خبرگزاری کار ایران

زمان آغاز کوچ عشایراستان کرمانشاه اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۶۷۱

سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه با اعلام زمان آغاز کوچ عشایر استان، از خانوارهای عشایری استان خواست برای کوچ دست نگه‌دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ،موسی بیات  با بیان اینکه زمان آغاز کوچ عشایر استان بر اساس تقویم کوچ از ۱۵ اردیبهشت است، اظهار کرد: بر اساس تقویم کوچ عشایر استان از 30 فروردین می توانند از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی حرکت کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود عشایر استان به مراتع مناطق ییلاقی تا قبل از زمان یاد شده، تاکید کرد: دامداران و بهره برداران باید از ورود زودهنگام به مراتع مناطق ییلاقی خودداری کنند، چون با متخلفین بر اساس مقررات برخورد خواهد شد.

سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه  هرگونه کوچ چه به روش سنتی و چه از طریق کامیون را تا قبل از این تاریخ غیرقانونی دانست و افزود: عشایر قبل از کوچ باید هماهنگی لازم را با اداراتی مثل امور عشایر، منابع طبیعی و... داشته باشند.

 بیات با بیان اینکه هم اکنون برخی عشایر استان بدون توجه به تقویم کوچ، عزم کوچ کرده‌اند که این موضوع مشکلاتی را پیش روی آنها قرار داده‌، از عشایر استان خواست تقویم کوچ را رعایت کرده و در تاریخ اعلام شده به سمت مناطق ییلاقی حرکت کنند.

بیات تاکید کرد: انتظار داریم عشایر کوچرو استان برای برقراری نظم کوچ و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به منابع طبیعی فعلا برای کوچ کردن دست نگه‌دارند.

وی ادامه داد: با توجه به رویش تازه گیاهان و عدم پنجه‌زنی گونه‌ها کوچ زودهنگام به ضرر خود عشایر و دام‌های آنان در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.

بیات در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی مطلوب به عشایر استان کرمانشاه در موسم کوچ، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای کوچ عشایر در زمان مشخص شده انجام گرفته و تلاش می کنیم تا با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان عشایر کوچ بدون مشکلی را داشته باشند.

وی با توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا، از عشایر کوچرو استان خواست با توجه به شرایط کرونایی موجود حتی المقدور ماشینی کوچ کنند.

بیات سپس با بیان اینکه استان کرمانشاه 14 هزار خانوار عشایری دارد، افزود: استان کرمانشاه حدود چهار هزار خانوار عشایری کوچ رو دارد و بقیه ساکن روستاها هستند، هرچند تعدادی خانوار عشایری نیمه کوچرو هم در استان داریم.

بیات گریزی هم به تولیدات عشایر استان کرمانشاه زد و گفت: عشایر کرمانشاه تولیدات مهمی داشته و سالانه بیش از 27 هزار تن شیر و 13 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 900 تن روغن حیوانی، 1650 تن الیاف دامی شامل پشم، کرک، مو و 21 هزار و 900 قطعه صنایع دستی تولید می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز