خبرگزاری کار ایران

ایلنا از البرز گزارش می دهد؛

افزایش سرقت تجهیزات جاده‌ای در استان البرز /خسارت ۲ میلیارد تومانی راهداری استان به دلیل سرقت تابلوهای بین راهی و کابل‌های برق

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۱۳

در سال جاری،‌ اخبار خسارت ناشی از سرقت کابل‌های برق، سرقت تابلو‌، علایم و تجهیزات جاده‌‌ای در اغلب استان های کشور شنیده شد و در این میان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز نیز با تحملِ خسارتی بیش از ۲ میلیارد تومان از هزینه سرقت سارقانی که با جان مردم بازی کردند، بی نصیب نبود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان البرز به عنوان مهم ترین شاهراه مواصلاتی کشور در مسیر تردد مسافران ۱۳ استان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین استان هایی است که ایمنی و تجهیز راهداری و حمل و نقل جاده ای آن حائز اهمیت است.

به گفته کارشناسان، بخشی از عوامل حوادث جاده ای و سقوط وسایل نقلیه به درون دره‌ها، پل‌ها، رودخانه و کانال‌ها، می تواند به علت نبود علائم هشدار و حفاظ مناسب باشد. این موضوع زمانی مخاطره‌آمیز می شود که غفلت از نقاط پر حادثه جاده به علت سرقت تابلو، علائم و تجهیزات جاده‌ای باشد و مسئولان راهداری از فقدان آنها اطلاعی نداشته باشند.

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان حمل و نقل جاده ای کشور در روزهای اخیر طی گفت و گو با ایلنا، ضمن اشاره به افزایش سرقت تجهیزات جاده‌ای توسط قشر ضعیف جامعه، گفته بود که "تنها در بخش علایم و تابلو‌های راهداری، سرقت‌های جاده‌ای کشور، امسال حداقل ۲۰ میلیارد تومان به این سازمان خسارت وارد کرده است". این در حالی ست که بیش از ۲ میلیارد تومان از این خسارات سراسری، سهم راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز است.

سرقت اموال عمومی رو به افزایش است

در سال جاری به گواه اخبار روزانه‌ نیروی انتظامی استان البرز، علاوه بر انواع سرقت خودرو، منزل، مغازه و تخلیه حساب بانکی توسط هکرها؛ گزارشِ سرقت از اموال عمومی به مراتب بیشتر از سنوات قبل بود. در این میان، سرقت هایی که گاهی جان مردم را در معرض خطر قرار داده ،کم نیست. می توان از سرقت کابل های برق بیمارستان امام علی کرج و قطع شدن چند ساعته برق در پیک پنجم کرونا یاد کرد که منجربه خاموش شدن تجهیزات آی.سی.یو شد و یا باز کردن پیچ و مهره های دکل های ولتاژ قوی در ارتفاعات عظیمیه.

این روزها اگر در سطح شهر راه می رویم، باید حواسمان به زیر پایمان باشد که مبادا شب گذشته، درپوش چدنی فاضلاب فلان کوچه و خیابان شهر را برنداشته باشند. 

رسانه ها کمک کنند

زینب حدادی، مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز در پیامی کوتاه از رسانه ها خواست که اطلاع رسانی کنند؛ شاید چاره ای اندیشیده شود.

حدادی می گفت: رسانه ها به موضوع سرقت نرده های پل های عابر پیاده که جان هموطنان را به خطر می اندازد بیشتر بپردازنند.

او ادامه داد: به صورت مداوم سرقت نرده های پل ها و همچنین علایم و تجهیزات جاده ای در جاده ها اتفاق می افتد و اداره کل راهداری در حد توان خود، مرمت و جایگزین می کند ولی علاوه بر هزینه گزاف، مهم جان مردم است که در معرض خطر قرار گرفته لذا همراهیِ رسانه ها را می طلبد که این‌ مشکل در استان البرز رفع شود.

سارقان نرده های پل یا معتادند یا گرسنه

در گذری کوتاه به کلاک وقتی از اهالی راجع به چند و چون سرقت نرده های حفاظ پل کلاک، سئوال کردم، یکی گفت: کار معتادان است که خرج مواد مخدر خود را در آورند.

یکی دیگر با تندی به من گفت: نرده ها را می‌دزدند که نان شب زن و بچه هایشان شود. بیکاری و فقر بیداد می کند.

یکی دیگر صدایش را بلندتر کرد و گفت: دلیل سرقت را از مسئولانی بپرس که برایمان چنین وضعیت اقتصادی  بوجود آوردند.

 مردِ کلاکی در ادامه گفت : چندی پیش ماشین ام را دزدیده اند  و  با خودروی پدر زنم مسافرکشی می‌کنم شاید اگر این ماشین هم نبود  مجبور بودم از آهن پاره‌های پل و خیابان وجاده ، خرج زن و بچه ام را در بیاورم. 

متحمل خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی شدیم

علی زندی فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز در گفت و گو با ایلنا ضمن اشاره به روند افزایشی سرقت علائم و تجهیزات در سطح محورهای اصلی، شریانی و بزرگراه‌های استان، اظهار کرد: متاسفانه در یکسال اخیر، سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در سطح راه‌ها، ضریب ایمنی کاربران جاده‌ای را به حداقل رسانده و باعث بروز حوادث جبران ناپذیر شده است.

او با بیان اینکه برای خرید و نصب مجدد این تجهیزات، متحمل هزینه سنگین شده ایم، ادامه داد: نبود تابلوهای هشداردهنده، رانندگان را با مشکل روبرو می‌کند لذا اداره کل البرز به محض اطلاع  از خسارت، اقدام به جایگزینی علائم سرقت رفته در محورهای مواصلاتی تحت پوشش البرز می‌کند.

مدیرکل راهداری البرز با اشاره به انواع تجهیزات و علائم مسروقه، افزود: در حوزه تجهیزات و علائم، بیش از ۲ میلیارد تومان، شامل گاردریل، پایه گارد، تابلو، کابل روشنایی، هندریل و ... به سرقت رفته است.

این مدیر البرزی گفت در حوزه تجهیزات حمل و نقل هوشمند، بیش از ۴۰ فقره سرقت به ارزش یک و نیم میلیارد تومان به سامانه های ثبت تخلفات، تابلوی vms، دستگاههای تردد شمار در استان البرز، خسارت وارد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در حوزه پل های عابر پیاده ۳۲ بار سرقت از ۱۴ پل عابر پیاده صورت گرفت که به سرعت اصلاح شد. اغلب این موارد در آزادراه تهران _کرج _قزوین و محور قزلحصار، کیانمهر و ماهدشت بود.

زندی فر از گشت زنی حداکثری برای جلوگیری از سرقت‌های محورهای مواصلاتی استان، خبر داد و از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه سرقت و یا خرید و فروش علائم و تجهیزات ایمنی جاده‌ای، مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع داده و یا با شماره ۱۴۱ تماس حاصل کنند.

 

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز