خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز:

مصرف داروهای سالانه هر ایرانی 4 برابر آمار جهانی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۹۷۲

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با تاکید بر عوارض جانبی دارو، گفت: مصرف داروهای سالانه هر فرد در ایران 4 برابر آمار جهانی است و حدود 40 درصد از ایرانیان به صورت خودسرانه، دارو مصرف می کنند.

به گزارش ایلنا از البرز، بهاره توکلی فر در جمع خبرنگاران با اشاره به مصرف صحیح دارو و عوارض استفاده بی رویه آن اظهار داشت: ایران جزء 20 کشور نخست در دنیا که بیشترین مصرف دارو را دارد  و در آسیا  بعد از کشور چین در رتبه دوم  قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد مصرف داروهای سالانه هر فرد در ایران 4 برابر آمار جهانی است  و حدود 40 درصد  از ایرانیان  به صورت خودسرانه ، دارو مصرف می کنند.

دکترای فارموکولوژی و فیزیک پزشکی با بیان اینکه داروی بدون عارضه وجود ندارد و باید در مصرف صحیح دارو دقت لازم را داشت، افزود: فاکتورهای زیادی در اثربخشی و بروز عوارض جانبی دارو تاثیر دارد به طوری که انتخاب داروی صحیح با مقدار  و طول مدت مصرف مناسب از مهم ترین آنهاست . اگر مصرف دارو، کمتر از حداقل دوز موثر آن باشد اثر بخشی آن کم می شود و چنانچه مصرف بیش از حد باشد با تشدید عوارض جانبی و بروز مسمومیت دارویی همراه خواهد بود.

توکلی فر ادامه داد: عوارض دارویی معمولا در سالمندان، کودکان ، افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای قلبی-عروقی، آسم، دیابت ...  و افرادی که چندین دارو همزمان مصرف می کنند و گروه های خاص مانند خانم های باردار و شیرده، بیشتر دیده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه اطلاع یافتن دقیق بیمار در خصوص نحوه و میزان مصرف دارو و توجه به توصیه های پزشک و داروساز از ابتدا تا انتهای دوره درمان ضروری است، تصریح کرد: بیماران طی تکمیل دوره درمان در صورت مشاهده ابتدایی ترین علایم بهبودی، نباید خود سرانه دارو را قطع کنند و در صورت بروز عوارض جانبی، حتما از پزشک و داروساز مشورت بگیرند.

توکلی‌فر در خصوص مصرف دارو به بیماران توصیه کرد: افراد بدون تجویز پزشک اقدام به تهیه و مصرف دارو نکنند و اطلاعات داروئی را از صاحب نظران این حوزه درخواست کرده و دوره درمان  را طبق دستور پزشک تکمیل کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص مسمومیت دارویی گفت : مصرف اشتباه یا بیش از حد  یک دارو می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود و خود درمانی مهمترین علت این نوع مسمومیت است که کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری های خاص به دلیل شرایط ویژه ای که دارند  بیشتر در معرض خطر بروز مسمومیت دارویی هستند.

وی برای پیشگیری و تشخیص به موقع مسمومیت دارویی، توصیه کرد: حجم زیادی از دارو در منزل نگهداری نشود و به تاریخ انقضای آنها توجه شود و به علائم غیر عادی ایجاد شده به دنبال مصرف یک دارو جدی گرفته شود.

توکلی‌فر یکی دیگر از مشکلات مصرف بی رویه، نابجا و خودسرانه دارو را  بروز مقاومت های داروئی دانست و افزود:  مصرف خود سرانه دارو از جمله  آنتی بیوتیک ها، زمینه مقاومت دارویی را در فرد ایجاد می کند  به طوری که در شرایط تهدید کننده حیات بیمار، آنتی بیوتیک مناسبی برای کنترل عفونت وجود نخواهد داشت.

وی در پایان توصیه کرد: خود مراقبتی باید جایگزین مصرف خودسرانه و نا بجای دارو شود. مصرف غذای سالم ، فعالیت بدنی ،پرهیز از استعمال دخانیات، شناسائی و توجه به علائم شایع و اولیه بیماری ها و در نهایت مراجعه بموقع به پزشک و افراد دارای تخصص در شرایط بروز بیماری از عوارض مصرف نابجای دارو پیشگیری می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز