خبرگزاری کار ایران

ایلنا از البرز گزارش می دهد؛

تعدیل نیروی مادیران هنوز قطعی نیست/ دلیل شرکت زیان مالی و مشکلات اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۲۵۳

مشکلات اقتصادی، عدم قدرت خرید مردم و در نتیجه توقف چرخ تولید، بیشترین آسیب را به کارگرانی وارد می کند که موضوع نداشتن‌امنیت شغلی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه های آنها،‌ بارها مطرح شده و گویا این بار بخشی از نیروی کار در البرز با تعدیل اجباری، بلاتکلیفان بیکار در سال ۱۴۰۱ در استان خواهند بود.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از البرز گروه مادیران که در سال 1343 تاسیس شده است یکی از شرکت‌های خصوصی و پیشرو ایرانی در زمینه تجهیزات الکترونیک و راهکار‌های نوین تجاری است.

با اولین جست وجو نام این شرکت در فضای مجازی، آگهی جذب نیرو قابل مشاهده است و در متن آن عنوان شده که با حفظ حرمت انسانی به عنوان اصل اول فرهنگ سازمانی؛ منابع انسانی را مهم ترین سرمایه و عامل اساسی رشد و تعالی سازمانی می دانند.

و جای دیگر  در همین آگهی تاکید شده "پرسنل ما همانی هستند که اکنون ما را می سازند و ارزش های ما همانی است که ما را گرد هم آورده است..."

اما چه شده که زمزمه های تعدیل نیرو و عدم قرارداد برای بخشی از نیروی کار این شرکت به نام به گوش می رسد؟

در روزهای اخیر اخباری ضد و نقیض، منتشر شده که هر کدام از آمار ۵۰۰ نفر، ۳۰۰ و ... در واحد تولیدی مادیران مستقر در ساوجبلاغ حکایت دارد.

برای شرکت تولیدی با این قدمت و شهرت، عدم قرارداد با بخشی از کارگران، دغدغه همیشگیِ نداشتن امنیت شغلی افرادی خواهد بود که با اتمام قرارداد کار،‌ این بار شیرینی نوروز را به کامشان تلخ خواهد کرد.

تعدیل نیرو به دلیل مشکلات اقتصادی کارفرما

مرتضی زرین فر مدیر روابط کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان البرز در گفت و گو با ایلنا در ارتباط با جربان تعدیل نیروی کارگران مادیران در ساوجبلاغ  اظهار داشت: موضوع از مدیران این مجموعه پیگیری شد و اعلام شد این تصمیم قطعی نیست.

وی با اشاره به دلایل عدم تمدید قرارداد، گفت  با توجه به اینکه شرکت مورد نظر در چندماه اخیر در حال زیان مالی است و تولیدات کاهش یافته و مشکلات اقتصادی افزایش یافته، تعدادی از پرسنل و کارگرانی که قرارداد آنها تمام شده از تمدید قرارداد خودداری می شود اما هنوز این تصمیم اعلام رسمی نشده است.

تعهد پرداخت ۳ ماه حقوق بعد از اتمام قرارداد

زرین فر با عنوان اینکه از تعداد کل ۶۰۰ کارگر این واحد تولیدی در ساوجبلاغ، احتمالا ۵۰ نفر از ادامه همکاری محروم خواهند شد، تاکید کرد: اگر تعدیل محقق شود، شرکت مادیران به عنوان کارفرما متعهد شده است که ۳ ماه پس از اتمام قرارداد این افراد به آنها حقوق پرداخت کند تا کارگران بتوانند شغل جدیدی پیدا کنند.

این مسئول اداره کار استان، تصریح کرد: با توجه به قرارداد یکساله و با توجه به مدت بیمه، این افراد می توانند تا اشتغال جدید از بیمه بیکاری استفاده کنند.

تعدیل نیرو به افزایش دستمزد، مرتبط نیست

وی با تاکید بر اینکه مادیران جایگزینی برای این کارگران جذب نخواهد کرد، گفت: متاسفانه شایعاتی پیش آمده که هر تعدیل نیرو و اتفاق حوزه کار را به مصوبه شورای عالی کار و افزایش مزد ۵۷درصد ارتباط می دهند چون این نگرانی در حوزه کارگری پیش آمده که افزایش حقوق باعث تعدیل نیرو می شود و امکان پرداخت برای کارفرما میسر نیست منجربه تعدیل نیروی کارگران می شود.

زرین فر با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار، افزود: تصویب نرخ دستمزد بر اساس نرخ تورم اعلام شده از بانک مرکزی در میزان نرخ دستمزد تاثیرگذار است و از طرف دیگر مبلغ حداقل مزد باید به گونه‌ای باشد که احتیاجات یک خانواده متوسط را تامین کند لذا افزایش دستمزد امسال نمی تواند دلیل موجهی برای تعدیل نیرو به حساب آید.

افزایش حقوق کارگر به افزایش تولید کمک می کند

وی افزود: با توجه به براورد سبد معیشت خانوار که برآورد آن ۸ میلیون و ۷۰۰هزار تومان است به صورت قطعی ۹درصد قدرت خرید کارگران افزایش پیدا خواهد کرد و کارگران، مشتریان بالقوه جامعه مصرف کننده را تشکیل می دهند.‌ بدبهی است که افزایش قدرت خرید منجربه افزایش مصرف و تولید خواهد شد که نه تنها تعدیل نیرو نخواهیم داشت بلکه جذب نیرو هم محقق می شود.

مدیر روابط کار اداره کل کار استان البرز گفت: مدیران مادیران بنا به دلایل داخلی و مشکلات اقتصادی ذکر شده از ماه‌ها قبل در مورد اتمام قرارداد تعدادی از کارگران تصمیم گیری کرده اند که مربوط به افزایش دستمزد نیست.

وی با ابراز امیدواری به برداشته شدن تحریم ها و رفع مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: افزایش قدرت خرید کارگران و رفع تحریم ها و آزادی عمل تولید کنندگان اگر در کنار تدبیر دولت باشد می توان به آینده ای روشن و اشتغالی امن و ایمن برای جامعه کار در سال آینده امیدوار بود.

استاندار البرز دستور پیگیری داده است

بنابر این گزارش و با توجه به قطعی نبودن تعدیل نیرو، تمام کارگران بعد از تعطیلات نوروز می توانند به محل کار خود مراجعه کنند.

شنیده شده بعد از انتشار اخبار تعدیل کارگران مادیران، استاندار البرز نیز دستور پیگیری موضوع را صادر کرده است که تا حدامکان از این بیکاری جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز