خبرگزاری کار ایران

ذخیره سد زاینده رود همچنان کمتر از 10 درصد است/ آب های خروشان در بالادست سد زاینده رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۰۷۶

باوجود بارش برف و باران در بالا دست زاینده رود و تصاویر دریافتی از خروش آب ناشی از این بارش ها، اما به گفته مسئولان میزان بارش همچنان در میانگین بلند مدت، 11 درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، دو روزی است که تصاویر ارسالی در رسانه های اجتماعی حکایت از خروش آب در پل سامان و زمان خان دارد. دو پلی که در مسیر بالا دست زاینده رود قرار دارند و این ابهام را ایجاد کرده که اگر این میزان آب جاری شده، چرا مسئولان مرتب از کمبود آب سخن می گویند؟

حاج اکبر از کشاورزان شرق اصفهان نیز با تأیید این موضوع به ایلنا می گوید: دیروز   پسرم  فیلمی را نشانم داد که سر درد گرفتم ؛ بخاطر اینکه این حجم آب به سمت سد زاینده رود درحال حرکت است، اما به ما می گویند ذخیره سد کافی نیست؟ مگر می شود این حجم از آب سد زاینده رود را سیراب نکند؟

وی ادامه می دهد: ما خودمان کشاورزیم و با چشم می فهمیم میزان آب جاری شده از بارش باران و برف خیلی بیشتر از این حرف هاست که می گویند آب به اندازه کافی نیست.

این کشاورز سالمند اضافه می‌کند: البته اگر همه این آب به پشت سد می رسید، زاینده رود حتما جاری می شد، اما خوب خبر داریم و می دانیم در مسیر بالادست پمپ های غیرمجاز  زیادی هست که آب را بدون حساب و کتاب برداشت می‌کنند و البته نه حقابه دارند و نه پول می دهند.

                                                                                          پمپ های غیر مجاز
نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس دهم نیز این موضوع را بارها اعلام کرده بود که یکی از عوامل تاثیر گذار در خشکی زاینده رود، پمپ های غیر مجاز است. حیدرعلی عابدی در زمان حضورش در مجلس  مکاتبات و تحقیقات فراوانی پیرامون آب انجام داد که مهم ترین آن شناسایی بیش از 1500 پمپ غیرمجاز آب بود.

نفیسه-ن که هر روز مسیر خانه تا محل کارش و برعکس را پیاده و از کنار زاینده رود خشک طی می کند به ایلنا می گوید: این حق ما نیست که زاینده رود خشک باشد و در بالادست آب روی هم کله بزند و آن همه آب هم در پشت سد ذخیره نشود.

این شهروند اصفهانی معتقد است، اگر همه آب ناشی از بارش برف و باران در بالادست به زاینده رود منتقل می شد، شاهد این خشکی و برهوت در وسط شهرمان نبودیم. واقعا این همه آب کجا می رود؟

این سئوالی است که بیشتر مخاطبان مطرح می کنند و هیچ مسئولی از وزارتخانه تا استان برایش پاسخ قانع کننده ندارد، جز اینکه می گویند میزان بارش ها در میانگین بلندمدت کاهش یافته است.

کاهش 82 درصدی ذخیره سد زاینده رود

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ نیز این موضوع را تایید کرده و می گوید: مقدار ورودی آب به سد زاینده رود  35.5 و خروجی از آن11.5  مترمکعب بر ثانیه است.

سید مجتبی موسوی نایینی در خصوص حجم سد زاینده‌رود و میزان ورودی و خروجی آن ادامه می دهد:  در بازه مشابه زمانی سال گذشته حجم سد زاینده‌رود 203 میلیون مترمکعب و در متوسط بلندمدت 713 میلیون مترمکعب بود که نشان می دهد ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته 37 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 82درصد کاهش داشته است.

وی حجم فعلی ذخیره سد زاینده رود را 127 میلیون متر مکعب اعلام کرده و می افزاید: به عبارتی تنها 10درصد از مخزن سد زاینده‌رود آب دارد.

به گفته مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در ایستگاه شاخص زاینده رود- کوهرنگ 786 میلیمتر است که در سال گذشته در بازه زمانی مشابه میزان بارش ها 591 میلمتر و در بلند مدت میانگین بارش ها 886 میلیمتر بود و به ترتیب در بازه کوتاه مدت 33 درصد افزایش و اما در بلندمدت 11 درصد کاهش داشته است.  

 

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز