانه یکپارچه مدیرت اسناد تشکیل و بانک اطلاعاتی از اسناد شهرداری داریم که اولویت املاک و حقوقی است که انجام شود.

به گفته وی در گام دوم این سامانه شبیه موتور جستجو است که اطلاعات را می توان دریافت کرد و در مرحله اول کار انجام شده است و بخش هایی هنوز پیمانکار مشخص نشده است و به صورت جدی پیگیر هستیم و بهره بردار اصلی آن هم حراست شهرداری خواهد بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری نوین و اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بروز رسانی نقشه شهر و جلوگیری هوشمند از تخلفات شهری در زمینه باغات و محدوده شهری بیان کرد: نیروی شهرداری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز  محدوده باغات کافی و هدفمند نیست وبرای این مصوبه ای داریم که شهرداری مکلف است هم از بالن هایی که تعدادی دوربین دارد مرکز پایش برخط داشته باشد و می توان تخلفات را رصد کرد

نصیری ادامه داد: هر چقدر که این موضوع را زودتر به نتیجه برسانیم می توانیم از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنیم و با استفاده از این مصوبه تلاش می کنیم که این اتفاق رقم بخورد.

بازگشت مراکز داده ای شرکت ها با حاکمیت شهرداری

وی با اشاره به عدم عملیاتی شدن پروژه کیف پول الکترونیک و بلیت شهروندی ابراز کرد: تکنولوژی که برای اتوبوس های شهری استفاده می شود مربوط به ۱۵ سال پیش است و  زیرساخت آن هیچ تغییری نکرده است.

به گفته نصیری با پیشرفت تکنولوژی می شد چالش ها برطرف شود و یکی از چالش ها عدم مشخص بودن هویت کارت ها است.

وی افزود: مسئله دیگر این است شرکتی که داده را در دست دارد آماری که به شهرداری می دهد حاکمیت آن دست شهرداری نیست و شرکت به شهرداری گزارش ها را اعلام می کند و حاکمیت نقض شده است.

عضو شورای شهر شیراز‌گفت: آماری از تعداد مسافرینی که از اتوبوس استفاده می کنند نداریم و شرکت در درآمد مسافرین سهیم است و به اعلام تعداد مسافرها توسط شرکت اعتمادی نداریم و ممکن است کمتر اعلام شود.

عملیاتی شدن سامانه مدیریت تاکسی

رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری نوین و اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز  با اشاره به سامانه مدیریت اتوبوس و تاکسی گفت: این سامانه  برای تاکسی عملیاتی شده است و قرارداد بسته شده است که پرداخت تاکسی غیرنقدی از طریق کارت بانکی و کیف پول بانکی باشد.

نصیری ادامه داد: کل این پروژه های مصوب شده است و کار سختی نیست و در دیگر شهرها اجرایی شده است و برای هفت بار به بهانه های مبهم مناقصه کیف پول لغو شده است   قطعا منفعتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کیف پول اکترونیک زیرساخت نرم افزای برای شهر هوشمند  محسوب‌ می شود بیان کرد:  مناقصه آن ۲ بار در شورای ششم و  ۴ بار در شورای پنجم لغو شده است  و یکبار هم  در مذاکره لغو شده است و این باعث می شود پروژه های دیگر که مهم هستند در  خصوص انها هم کم کاری  شود.

 نصیری گفت: پروژه رصد خانه شهری درحال مطالعه است تا نظارت و کنترل بر پروژه ها داشته باشیم و کمک به شفافیت و تصمیم گیری منطبق بر واقعیت شود. به گفته نصیری  همچنین سامانه سرو( سرویس های رایانه ای واحد شیراز) به عنوان اپلیکیشن جامع شهروندی در حال راه اندازی است که شهروندان بتوانند با آن اکثر خدمات شهرداری را دریافت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز