خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی:

برنامه جامع تالاب میقان به عنوان تالاب اولویت‌دار کشور تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۶۳۵

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی گفت: برنامه جامع تالاب کویری میقان اراک به عنوان یکی از 8 تالاب اولویت‌دار کشور تدوین شده است. برنامه مدیریت زیست بوم تالاب میقان، کلید مهار مشکلات اکوسیستم شکننده این تالاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مصطفوی افزود: به منظور حفظ تالاب کویری میقان اراک به عنوان اکوسیستم ارزشمند و به دنبال انتخاب این تالاب به عنوان سایت پایلوت در انتقال تجارب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با رویکرد اکوسیستمی و با مشارکت تمامی دست اندرکاران و حضور آنها در سلسله نشست‌های فنی و برنامه‌ریزی، تدوین شده است.

وی ادامه داد: افزایش آگاهی در حوزه ارزش‌ها و تهدیدات تالاب کویری میقان اراک و ارتقای مشارکت عمومی در مدیریت آن، تامین آب کافی در حوزه آبخیز منطقه، ارتقای معیشت جوامع محلی، بارور کردن مزیت‌های گردشگری، کنترل تهدید خشکسالی و ارزش گذاری اقتصادی و فرهنگی تالاب میقان از اهداف این برنامه است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی اظهار داشت: تالاب کویری میقان اراک یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه‌های محیط زیستی استان مرکزی است که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تأثیر مستقیم بر آب و هوای کلانشهر اراک و سلامت شهروندان دارد.

مصطفوی تصریح کرد: ساخت برج‌های 2 منظوره حفاظتی و پرنده‌نگری در حاشیه تالاب میقان به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در تالاب، تعیین نقشه حریم تالاب میقان، ایجاد حریم حفاظتی اطراف تالاب به منظور جلوگیری از پیشروی پساب تصفیه خانه فاضلاب، تکمیل و تجهیز مرکز پایش تالاب و مرکز تیمار حیات وحش آسیب دیده و بیمار تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت­ سازی، مشارکت و آگاهی رسانی گروه‌­های مخاطب برای حفاظت و احیاء تالاب (CEPA)، نصب 2 دستگاه پایش آنلاین در تالاب، از مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت تالاب میقان اراک است.

وی بیان داشت: تالاب میقان اراک به لحاظ قرار گرفتن در مسیر 22 تالاب بین المللی و یکی از 105 منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا 20 هزار قطعه پرنده مهاجر به این منطقه کوچ و به زمستان گذرانی مشغول است. در این راستا رصد و پایش‌های مستمر در تالاب کویری میقان اراک ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز