خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران مطرح کرد؛

هیچوقت از فرصت های طلایی صادرات استفاده نکرده ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۷۹۰

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم از فرصت‌های طلایی که برای توسعه صادرات کالا از کشور بوجود می آید، استفاده مناسب داشته باشیم.

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی  در مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد به افزایش درآمدهای نفتی ایران پس از توافق طرفین در مذاکرات وین اشاره و بیان کرد: در دیداری که اخیرا با رییس جمهوری داشتم، نگرانی مزبور مطرح و از وی درخواست شد که این بار درآمدهای نفتی کشور صرف توسعه اقتصادی بویژه زیرساخت‌های آن شود، چرا که در صورت عدم توجه به تکمیل زیرساخت‌های اقتصاد، هیچ تحولی در اقتصاد رخ نخواهد داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزاری مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه را کافی ندانست و گفت: اینکه یک لوحی به صادرکننده نمونه بدهند و او را تشویق کنند، کافی نیست، اگر قرار است قدرشناسی از صادرکننده نمونه انجام گیرد باید اقدامات دیگری بویژه برای حفظ حرمت آنان در دستور کار قرار گیرد.

شافعی افزود: صادرکنندگان نمونه به دنبال قدردانی مالی دولت نیستند بلکه می خواهند اگر خدمتی به کشور می کنند، مورد توجه مسئولان قرار گیرند و حرمتشان حفظ شود.

وی اظهار داشت: ما هیچ وقت نتوانستیم از فرصت‌های طلایی که برای توسعه صادرات کالا از کشور بوجود می آید، استفاده مناسب داشته باشیم، شرایطی که بین روسیه و اوکراین و همچنین رویکرد اتحادیه اروپا بوجود آمده است، نخستین فرصت اقتصادی پیش آمده برای ایران نیست، پیش از این هم فرصت‌هایی در خصوص قطر و ایجاد اختلاف بین روسیه و ترکیه برای ایران بوجود آمد اما بهره کافی از آن برده نشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: چند روز قبل در نشستی که با رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری در تهران برگزار شد، موضوع مزبور را طرح کردیم که چرا از فرصت‌های پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده نشده و باید دلایل این موضوع بررسی شود، شرایط بوجود آمده برای روسیه و اتحادیه اروپا نیز یک فرصت طلایی است که اگر برنامه ریزی اصولی در این زمینه توسط بخش خصوصی و بخش دولتی انجام گیرد، این فرصت هم مانند گذشته از بین خواهد رفت.

شافعی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر همین فردا زمینه افزایش سه برابری صادرات کالا به کشورهای مزبور فراهم شود، ایران آمادگی لازم در حوزه زیرساخت‌ها بویژه در حوزه حمل و نقل را برای توسعه صادرات خود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: صادرکنندگان کشور طی یکی دو سال اخیر با رفتارهای اهانت آمیزی مواجه شدند اما با وجود همه ناملایمات، حفظ اقتصاد کشور به دست پرتوان آنان بوده و اگر در آینده نزدیک گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور بوجود آید، باید به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر برداشته شدن موانع در مسیر صادرات کالا عمل شود.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان به عنوان سرداران جبهه اقتصادی در حال جنگ هستند و با تیرهایی که از رو به رو به سمت آنان شلیک می شود، مقابله می کنند اما با تیرهایی که از پشت سر به آنان شلیک می شود باید چه کنند؟ افق های روشنی برای اقتصاد کشور بوجود آمده اما ابزارهای لازم برای استفاده مناسب از این افق ها فراهم نیست و باید این ابزارها تامین شود.

شافعی به اتفاق خوشایند دیگری اشاره و بیان کرد: در هفته جاری مقرر شد ریاست اتاق های بازرگانی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و دبیرخانه های آن به ایران واگذار شود، این مهم فرصت لازم را به کشورمان می دهد تا ارتباطات خود را با کشورهای عضو اکو توسعه دهد و فعالان بخش خصوصی نیز باید ضعف های داخلی را شناسایی کرده و با همکاری و تشریک مساعی با یکدیگر آنها را برطرف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز